![]() |
![]() |
Katalog Elżbieta Perczyk Zajęcia zintegrowane, Artykuły Psychiczna dojrzałość dzieci do uczenia się matematykiPsychiczna dojrzałość dzieci do uczenia się matematykiProblem dojrzałości psychicznej dzieci do uczenia się matematyki jest stosunkowo mało znany. Nie akceptuje się go w programie wychowania w przedszkolu w przeciwieństwie do popularnego pojęcia "dojrzałość do nauki czytania i pisania". Ogólnie twierdzi się, że dzieci są dojrzałe do uczenia się matematyki wówczas, gdy osiągają odpowiedni poziom rozwoju umysłowego w rezultacie którego chcą się nauczyć liczyć i potrafią zrozumieć sens elementarnych pojęć matematycznych. Ważne jest także, aby mogły sprostać napięciom emocjonalnym, które wiążą się z nauczaniem matematyki.Pojęcia matematyczne- nawet te najprostsze mają charakter operacyjny. Oznacza to, że rozumowanie prowadzone do pojmowania sensu elementarnych pojęć matematycznych musi być utrzymane w konwencji operacyjnej na poziomie konkretnym. Okres operacji konkretnych pojawia się w momencie, gdy w rozumowaniu dziecka wystąpią pierwsze operacje, a więc działania przeprowadzane tylko w umyśle (które dają się odwracać i składać). Początek tego okresu ma miejsce między 6 a 7 rokiem życia dziecka. Wówczas dziecko potrafi już ustalić równoliczność w obu i więcej zbiorach poprzez przyporządkowanie elementom jednego zbioru, po jednym elemencie drugiego zbioru (jeden do jednego) i to zarówno w działaniu wykonanym na przedmiotach jak i w wyobraźni. Potrafi także skupić się na samej czynności przyporządkowania i w ten sposób wnioskować w oderwaniu od cech jakościowych przedmiotów, którymi manipuluje. Dlatego obserwowane zmiany w układzie elementów porównywanych zbiorów, np. przemieszczenia, nie mają wpływu na tworzony przez dziecko sąd dotyczący ilości. Dziecko jest już bowiem zdolne do przegrupowania elementów w wyobraźni i rozumie odwracalny sens przekształceń. Na podstawie takiego rozumowania możliwe jest kształtowanie w umysłach dzieci aspektu kardynalnego liczby naturalnej oraz struktury czterech podstawowych działań. W tym samym czasie - pomiędzy 6 a 7 rokiem życia - dzieci zaczynają stosować metodę operacyjnego rozumowania w zakresie porządkowania elementów w zbiorze. Podstawą jest tutaj rozumowanie: skoro A<B i B<C, więc A<C. Na tej podstawie mogą bez większej trudności określić miejsce liczby np. 5 w szeregu liczb naturalnych. Takie rozumowanie umożliwia także kształtowanie w umysłach dzieci aspektu porządkowego liczby naturalnej. Aspekt porządkowy i kardynalny - stanowią początek dla świadomego opanowywania przez dzieci pojęcia liczby naturalnej. Jednak pełne pojęcie liczby powstanie znacznie później, jako synteza wielu doświadczeń logicznych i syntez operacyjnych. Stałość ilości masy uznają dzieci natomiast pomiędzy 7 a 8 rokiem życia, operacyjne uznawanie stałości długości pojawia się około 10 roku życia, uznawanie objętości o rok później, a jeszcze później w obrębie czasu. Drugim bardzo ważnym wskaźnikiem dojrzałości do uczenia się matematyki jest stosowanie przez dzieci następujących prawidłowości podczas liczenia: - wskazywanie gestem kolejnych przedmiotów i wypowiadanie stosowanych liczebników, - liczenie bez pomijania wskazywanych przedmiotów, bądź liczenie ich podwójnie, - wymienianie liczebników w stałej kolejności, - ostatni z wypowiadanych liczebników powinien określać liczbę liczonych obiektów, - wynik liczenia nie powinien zależeć od kolejności (np. można liczyć od lewej do prawej lub od prawej do lewej). W procesie nauczania matematyki bardzo ważne jest również aby rozwiązywanie zadań dziecko traktowało jako zabawę typu intelektualnego. Jeżeli nam się to uda, to dziecko będzie z ochotą podejmować trud rozwiązywania i z łatwością zniesie także napięcie, gdyż będzie wiedzieć, że potem nastąpi wielka radość i przeżycie sukcesu. A jak wiemy, każda próba pokonania trudności tkwiących w zadaniu zakończona pomyślnie przyczynia się do podniesienia odporności emocjonalnej u dzieci tak ważnej w uczeniu się matematyki. Czwarty wskaźnik psychicznej dojrzałości dzieci do uczenia się matematyki wiąże się z koordynacją wzrokowo - ruchową i sprawnością manualna. W czynnościowym nauczaniu matematyki wymaga się bowiem od dzieci, aby wykonały wiele czynności opartych na spostrzeganiu wzrokowym, sprawności rąk i koordynacji wzrokowo - ruchowej. Dzieci bowiem w toku rozwiązywania zadań matematycznych muszą zapisać dane, wykreślić tabelkę, narysować złożony graf ułożyć skomplikowaną konstrukcję z klocków itp. Wszystkie jednak zadania trzeba wykonać w określonym czasie i na wymaganych przez nauczycielkę warunkach. Dzieci o obniżonej sprawności manualnej i zaburzonej koordynacji wzrokowo - ruchowej doznają niepowodzeń w uczeniu się matematyki już w pierwszych dniach swego pobytu w szkole. Dojrzałość psychiczna do uczenia się matematyki, określana przez wspomniane tu wskaźniki nie jest czymś, co pojawia się w rozwoju nagle i samorzutnie. Dlatego też trzeba ją rozpatrywać w kategoriach procesu, który można i należy kształtować w okresie przedszkolnym. Trzeba także podkreślić, iż w osiąganiu dojrzałości psychicznej do uczenia się matematyki istnieją duże różnice indywidualne. Jest mało dzieci, które już w oddziale przedszkolnym osiągają dojrzałość do uczenia się matematyki. Są jednak dzieci które jeszcze w połowie klasy I jej nie osiągają i to właśnie tym dzieciom należy się szczególna uwaga.
Opracowanie: Elżbieta Perczyk Wyświetleń: 1268
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |