![]() | ||||||||||||||||
![]() |
||||||||||||||||
Katalog Grażyna Kwasiborska Matematyka, Scenariusze Wektory w układzie współrzędnych - scenariusz lekcji matematykiWektory w układzie współrzędnychScenariusz lekcji matematyki w klasie III cProgram nauczania: Matematyka z plusem. Dział programowy: Przekształcenia geometryczne Temat:. Cele lekcji Uczeń zna: - pojęcie wektora - pojęcie współrzędnych wektora - pojęcia: kierunek, zwrot i długość wektora. Uczeń umie: - określać współrzędne przesunięcia wektora, - określać współrzędne wektora, gdy znane są współrzędne jego początku i końca. Metody nauczania - ćwiczenia, - dyskusja. Materiały - Podręcznik str. 123-125, - Zbiór zadań str. 57, - plansza wykonana w oparciu o zagadnienia przedstawione na str. 123 Podręcznika (załącznik). Czas zajęć 1 godzina lekcyjna. Struktura i opis lekcji Doświadczenie Zabawa w kodowanie i rozkodowywanie wektorów. 1. Nauczyciel prezentuje pierwszą część przygotowanej według załącznika planszy i objaśnia uczniom sposób poruszania się pionka. Zadaniem uczniów jest znalezienie i narysowanie na planszy za pomocą jednostkowych strzałek drugi pionka odpowiadającej przedstawionym wektorom. Następnie nauczyciel odsłania umieszczone pod wektorami kody, proponując uczniom znalezienie zasady kodowania. 2. W kolejnym etapie doświadczenia zostaje odsłonięta druga część planszy. Zadaniem uczniów jest zakodowanie umieszczonych na niej wektorów zgodnie z zasadą, którą właśnie odkryli. 3. Uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach zadanie 1 na str. 124 Podręcznika. 4. Ostatni etap doświadczenia to sprawdzenie i utrwalenie umiejętności posługiwania się poznanym kodem - uczniowie podzieleni na dwuosobowe zespoły przygotowują dla swoich partnerów zestawy pięciu kodów, według których rysują oni odpowiednie wektory w zeszytach. Wnioski: Uczniowie samodzielnie rozwiązują w zeszytach ćwiczenie (c) ze str. 123 Podręcznika, a następnie wspólnie z nauczycielem podsumowują wyniki ćwiczeń i obserwacji. Efektem tych działań jest notatka zapisana w zeszytach, dotycząca opisu wektorów w układzie współrzędnych (Podręcznik str. 123-124). Utrwalenie: Uczniowie samodzielnie rozwiązują zadanie 16 ze str. 57 Zbioru zadań oraz zadanie 3 ze str. 125 Podręcznika. Po zakończeniu pracy nad zadaniami i omówieniu rozwiązań nauczyciel podaje pracę domową: Podręcznik - zadanie 2 str.125, Zbiór zadań - zadanie 18 str. 57. Ewaluacja: Na zakończenie lekcji uczniowie zapisują na małych karteczkach, swoje wrażenia z zajęć, między innymi: zrozumienie nowych pojęć i ich przydatność w innych przedmiotach. (załącznik) Ewaluacja - załącznik
Załącznik
Opracowanie: Grażyna Kwasiborska Wyświetleń: 3079
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |