Program "Ludzie wokół mnie" - program profilaktyczny dla uczniów klas IV - VI szkoły podstawowej.
Program profilaktyczny dla uczniów klas IV-VI szkoły podstawowej
"Ludzie wokół mnie"
Charakterystyka programu
Program profilaktyczny "LUDZIE WOKÓŁ MNIE" został tak opracowany, by jego realizacja umożliwiła omówienie zagadnień oraz wykształcenie umiejętności i kompetencji zawartych w programie "EDUKACJI PROZDROWOTNEJ", "PROGRAMIE WYCHOWAWCZYM SZKOŁY". Obejmuje II etap edukacji w szkole podstawowej. Powstanie tego programu wiąże się ściśle z wynikami ankiety skierowanej do rodziców, w której rodzice wypowiadali się na temat tworzenia "PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY", stawiając profilaktykę uzależnień na jednym z czołowych miejsc. Program jest dostosowany do rozwoju psychicznego i intelektualnego ucznia II etapu edukacyjnego. Profilaktyka jest adresowana do grupy niskiego ryzyka.
Założenia programu "Ludzie wokół mnie"
Wysiłki podejmowane w ramach szkolnej edukacji profilaktycznej przyniosą efekty, jeżeli:
- treści, zakres i metody edukacji profilaktycznej uwzględniać będą oczekiwania uczniów klas IV - VI oraz będą dostosowane do ich potrzeb i problemów;
- działania realizowane w programie profilaktycznym dotyczyć będą także osób odpowiedzialnych za dzieci to jest wychowawców, nauczycieli, rodziców lub prawnych opiekunów;
- program ten będzie realizowany w systemie odrębnych obowiązujących zajęć dla uczniów;
- za realizację programu odpowiedzialni będą nauczyciele przygotowani zarówno w zakresie wiedzy o profilaktyce jak i w zakresie metodyki nauczania.
Cel główny
Przygotowanie uczniów do radzenia sobie z trudnymi sytuacjami życiowymi, ułatwiającymi kontakt z innymi ludźmi i radzenie z samym sobą.
Cele szczegółowe
- Sposoby poszukiwania szczęścia pod hasłem wiara-miłość-wolność-przyjaźń-radość.
- Podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek i uczenie się jak odmawiać bez obawy przed odrzuceniem.
- Dostarczenie informacji o pozytywnych wymiarach zdrowego życia to znaczy zdrowie to życie bez stresów to dobry stan ciała i ducha.
- Rozbudzenie zainteresowania własnym rozwojem i zdrowiem, ułatwienie nabywania podstawowych umiejętności z zakresu profilaktyki.
Metody
Aktywności kreatywnej, burza mózgów, pogadanka, odegranie scenek sytuacyjnych.
Formy pracy
Zbiorowa, grupowa, indywidualna.
Program działań
Zadania |
Osiągnięcia uczniów |
Wskaźniki |
Uwagi |
1. Poszerzenie wiadomości i umiejętności związanych z poszukiwaniem szczęścia poprzez:
- kształtowanie nawyków prawidłowego integrowania się z całym zespołem;
- poszerzenie wiadomości, które uczą odróżniać złe drogi od dobrych dróg;
- budowanie więzi międzyludzkich.
|
- uczeń zna pozytywne i atrakcyjne cele zajęć;
- umie się zaangażować w program tych zajęć;
- uczeń potrafi się integrować z zespołem;
- uczeń wie, że istnieją sprawy dla których warto żyć "Miłość- Wolność-Przyjaźń-Radość-Wiara";
- uczeń potrafi się integrować wokół nietypowych zadań;
- uczeń wie, że można się uczyć sztuki znajdowania dobrych dróg, sztuki pokonywania przeszkód, sztuki omijania pułapek
|
- liczba uczestników warsztatów;
- wytwory pracy uczniów na warsztatach:
- tworzenie mapy skojarzeń;
- tworzenie kodeksu zachowań na "Bezludnej Wyspie";
- tworzenie listy (przepisu na dobre życie);
- ewaluacja zajęć po zakończeniu pierwszych warsztatów.
|
|
2. Tworzenie warunków do działalności związanej z umiejętnością obrony przed naciskiem otoczenia poprzez:
- podejmowanie świadomych decyzji w sprawie używek;
- uczenie się jak odmawiać bez obawy przed odrzuceniem;
- kształtowanie u uczniów umiejętności formułowania celu swego działania;
- krytyczne odnoszenie się dotreści na w/w temat przekazywanych w mass mediach
|
- uczeń ma poczucie własnej wartości;
- uczeń zna sposoby odmawiania;
- uczeń umie obronić się przed naciskiem otoczenia;
- uczeń wie, że asertywne zachowanie jest przydatne człowiekowi w różnych sytuacjach, także wtedy, gdy ktoś namawia go do zrobienia rzeczy, której nie chce zrobić, bo jest ona zła lub szkodzi jego zdrowiu;
- uczeń wie, że trenowanie powiedzenia NIE na warsztatach to tworzenie klimatu uznawania, że jest właściwe powiedzenie tego słowa w sytuacji, w której kolega lub nieznajomy chce Cię wciągnąć w coś czego nie chcesz;
- uczeń potrafi dyskutować na temat dlaczego należy odmawiać;
- uczeń wie co to jest dobre samopoczucie;
- uczeń potrafi porozumiewać się i komunikować z otoczeniem
|
- liczba uczniów biorących aktywny udział na zajęciach;
- ilość uczniów biorących udział w scenkach sytuacyjnych;
- jakość i ilość wypracowanych materiałów na zajęciach warsztatowych;
- ewaluacja zajęć po zakończeniu drugich warsztatów
|
|
3. Zdolność samodzielnego dokonywania wyboru zachowań właściwych dla własnego zdrowia i zdrowia innych ludzi poprzez:
- pokazanie uczniom wartości zdrowia;
- zapoznanie ich ze zdrowym stylem życia;
- przekonanie uczestników zajęć, że warto "inwestować" w swoje zdrowie;
- umacnianie poczucia własnej wartości, uczenie radzenia sobie ze stresem i z przykrymi emocjami
|
- uczeń wie, że zdrowie i dobre życie to robienie dobrego użytku ze swoich możliwości;
- uczeń umie współżyć z innymi ludźmi;
- rozumie, że dobre traktowanie siebie to także pozytywne myślenie o sobie;
- uczeń potrafi radzić sobie z własnymi uczuciami;
- uczeń wie, że ma być przyjacielem dla siebie, samoakceptacja własnej osoby;
- uczeń umie życzliwie traktować innych ludzi;
- zna listę umiejętności ważnych w kontaktach z innymi ludźmi
|
- liczba uczniów biorących udział w zajęciach;
- wypracowane materiały:
- lista czynników wywołujących stres;
- lista pod hasłem "pozytywnego myślenia o sobie";
- lista "umiejętności ważnych w kontaktach z ludźmi"
- ewaluacja zajęć po trzecich warsztatach
|
|
Komentarz po realizacji programu "Ludzie wokół mnie" dla II etapu edukacyjnego - szkoła podstawowa
Program jest zgodny z założeniami PROGRAMU WYCHOWAWCZEGO SZKOŁY PODSTAWOWEJ NR 46 im. Króla Jana III Sobieskiego w Lublinie.
W roku szkolnym 2000/2001 program ten został zrealizowany w formie warsztatów. Jak wynika z ewaluacji zajęć warsztatowych dokonanych przez uczniów to:
- 82% - było bardzo zadowolonych z zajęć;
- 18% - było zadowolonych z zajęć
- 0% - zajęcia nie podobały się
Najbardziej uczestnicy zajęć byli zadowoleni z metod i form pracy, a były to: praca w małych grupach, burza mózgów odgrywanie ról i scenek sytuacyjnych, dyskusja oraz elementy metody aktywności kreatywnej. Rodzice zainteresowanych klas byli poinformowani o realizacji programu ich opinia była pozytywna.
Moje osobiste uwagi są zadawalające. W przyszłości więcej godzin przeznaczyłabym na realizację tego programu. Uczniowie w tym programie znaleźli wiele interesujących i pożytecznych treści - między innymi:
- jakie są najważniejsze przeszkody i pułapki na drodze do poszukiwania szczęścia;
- człowiek, bez względu na, to ile ma lat nie powinien rezygnować z własnej autonomii;
- zdrowie to zdolność realizacji pozytywnych możliwości, które tworzy życie, natura człowieka.
Literatura
- Gordon T. "Wychowanie bez porażek", PAX , Warszawa 1991 r.;
- Program profilaktyczny dla młodzieży "Jak żyć z ludźmi", (umiejętności interpersonalne) MEN - Warszawa 1989;
- Środowiskowy program wychowania zdrowotnego w szkole pod redakcją M.Charzyńskiej-Gula, Lublin 1997 r.;
- Merril H. "Jak radzić sobie z emocjami, które przyprawiają o ból głowy".;
- Drugi Elementarz czyli Program Siedmiu Kroków - program profilaktyki, PARPA - 1994.;
- Notatki ze szkoleń, super wizji.
Korzystając z powyższych lektur starałam się modyfikować i udoskonalić program tak aby go dostosować do warunków występujących w szkole i możliwości uczniów klas IV - VI.
Opracowanie: mgr Halina Boguta
Szkoła Podstawowa nr 46 im. Króla Jana III Sobieskiego w Lublinie