Katalog

Teresa Kamińska
Religia, Scenariusze

Niedziela - Dzień Pański. Scenariusz lekcji

- n +

Niedziela - Dzień Pański - scenariusz zajęć otwartych

PRZEDMIOT- Religia

POZIOM NAUCZANIA - szkoła podstawowa, klasa III a

ADRESACI - Nauczyciele

Temat: Niedziela - Dzień Pański.

WIODĄCE CELE KATECHETYCZNE:

- Uświadomienie dzieciom, ze niedziela jest dniem szczególnym, wyróżnionym spośród innych dni tygodnia.
- Budzenie i wpajanie o ważności udziału we Mszy św. niedzielnej
- Zachęta do radosnego świętowania tajemnicy zmartwychwstania Jezusa w domu i w kościele.

SZCZEGÓŁOWE CELE OPERACYJNE (przewidywane osiągnięcia ucznia)

WIADOMOŚCI:
- wskazuje czynności, które można wykonywać w niedzielę.
- zna pojęcie "Dzień Pański".
- rozumie sens świętowania i odpoczynku w niedzielę.
- wskazuje niedzielę jako spotkanie chrześcijanina z Chrystusem Zmartwychwstałym.

UMIEJĘTNOŚCI:
- wymienia zawody ludzi którzy muszą pracować w niedzielę
- wyszukuje święta i niedzielę w kalendarzu
- opowiada o świętowaniu "Dnia Pańskiego"
- rozumie sens świętowania niedzieli

POSTAWY:
- efektywnie współpracuje w zespole
- zachowuje odpowiednią postawę podczas modlitwy
- okazuje szacunek, miłość i cześć Bogu poprzez uczestnictwo w niedzielnej Mszy św.

METODY PRACY:
- metoda podająca (objaśnienie, pokaz)
- słoneczko
- metoda słowna (rozmowa, dyskusja)
- drzewko - moje samopoczucie
- praca z kalendarzem
- gwiazda pytań
- oglądanie (ilustracje, plansze)
- burza mózgów

FORMY PRACY:
- indywidualna
- grupowa
- zbiorowa

SRODKI DYDAKTYCZNE:
- Pismo Święte, świeca
- ilustracje ukazujące zajęcia ludzi
- kalendarze
- rozsypanka wyrazowa
- kartki z napisami dni tygodnia
- plansza z trzecim przykazaniem

PRZEBIEG KATECHEZY

1. WPROWADZENIE

Na początku katechezy odwołuję się do wiadomości uczniów o przykazaniach Bożych.
Katecheta zadaje pytania:
- Komu i gdzie Pan Bóg przekazał Przykazania Boże?
- Dlaczego na dwóch tablicach?
- Które przykazanie już poznaliście?

2. ZAPOWIEDŹ TEMATU

Na dzisiejszej katechezie poznamy kolejne przykazanie Boże. Nauczyciel dzieli uczniów na cztery grupy. (podział według losowania kolorów).
Każda grupa dostaje kalendarz, w którym zwraca uwagę na daty i spostrzega różnice.
Zwykłe dni tygodnia - kolor czarny.
Świąteczne dni tygodnia - kolor niebieski.
Niedziela - kolor czerwony.

3. ROZWINIĘCIE TEMATU

Uczniowie porządkują dni tygodnia, przypinają je do tablicy, w środku znajduje się niedziela(słoneczko)
Katecheta pyta: (burza mózgów)
- Dlaczego niedziela jest dla nas wierzących dniem wyjątkowym? (pierwszy dzień tygodnia, pamiątka zmartwychwstania)
- Kto jest dla nas w niedzielę najważniejszy? (Bóg)
- Jak nazwiecie ten niezwykły dzień tygodnia? (dzień święty)

Bóg jest naszym najlepszym Ojcem Jezusa do Niego nas prowadzi. Dzień święty, niedziela jest dniem wyjątkowym, ponieważ w tym dniu możemy szczególnie przebywać z Bogiem i Jemu służyć.

Eksponuję planszę z trzecim przykazaniem:
"PAMIĘTAJ ABYŚ DZIEŃ ŚWIĘTY ŚWIĘCIŁ"

PODANIE PRAWDY
Katecheta czyta scenę biblijną z (Łk 2,41-45) - zawiesza ilustrację tej sceny.

- Gdzie Pan Jezus spędził dni wolne? (w świątyni)
- Z kim się tam udał? (z Maryją i Józefem)
- W jakim celu tam poszedł? (by oddać cześć Bogu, modlić się do Niego dziękować Mu)

Nauczyciel nawiązuje do przykładu Pana Jezusa:

Pan Jezus pokazał nam komu powinniśmy ofiarować dzień święty. Niedziela i inne święta to dni, w których możemy spotykać się z Panem Jezusem i z Bogiem Ojcem w kościele.

POGŁĘBIENIE:
Jednakże naszą wiarę musimy umacniać. Trzeba wciąż na nowo uczyć się wierzyć, że Pan Jezus prawdziwie przychodzi do nas.
Dlatego powiemy Panu Jezusowi - jak święcimy niedzielę?
Uczniowie pracują w grupach układając rozsypankę wyrazową. Przypinają ułożone zdania do tablicy przy niedzieli.

I zespół - Uczestniczymy we Mszy świętej
II zespół - Dziękujemy Bogu za dary
III zespół - Wychodzimy wspólnie na spacer
IV zespół - Odpoczywamy i pełnimy dobre uczynki
V zespół - Jesteśmy razem w rodzinie

Jakich czynności nie powinniśmy wykonywać w niedzielę? (sprzątanie, pranie, ciężka praca, zakupy).
Natomiast są ludzie szczególnych zawodów, którzy muszą pracować w niedzielę.

Wskażcie na ilustracjach jakie to zawody?
(lekarz, pielęgniarka, policjant, strażak).

PODSUMOWANIE I ZAKOŃCZENIE
Dzieci systematyzują rysunki w pionie według hierarchii ważności:
Msza Święta
Modlitwa
Rodzina
Odpoczynek
Zabawa

EWALUACJA LEKCJI -drzewko na którym uczniowie maja pokolorować postać z którą się identyfikują.
Powiedzmy Panu Jezusowi, że bardzo cieszymy się z tego, że dał nam niedzielę śpiewając pieśń. "Oto jest dzień"

Opracowanie: mgr Teresa Kamińska

Wyświetleń: 5504


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.