Katalog Małgorzata Głodowska Matematyka, Scenariusze Sposoby określania ciągu liczbowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnegoSposoby określania ciągu liczbowego z wykorzystaniem arkusza kalkulacyjnegoScenariusz lekcji matematyki w klasie IIPodstawa programowa Cele edukacyjne: Rozwijanie umiejętności ligicznego rozumowania i wnioskowania. Treści: Ciągi liczbowe - przykłady ciągów liczbowych (określone wzorem ogólnym lub rekurencyjnym) Osiągnięcia: Przeprowadzenie prostych rozmów dedukcyjnych. Cel główny: - kształtowanie umiejętności zapisania wzorem ogólnym ciągu, dla którego podanych jest kilka pierwszych wyrazów, - dostrzeganie możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego, przy elementarnej umiejętności posługiwania się tym narzędziem do rozwiązywania problemów matematycznych - rozwijanie umiejętności pracy w zespole. Metoda pracy: Ćwiczenia z zastosowaniem arkusza kalkulacyjnego. Forma pracy: grupowa Środki dydaktyczne: komputer (program Excel) Przebieg zajęć 1. Prowadzący przypomina pojęcia ciągu liczbowego skończonego o nieskończonego, sposoby określania ciągów oraz krótko wprowadza do arkusza kalkulacyjnego (uczniowie poznali ten program wcześniej) 2. Następnie nauczyciel dzieli na grupy (stanowiska komputerowe) i rozdaje zadania każdej gupie. Zadanie polega na napisaniu kolejnych wyrazów podanych ciągów liczbowych 3. Uczniowie przystępując do zadania budują ciągi pomocnicze (ciągi liczb naturalnych, liczb parzystych, liczb nieparzystych,...), a następnie na zasadzie prób i błędów próbują wygenerować w kolumnach arkusza 100 początkowych liczb każdego ciągu 4. Prezentacja efektów pracy w poszczególnych grupach - podanie wzorów ogólnych podanych w ćwiczeniu ciągów. 5. Wnioski - czy wykorzystanie programu komputerowego ułatwia rozwiązywanie problemów matematycznych. mgr Małgorzata Głodowska Ćwiczenie Jakie powinny być kolejne wyrazy następujących ciągów liczbowych: A) 1, 2, 3, 4, 5,... B) 1, 3, 5, 7, 9,... C) 2, 5, 8, 11, 14,... D) 0, 3, 8, 15, 24,... E) 2, 6, 12, 20, 30,... F) 3, 15, 35, 63, 99,... G) 1, 4, 9, 16, 25,... H) 3, 27, 75, 147, 243,... I) 1, 4, 9, 6, 5, 6, 9, 4, 1, 0,... J) 1, 6, 1, 6, 5, 6, 1, 6, 1, 0,... K) 1, 1, 2, 3, 5, 8,... L) 1, 1, 1, 3, 5, 9, 17,... M) 1, 1, 1, 2, 2, 3, 4, 5, 7,... N) 20, 22, 26, 28, 32, 34,... O) 1, 2, 4, 7, 8, 10, 13, 14,... Wygeneruj w odpowiednich kolumnach arkusza 100 początkowych liczb każdego ciągu. Uwaga: Można także w pewnych kolumnach budować ciągi pomocnicze. Opracowanie: Małgorzata Głodowska Wyświetleń: 2180
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |