|
| ||||||||||||||||||||
Katalog Maria Korytyńska-Szarzyńska Język polski, Scenariusze Dlaczego Gabriela Zapolska nazwała "Moralność pani Dulskiej" tragifarsą? (lekcja diagnozująca)Dlaczego Gabriela Zapolska nazwała "Moralność pani Dulskiej" tragifarsą?SCENARIUSZ LEKCJILekcja diagnozująca Standard wymagań: uczeń potrafi rozpoznawać kategorie estetyczne - komizm, tragizm. Wskaźniki:
Cele edukacyjne: ogólny: diagnoza stopnia rozpoznania kategorii estetycznych: tragizmu i komizmu w utworze literackim. operacyjne: - diagnoza umiejętności rozpoznawania i wskazywania komizmu słowa, sytuacji i postaci w "Moralności pani Dulskiej"; - diagnoza umiejętności wskazywania tragizmu sytuacji i losów bohaterów w "Moralności pani Dulskiej"; - doskonalenie umiejętności pracy z tekstem literackim; - doskonalenie umiejętności samodzielnego wypowiadania się uczniów, formułowania sądów i wniosków. Metody i formy pracy: Praca z tekstem literackim, praca w grupach. Pomoce dydaktyczne: tekst "Moralności pani Dulskiej", "Słownik terminów literackich". Tok lekcji: 1. Część wstępna organizacyjna. 2. Część właściwa: a) przedstawienie celu i tematu lekcji, b) przypomnienie przez uczniów znaczenia znanych im już pojęć: komedia, tragedia, tragizm, komizm, c) wprowadzenie nowych pojęć farsa, tragifarsa - wykorzystanie w tym celu "Słownika terminów literackich", zapisanie znaczeń w zeszytach, d) praca w grupach - uczniowie pracują z tekstem utworu, wyszukują przykłady komizmu: słowa, sytuacji i postaci, tragizmu sytuacji, oraz formułują wnioski na temat tragizmu losów Hanki - bohaterki utworu, e) uczniowie prezentują przykłady komizmu i tragizmu, wykorzystują cytaty z tekstu, przedstawiają wnioski, f) uczniowie formułują odpowiedź na zawarte w temacie lekcji pytanie, uzasadniając, że dramat Zapolskiej cechuje synkretyzm, polegający na połączeniu komizmu i tragizmu, wpisują wniosek do zeszytu. g) każdy uczeń otrzymuje na karteczce inny fragment sceny z dramatu z poleceniem pisemnego określenia, czy jest to scena komiczna, czy tragiczna, h) ocena umiejętności, wiedzy i pracy uczniów. Sposoby diagnozowania wskaźników: 1. Do częściowego zdiagnozowania wskaźników 1, 2, 3, posłużą odpowiedzi uczniów w trakcie lekcji (punkty b i e). 2. Do pełnego zdiagnozowania wskaźników posłużą odpowiedzi napisane przez uczniów na karteczkach w ostatniej fazie lekcji (punkt g). Opracowanie: MARIA KORYTYŃSKA - SZARZYŃSKA Wyświetleń: 2916
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |