Katalog

Grażyna Kwasiborska
Matematyka, Scenariusze

Wektory w układzie współrzędnych - scenariusz lekcji matematyki

- n +

Wektory w układzie współrzędnych

Scenariusz lekcji matematyki w klasie III c
Program nauczania: Matematyka z plusem.
Dział programowy: Przekształcenia geometryczne
Temat:.

Cele lekcji
Uczeń zna:
- pojęcie wektora
- pojęcie współrzędnych wektora
- pojęcia: kierunek, zwrot i długość wektora.

Uczeń umie:
- określać współrzędne przesunięcia wektora,
- określać współrzędne wektora, gdy znane są współrzędne jego początku i końca.

Metody nauczania
- ćwiczenia,
- dyskusja.

Materiały
- Podręcznik str. 123-125,
- Zbiór zadań str. 57,
- plansza wykonana w oparciu o zagadnienia przedstawione na str. 123 Podręcznika (załącznik).

Czas zajęć
1 godzina lekcyjna.

Struktura i opis lekcji
Doświadczenie
Zabawa w kodowanie i rozkodowywanie wektorów.
1. Nauczyciel prezentuje pierwszą część przygotowanej według załącznika planszy i objaśnia uczniom sposób poruszania się pionka. Zadaniem uczniów jest znalezienie i narysowanie na planszy za pomocą jednostkowych strzałek drugi pionka odpowiadającej przedstawionym wektorom. Następnie nauczyciel odsłania umieszczone pod wektorami kody, proponując uczniom znalezienie zasady kodowania.
2. W kolejnym etapie doświadczenia zostaje odsłonięta druga część planszy. Zadaniem uczniów jest zakodowanie umieszczonych na niej wektorów zgodnie z zasadą, którą właśnie odkryli.
3. Uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach zadanie 1 na str. 124 Podręcznika.
4. Ostatni etap doświadczenia to sprawdzenie i utrwalenie umiejętności posługiwania się poznanym kodem - uczniowie podzieleni na dwuosobowe zespoły przygotowują dla swoich partnerów zestawy pięciu kodów, według których rysują oni odpowiednie wektory w zeszytach.

Wnioski:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach ćwiczenie (c) ze str. 123 Podręcznika, a następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują wyniki ćwiczeń i obserwacji. Efektem tych działań jest notatka zapisana w zeszytach, dotycząca opisu wektorów w układzie współrzędnych (Podręcznik str. 123-124).

Utrwalenie:
Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 16 ze str. 57 Zbioru zadań oraz zadanie 3 ze str. 125 Podręcznika. Po zakończeniu pracy nad zadaniami i omówieniu rozwiązań nauczyciel podaje pracę domową: Podręcznik - zadanie 2 str.125, Zbiór zadań - zadanie 18 str. 57.

Ewaluacja:
Na zakończenie lekcji uczniowie zapisują na małych karteczkach, swoje wrażenia z zajęć, między innymi: zrozumienie nowych pojęć i ich przydatność w innych przedmiotach. (załącznik)

Ewaluacja - załącznik
Pytanie Tak Nie Po części
Czy zrozumiałeś jak określać współrzędne wektora przesunięcia?      
Czy potrafiłbyś samodzielnie określać współrzędne wektora, gdy są współrzędne jego początku i końca?      
Czy temat zrealizowany na zajęciach przyda Ci się w nauce innych przedmiotów?      

Załącznik
 

Opracowanie: Grażyna Kwasiborska

Wyświetleń: 3079


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.