![]() |
![]() |
Katalog Renata Froncek-Wilczek Biologia, Scenariusze Ćwiczenia terenowe jako forma lekcji biologiiĆwiczenia terenowe jako forma lekcji biologiiOd 1980 r. uczę biologii w różnych placówkach oświatowych i na różnych poziomach kształcenia. Pracowałam z uczniami szkoły podstawowej, gimnazjum, 4-letniego liceum, aktualnie mam zajęcia z młodzieżą 3-letniego liceum ogólnokształcącego i profilowanego, uczę biologii w zakresie podstawowym i rozszerzonym.Zdobyte doświadczenie pozwala mi propagować prowadzenie lekcji biologii z wykorzystaniem ćwiczeń terenowych, tym bardziej, że jednym z postulatów zreformowanej szkoły było wprowadzenie nauczania holistycznego, czyli ukazanie uczniom spójnego obrazu świata istot żywych i przyrody nieożywionej oraz uświadomienie im, iż człowiek jest także jednym z elementów tego świata. Jedną z dróg ułatwiających realizację zasady holizmu jest wprowadzenie do szkół ścieżek edukacyjnych; moim zdaniem równie cenne jest wykorzystanie zajęć prowadzonych w terenie. Jeśli nauczanie biologii ma na celu między innymi przedstawienie zależności w funkcjonowaniu organizmów na różnych poziomach organizacji oraz uświadomienie zagrożeń cywilizacyjnych wynikających z działalności człowieka to uczniowie najlepiej przyswoją sobie te zasady poprzez obserwację i proste eksperymenty prowadzone w terenie. Wiemy również, że zadaniem szkoły jest nie tylko wzbogacanie wiedzy uczniów, ale istotne są umiejętności prawidłowej obserwacji, analizy, prezentacji i interpretacji wyników badań biologicznych. Umiejętności te powinny uwzględniać kierunki dalszego kształcenia uczniów, dlatego ćwiczenia terenowe najlepiej wykorzystać jako metody pracy ucząc biologii w zakresie rozszerzonym. Zgodnie z podstawą programową kształcenia ogólnego biologii w szkołach ponadgimnazjalnych na zajęciach terenowych moim zdaniem nauczyciel może realizować następujące cele kształcenia i wychowania: * planowanie, prowadzenie i dokumentowanie obserwacji, doświadczeń i eksperymentów biologicznych * organizowanie badań w terenie, analiza i interpretacja spostrzeżeń, formułowanie wniosków * pojęcie ekologii oraz krążenie materii i przepływa energii w ekosystemach * przedstawienie bioróżnorodności i zależności między organizmami * wyjaśnienie związków strukturalno - funkcjonalnych na różnych poziomach organizacji * analizowanie zmian zachodzących w środowisku * kształtowanie dociekliwej oraz aktywnej postawy badawczej * realizacja zachowań prozdrowotnych Przykładowe scenariusze zajęć terenowych: 1. Ćwiczenia terenowe w ogrodzie botanicznym i zoologicznym we Wrocławiu i Krakowie, w parkach narodowych (Tatrzańskim i Ojcowskim). 2. Ćwiczenia terenowe organizowane w rezerwacie Łężczok. 3. Ćwiczenia terenowe w laboratorium medycznym. Scenariusz zajęć terenowych z biologii w ogrodzie botanicznym i zoologicznym we Wrocławiu i Krakowie, w parkach narodowych (Tatrzańskim i Ojcowskim). Cele edukacyjne: * Kształcenie w zakresie wiadomości: - znaczenie bioróżnorodności dla środowiska przyrodniczego i dla człowieka - zależności między organizmami a środowiskiem - funkcjonowanie ekosystemów - podstawowe zasady tworzenia systemów klasyfikacyjnych organizmów oraz rola taksonomii biologicznej - aktualny stan środowiska i zagrożenia gatunków - sposoby pozytywnego kształtowania środowiska i ochrona gatunków * Kształcenie w zakresie umiejętności: - korzystanie z różnych źródeł pomocy naukowej - prowadzenie obserwacji makroskopowej - przedstawienie współzależności istniejącej między organizmami, a otoczeniem przyrodniczym - dostrzeganie bioróżnorodności oraz jej znaczenia dla niezakłóconego funkcjonowania biosfery - dostrzeganie ograniczoności zasobów naturalnych Cele wychowania: * W zakresie podstaw i przekonań uczniów - poszanowanie wobec różnych form życia za Ziemi - gotowość do działania na rzecz ochrony środowiska i przyrody - świadomość miejsca człowieka w przyrodzie - poczucie odpowiedzialności za działania podejmowane w najbliższym środowiska Metody: - obserwacje makroskopowe - praca w zespole - mini wykład - pogadanka - "burza mózgów" Środki dydaktyczne: - żywe okazy roślin i zwierząt - zgromadzone eksponaty - tablice dydaktyczne Przebieg zajęć: - mini wykład pracowników - opiekunów grup wycieczkowych w ogrodzie zoologicznym, botanicznym czy parku narodowym - podział uczniów na zespoły i przydzielenie poszczególnych zadań - obserwacje makroskopowe i realizacja zadań - sprawozdanie z realizacji zajęć - "burza mózgów" - podsumowująca pogadanka nauczyciela Ćwiczenia terenowe z form ochrony przyrody organizowane w rezerwacie Łężczok CZAS: 4 godziny WIADOMOŚCI: definicje populacji, biocenozy, ekosystemu, rezerwatu, pomnika przyrody, gatunków chronionych; METODY: obserwacja makroskopowa, "burza mózgów", praca w grupach, mini wykład, praca indywidualna; CELE: poznanie form ochrony przyrody i jej znaczenie, umiejętność rozpoznawania roślin, zwierząt, oznaczenia i zasad sporządzania zielnika, umiejętność zbioru, konserwacji oraz przechowywania zebranych eksponatów; POMOCE: kluch do oznaczania roślin, lornetki, lupa, pojemnik na zwierzęta bezkręgowe, aparat fotograficzny, kamera Przebieg zajęć: 1. Przejazd pociągiem do Raciborza - Markowic. 2. Przejście czerwonym szlakiem do rezerwatu. Zwrócenie uwagi na agrocenozy i ich monokulturę sprzyjającą gradacji owadów - szkodników. 3. Krótki wykład o ochronie rezerwatowej i zasadach zachowania się w rezerwacie. Wykorzystanie wiadomości na terenie rezerwatu, zwrócenie uwagi na regulamin, przypomnienie definicji rezerwatu częściowego i ścisłego oraz pomnika przyrody. 4. Przejście ścieżką dydaktyczną przez rezerwat - obserwacja roślin i ptactwa wodnego rezerwatu. Wskazanie gatunków chronionych i użytkowych w rezerwacie, wykonanie dokumentacji fotograficznej i filmowej. 5. Wyjście poza teren, zbiór pospolitych drzew, krzewów i roślin zielnych, bezkręgowców, omówienie metod i sposobów ich konserwacji oraz przechowywania, wykorzystanie lupy do obserwacji eksponatów. 6. Praca w grupach z wykorzystaniem kluczy do oznaczania roślin i zwierząt bezkręgowych. Przypomnienie zasad i sposobu korzystania z tych podręczników. 7. Mini wykład o zasadach tworzenia zielnika. 8. Przejazd do domu (stacja Nędza - Rydułtowy). 9. Ewaluacja zajęć poprzez sprawdzenie wykonanych zielników oraz przygotowanej przez uczniów prezentacji komputerowej osobliwości przyrodniczych rezerwatu Łężczok (wykorzystanie fotografii i filmów). Scenariusz zajęć terenowych w laboratorium medycznym, realizacja założeń zdrowotnej ścieżki edukacyjnej. Temat: Diagnostyka laboratoryjna Czas trwania: ok. 90 min Lekcja w ramach wycieczki do pobliskiego laboratorium medycznego w szpitalu. Formy pracy: grupowa, indywidualna Metody nauczania: wycieczka, krótka prelekcja, dyskusja, doświadczenia Cele ogólne lekcji: - zapoznanie z pracą laboratorium - preorientacja zawodowa - rozbudzenie zainteresowań badawczych Cel główny lekcji: - poszerzenie wiadomości o własnym organizmie - uświadomienie znaczeń badań profilaktycznych Cele operacyjne lekcji: - poziom wiadomości: poznanie procedury i urządzeń badających organizm pod kątem hematologii, analizy płynów ustrojowych i wydalin * zrozumienie potrzeby badań profilaktycznych - poziom umiejętności: rozpoznanie prawidłowego i patologicznego obrazu krwi i moczu Przebieg lekcji: 1. Przejście do laboratorium. 2. Przywitanie, zapoznanie się z możliwościami badawczymi laboratorium i oprowadzającymi laborantami. 3. Podział na grupy, celem wizytowania poszczególnych salek laboratoryjnych: a) sala hematologiczna b) sala badań moczu i kału c) sala badań enzymów i hormonów 4. Praca w każdej sali każdej grupy: pokaz i analiza prostego doświadczenia: a) grupy krwi b) analiza moczu c) oznaczanie poziomu wybranego hormonu 5. Ponowne spotkanie z kierownikiem laboratorium: odpowiedzi na pytania, dyskusja. 6. Preorientacja zawodowa: studia i predyspozycje laboranta, charakterystyka pracy laboranta analitycznego, techniki i perspektywy badań - pogadanki. 7. Zakończenie zajęć, przejście do szkoły. 8. Ewaluacja - rozwiązanie testu wiadomości i umiejętności z analityki medycznej.
Opracowanie: mgr Renata Froncek - Wilczek Wyświetleń: 5208
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |