![]() |
![]() |
Katalog Sławomira Grześkowiak Język polski, Rady Rodzicu! Co wiesz o dysleksji?RODZICU! Co wiesz o dysleksji?CO TO JEST DYSLEKSJA ROZWOJOWA?To specyficzne trudności w uczeniu się pisania, czytania, liczenia. Specjaliści rozróżniają różne jej formy: dysleksję, dysgrafię, dysortografię i i dyskalkulię. - Dysleksja - trudności w czytaniu. Problemy dyslektyczne polegają m.in. na pomijaniu wyrazów podczas czytania, złej syntezie i analizie głosek, myleniu liter o podobnych kształtach np. b i d, m i n, ł i l, gubieniu miejsca, w którym się czyta. Dyslektykom "uciekają" litery; słabo rozumieją treść czytanego tekstu; często zapominają o interpunkcji; czytają monotonnie i bardzo wolno. - Dysgrafia - trudności w opanowaniu czytelnego pisma. Nie trzyma się ono linijek, niekształtne litery mają drżące linie i różną wielkość. Dziecko myli litery, które są do siebie podobne z wyglądu i fonetycznie: b i p, g i k, czy d i t, ą i ę. Dysgrafik nie rozróżnia zmiękczenia za pomocą kreski od zmiękczenia przez dodanie i oraz dopisuje inne litery, niezwiązane z wyrazem. - Dysortografia - polega na tym, że dziecko ma szczególne trudności z opanowaniem poprawnej pisowni (popełnia błędy ortograficzne). - Dyskalkulia - trudności w uczeniu się matematyki. UWAGA! U jednej osoby mogą występować wszystkie formy dysleksji rozwojowej, najczęściej zdarza się to w przypadku dysleksji wraz z dysortografią. JAKIE SĄ ZWIASTUNY DYSLEKSJI? Wiek niemowlęcy i poniemowlęcy Dziecko: - później niż rówieśnicy zaczyna wypowiadać pierwsze słowa, proste zdania, - słabo lub w ogóle nie raczkuje, - później zaczyna chodzić, - ma kłopoty z utrzymaniem równowagi, - nie próbuje samo rysować. Wiek przedszkolny (3 - 5 lat) Dziecko: - słabo biega, - z trudem uczy się jeździć na rowerku trzykołowym i hulajnodze, - niezdarnie się porusza, - z trudem zapina guziki, sznuruje buty, ma kłopoty w zabawach manipulacyjnych (np.nawlekanie korali), - źle trzyma ołówek, naciska go za mocno lub za słabo, - ma trudności z ułożeniem budowli z klocków, - rysuje niechętnie, - unika układanek i puzzli, - przekręca wyrazy, ma trudności z wypowiadaniem wyrazów złożonych, zapamiętaniem nazw posiłków, pór roku czy dni tygodnia. KATALOG INNYCH BŁĘDÓW DYSLEKTYCZNYCH 1. Błędy w przepisywaniu; problemy z przecinkiem. 2. Błędy w zapisach symboli i wzorów. 3. Problemy z liczbami mianowanymi. 4. Liczby z "dużą ilością zer". 5. Brak logicznego zapisu operacji matematycznych. 6. Brak obliczeń zapisanych (obliczenia pamięciowe). 7. Błędy w zapisie działań pisemnych. 8. Mylenie kształtów figur geometrycznych. 9. Trudności w zapisie liczb wielocyfrowych. 10. Nazywanie kierunku i zwrotu. 11. Trudności w czytaniu informacji przedstawionej w różny sposób. PIERWSI "SPECJALIŚCI", KTÓRZY POWINNI DOSTRZEC WYŻEJ OPISANE OBJAWY, TO RODZICE!!! RADY DLA RODZICÓW Tak postępuj: 1. Przebadaj dziecko w poradni psychologiczno-pedagogicznej i pracuj z nim systematycznie - codziennie w domu wg wskazówek specjalistów, wykonując zalecone ćwiczenia. 2. Staraj się rozumieć dziecko, jego możliwości i ograniczenia, aby zapobiec niepowodzeniom szkolnym i pogłębianiu się trudności. 3. Obserwuj codzienną pracę dziecka w domu; bądź w stałym kontakcie ze szkolnym pedagogiem i nauczycielem. 4. Bądź życzliwym, pogodnym, cierpliwym przewodnikiem i towarzyszem dziecka w jego kłopotach. Tego nie rób: 1. Nie traktuj dziecka dyslektycznego jak chorego, niezdolnego, złego lub leniwego. 2. Nie karz, nie wyśmiewaj dziecka w nadziei, że to zmobilizuje je do pracy. 3. Nie łudź się, ze dziecko "samo z tego wyjdzie" lub że ktoś je z tego "wyleczy". 