Katalog Teresa Kamińska Religia, Scenariusze Niedziela - Dzień Pański. Scenariusz lekcjiNiedziela - Dzień Pański - scenariusz zajęć otwartychPRZEDMIOT- ReligiaPOZIOM NAUCZANIA - szkoła podstawowa, klasa III a ADRESACI - Nauczyciele Temat: Niedziela - Dzień Pański. WIODĄCE CELE KATECHETYCZNE: - Uświadomienie dzieciom, ze niedziela jest dniem szczególnym, wyróżnionym spośród innych dni tygodnia. - Budzenie i wpajanie o ważności udziału we Mszy św. niedzielnej - Zachęta do radosnego świętowania tajemnicy zmartwychwstania Jezusa w domu i w kościele. SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE (przewidywane osiągnięcia ucznia) WIADOMOŚCI: - wskazuje czynności, które można wykonywać w niedzielę. - zna pojęcie "Dzień Pański". - rozumie sens świętowania i odpoczynku w niedzielę. - wskazuje niedzielę jako spotkanie chrześcijanina z Chrystusem Zmartwychwstałym. UMIEJĘTNOŚCI: - wymienia zawody ludzi którzy muszą pracować w niedzielę - wyszukuje święta i niedzielę w kalendarzu - opowiada o świętowaniu "Dnia Pańskiego" - rozumie sens świętowania niedzieli POSTAWY: - efektywnie współpracuje w zespole - zachowuje odpowiednią postawę podczas modlitwy - okazuje szacunek, miłość i cześć Bogu poprzez uczestnictwo w niedzielnej Mszy św. METODY PRACY: - metoda podająca (objaśnienie, pokaz) - słoneczko - metoda słowna (rozmowa, dyskusja) - drzewko - moje samopoczucie - praca z kalendarzem - gwiazda pytań - oglądanie (ilustracje, plansze) - burza mózgów FORMY PRACY: - indywidualna - grupowa - zbiorowa SRODKI DYDAKTYCZNE: - Pismo Święte, świeca - ilustracje ukazujące zajęcia ludzi - kalendarze - rozsypanka wyrazowa - kartki z napisami dni tygodnia - plansza z trzecim przykazaniem PRZEBIEG KATECHEZY 1. WPROWADZENIE Na początku katechezy odwołuję się do wiadomości uczniów o przykazaniach Bożych. Katecheta zadaje pytania: - Komu i gdzie Pan Bóg przekazał Przykazania Boże? - Dlaczego na dwóch tablicach? - Które przykazanie już poznaliście? 2. ZAPOWIEDŹ TEMATU Na dzisiejszej katechezie poznamy kolejne przykazanie Boże. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. (podział według losowania kolorów). Każda grupa dostaje kalendarz, w którym zwraca uwagę na daty i spostrzega różnice. Zwykłe dni tygodnia - kolor czarny. Świąteczne dni tygodnia - kolor niebieski. Niedziela - kolor czerwony. 3. ROZWINIĘCIE TEMATU Uczniowie porządkują dni tygodnia, przypinają je do tablicy, w środku znajduje się niedziela(słoneczko) Katecheta pyta: (burza mózgów) - Dlaczego niedziela jest dla nas wierzących dniem wyjątkowym? (pierwszy dzień tygodnia, pamiątka zmartwychwstania) - Kto jest dla nas w niedzielę najważniejszy? (Bóg) - Jak nazwiecie ten niezwykły dzień tygodnia? (dzień święty) Bóg jest naszym najlepszym Ojcem Jezusa do Niego nas prowadzi. Dzień święty, niedziela jest dniem wyjątkowym, ponieważ w tym dniu możemy szczególnie przebywać z Bogiem i Jemu służyć. Eksponuję planszę z trzecim przykazaniem: "PAMIĘTAJ ABYŚ DZIEŃ ŚWIĘTY ŚWIĘCIŁ" PODANIE PRAWDY Katecheta czyta scenę biblijną z (Łk 2,41-45) - zawiesza ilustrację tej sceny. - Gdzie Pan Jezus spędził dni wolne? (w świątyni) - Z kim się tam udał? (z Maryją i Józefem) - W jakim celu tam poszedł? (by oddać cześć Bogu, modlić się do Niego dziękować Mu) Nauczyciel nawiązuje do przykładu Pana Jezusa: Pan Jezus pokazał nam komu powinniśmy ofiarować dzień święty. Niedziela i inne święta to dni, w których możemy spotykać się z Panem Jezusem i z Bogiem Ojcem w kościele. POGŁĘBIENIE: Jednakże naszą wiarę musimy umacniać. Trzeba wciąż na nowo uczyć się wierzyć, że Pan Jezus prawdziwie przychodzi do nas. Dlatego powiemy Panu Jezusowi - jak święcimy niedzielę? Uczniowie pracują w grupach układając rozsypankę wyrazową. Przypinają ułożone zdania do tablicy przy niedzieli. I zespół - Uczestniczymy we Mszy świętej II zespół - Dziękujemy Bogu za dary III zespół - Wychodzimy wspólnie na spacer IV zespół - Odpoczywamy i pełnimy dobre uczynki V zespół - Jesteśmy razem w rodzinie Jakich czynności nie powinniśmy wykonywać w niedzielę? (sprzątanie, pranie, ciężka praca, zakupy). Natomiast są ludzie szczególnych zawodów, którzy muszą pracować w niedzielę. Wskażcie na ilustracjach jakie to zawody? (lekarz, pielęgniarka, policjant, strażak). PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE Dzieci systematyzują rysunki w pionie według hierarchii ważności: Msza Święta Modlitwa Rodzina Odpoczynek Zabawa EWALUACJA LEKCJI -drzewko na którym uczniowie maja pokolorować postać z którą się identyfikują. Powiedzmy Panu Jezusowi, że bardzo cieszymy się z tego, że dał nam niedzielę śpiewając pieśń. "Oto jest dzień" Opracowanie: mgr Teresa Kamińska Wyświetleń: 5504
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |