Karta obserwacji ucznia z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi.
Artykuł
Karta obserwacji ucznia z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi
Cele
- Karta obserwacji ucznia pomoże nauczycielowi w:
- indywidualizacji procesu lekcyjnego;
- ustaleniu potrzeb ucznia;
- wskazaniu mocnych i słabych stron ucznia;
- propagowaniu rozwoju ucznia.
- Karta obserwacji może służyć nauczycielowi do opracowania opisu i analizy przypadku czyli rozpoznania i rozwiązywania problemu edukacyjnego i wychowawczego.
Uwagi
- Uczeń może być zdiagnozowany przez nauczyciela uczącego lub przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.
- Karta ma służyć do bieżącej obserwacji ucznia mającego trudności dydaktyczno-wychowawcze.
- Nauczyciel według własnego uznania prowadzi taką kartę tzn. może być prowadzona raz w tygodniu, raz w miesiącu.
- Obserwacja nie musi dotyczyć wszystkich punktów po każdej lekcji.
- Pod koniec semestru powinna nastąpić ewaluacja (wnioski do dalszej pracy)
- Kartę można przekazać innym nauczycielom uczącym danego ucznia.
Powyższa karta nie jest narzędziem doskonałym. Są to propozycje, które wykorzystywane w pracy nauczyciela pozwolą w większym stopniu zindywidualizować ocenę z zajęć edukacyjnych i z zachowania. Obserwacja ucznia wg tej karty daje poczucie większej sprawiedliwości i lepszego poznania wychowanka.
Karta obserwacji ucznia z trudnościami dydaktyczno-wychowawczymi
Uczeń: ...................................................................................
Klasa: ................................
Rok szkolny: ................................
Obszary obserwacji |
Kryteria |
|
|
|
|
|
|
Praca podczas lekcji |
1. Współpracuje z grupą i realizuje zadania przy wsparciu kolegów i nauczyciela |
|
|
|
|
|
|
2. Jest biernym uczestnikiem zajęć i nie przeszkadza i ich prowadzeniu |
|
|
|
|
|
|
3. Nie włącza się w realizację zadań, przeszkadza innym w pracy |
|
|
|
|
|
|
4. Uważnie słucha poleceń nauczyciela |
|
|
|
|
|
|
5. Przepisuje notatki (zadania):
|
|
|
|
|
|
|
6. Czyta ze zrozumieniem (tekst z podręcznika) |
|
|
|
|
|
|
7. Jest wytrwały w wysiłku |
|
|
|
|
|
|
8. Estetycznie prowadzi zeszyt |
|
|
|
|
|
|
Praca domowa ucznia |
1. Systematycznie odrabia prace domowe |
|
|
|
|
|
|
2. Prace domowe odrabia w całości |
|
|
|
|
|
|
3. Praca domowa jest wykonywana samodzielnie |
|
|
|
|
|
|
4. Na miarę swoich możliwości wykonuje pracę dla chętnych |
|
|
|
|
|
|
Zachowanie ucznia |
1. Przestrzega kontrakt "nauczyciel-uczeń" |
|
|
|
|
|
|
2. Potrafi pracować w grupie |
|
|
|
|
|
|
3. Przeszkadza w prowadzeniu lekcji |
|
|
|
|
|
|
4. Systematycznie uczęszcza na lekcji |
|
|
|
|
|
|
5. Punktualnie przychodzi na lekcje |
|
|
|
|
|
|
6. Samowolnie opuszcza lekcje |
|
|
|
|
|
|
7. Wywołuje konflikty i spory |
|
|
|
|
|
|
8. Stara się panować nad emocjami |
|
|
|
|
|
|
9. Na miarę swoich możliwości wypełnia powierzone zadania |
|
|
|
|
|
|
Legenda:
Opracowanie: Halina Boguta, Maria Fugel