4. Nie ograniczaj dziecku zajęć pozaszkolnych, aby miało więcej czasu na naukę, ale i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń. PRAWA UCZNIA DYSLEKTYCZNEGO W SZKOLE - Opinia poradni psychologiczno-pedagogicznej stwierdzajaca dysleksję rozwojowa daje prawo do indywidualnego traktowania ucznia przez szkołę m.in. więcej czasu na sprawdzianie pod koniec VI kl. i egzaminie w III kl. gimnazjum, nieoceniania dyktand (ale wymaga się znajomości reguł ortograficznych); ocenianiu podlega treść pracy, która może być pisana drukowanymi literami. Opinia ta nie może służyć uczniom tylko do taryfy ulgowej! - Dziecko codziennie pracuje w domu z rodzicami i regularnie w poradni z nauczycielem-terapeutą. Żadna taryfa ulgowa w szkole nie ma sensu bez ćwiczeń i systematycznej pracy w domu. RODZICU! PAMIĘTAJ, ŻE: - Na leczenie dysleksji nigdy nie jest za późno. - Pierwsze efekty mogą pojawić się dopiero po 2 latach pracy, a zajęcia trzeba kontynuować przez długi czas. - To nie jest wyrok na całe życie, praca z dyslektykiem to żmudna praca na lata, ale daje efekty. - Osobom, które w odpowiednim czasie otrzymały specjalistyczną pomoc, w większości przypadków udaje się pokonać trudności. Wówczas mogą wykonywać każdy zawód - nawet związany ze słowem pisanym. - Wiara w indywidualność, rozwój jednostki daje owoce. Do wybitnych ludzi, którzy mimo dysleksji zostali geniuszami należą: Hans Ch.Andersen - autor baśni, Albert Einstein - wielki fizyk, Winston Churchill - wybitny brytyjski mąż stanu, Edison - wynalazca mikrofonu i telefonu, Karol IX - król Szwecji oraz wielu znanych aktorów i piosenkarzy. GDZIE SZUKAĆ POMOCY? - Polskie Towarzystwo Dysleksji, Gdańsk, ul. Pomorska 68. Ma oddziały w każdym większym mieście. Więcej informacji można znaleźć na stronie internetowej tego Towarzystwa: www.dysleksja.univ.gda.pl - Marta Bogdanowicz: "Trudności w pisaniu u dzieci". - Marta Bogdanowicz: "O dysleksji czyli specyficznych trudnościach w czytaniu i pisaniu - odpowiedzi na pytania rodziców i nauczycieli". - Wojciech Brejniak: "Dysleksja, poradnik dla rodziców". - Krystyna Grabałowska, Jadwiga Jastrząb, Janina Mickiewicz: "Ćwiczenia w czytaniu i pisaniu - poradnik metodyczny do terapii dzieci dyslektycznych". - E. Gruszczyk - Kolczyńska: "Dlaczego dzieci nie potrafią uczyć się matematyki?" - E. Gruszczyk - Kolczyńska: "Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki". - Maria Grygier - Frąckiewicz: "Czy dżdżownica w dżinsach może utrudnić maturę?" - ćwiczenia dla uczniów starszych klas szkół podstawowych i średnich. - Jadwiga Jastrząb: "Usprawnianie funkcji percepcyjno - motorycznych dzieci dyslektycznych". - A. Kozłowska: "Jak pomóc własnemu dziecku?" - Ewa Kujawa, Maria Kurzyna: "Reedukacja dzieci z trudnościami w czytaniu i pisaniu metodą 18 struktur wyrazowych - komplet". - J. Mickiewicz: "Jedynka z ortografii". - A. Omiecińska, Z. Saduś: "Zestaw zeszytów ćwiczeń ortograficznych dla klas starszych". - Amelia Rentflejsz - Kuczyk: "Jak pomóc dzieciom dyslektycznym?" - Barbara Sawa: "Jeżeli dziecko źle czyta i pisze." - M. Szumiak: "Podstawy reedukacji uczniów z trudnościami w czytaniu i pisaniu". - Wydawnictwo "Fraszka": "Tajemnice ortografii - seria sześciu zeszytów. Licz i ćwicz. W krainie matematyki". Moda na ortografię - zasady pisowni "ą", "ę" oraz połączenia wyrazowe "om", "on", "em", "en". - Barbara Zakrzewska: "Trudności w czytaniu i pisaniu - modele ćwiczeń".
Opracowanie: Sławomira Grześkowiak Wyświetleń: 1435
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |