Katalog Alfred Lewandowski Lekcja wychowawcza, Scenariusze Co zrobić, aby poprawić wyniki nauczania w naszej klasie?Metody aktywizujące w pracy dydaktycznej nauczyciel - Co zrobić, aby poprawić wyniki nauczania w naszej klasie?Autor: Alfred LewandowskiZajęcia przeprowadzono u progu zbliżającego się semestru. Godzina wychowawcza została poprzedzona dogłębną analizą wyników nauczania w oparciu o oceny cząstkowe. Cel operacyjny: - uczeń potrafi właściwie ocenić z czego winikają jego wyniki pracy -uczeń zna sposoby podnoszenia jakości swojej pracy i osiagania lepszych wyników Cel doraźny zajęć: - poprawa wyników nauczania i osiągnięcie wyższych niż dotychczasowe średnie semestralne. Cel długofalowy zajęć: - lepsze przygotowanie do egzaminu końcowego; - zwiększenie możliwości wyboru szkoły średniej. Środki dydaktyczne: - flamastry, - 4 arkusze papieru, - opracowania dotyczące osiąganych wyników nauczania. Czas trwania: 45 minut Metody pracy: metoda metaplanu Przebieg zajęć: Część wstępna: 1. Przypomnienie najistotniejszych statystycznych danych dotyczących wyników nauczania. (3 minuty) 2. Umotywowanie uczniów- omówienie zasad naboru do szkół średnich jako kontynuacji po zasadniczej szkole zawodowej (3 minuty) Część główna: 3. Podział klasy na grupy, wybór liderów i sekretarzy. (2 minuty) 4. Przypomnienie sposobu pracy metodą metaplanu. (2 minuty) 5. Praca w grupach (25 minut wraz prezentacjami) Część końcowa: Wyciągnięcie wniosków (10 minut) Komentarz po przeprowadzonych zajęciach Ad.1 Materiał zgromadzono na poprzednich zajęciach- uczniowie zorientowali się już wcześniej jakie wyniki osiągają z matematycznego punktu widzenia. Ad 2 Nauczyciel przedstawił zasady rekrutacji do szkół średnich, omówił również tryb i zasady egzaminu końcowego. Ad.3 Uczniowie pracowali we wcześniej ustalonych grupach. Czas około 2 minut został spożytkowany na czynności organizacyjne: przemieszczenie stolików i krzeseł wybór lidera i sekretarza oraz pobranie przyborów. Ad.4 Przypomnienie polegało na omówieniu wcześniejszych zajęć realizowanych metodą METAPLANU -czas około 2 minuty Ad.5 Praca w grupach- pracowano w 4 grupach Uczniom zadano pytanie "Jaka sytuacja jest w chwili w naszej klasie?" Po każdy z zadanych pytań liderzy grup prezentowali wypracowane poglądy Spośród 24 odpowiedzi na pierwsze z zadanych pytań 5 powtarzało się najczęściej i jest chyba najbardziej reprezentatywne: - w naszej klasie są uczniowie osiągający bardzo dobre wyniki w nauce oraz bardzo słabi; - niesystematycznie uczęszczamy na zajęcia; - najgorsze wyniki osiągamy z fizyki, - najlepiej radzimy sobie z przedmiotami humanistycznymi; - wielu uczniów lekceważy naukę; Następnie pracując w grupach uczniowie starali się odpowiedzieć na pytanie "Jak być powinno?" Oto najczęstsze odpowiedzi: - powinniśmy sobie wzajemnie pomagać; - więcej uwagi i spokoju powinno być na lekcjach; - Pani z fizyki powinna być bardziej stanowcza; - uczniowie mający problemy powinni systematycznie uczęszczać na konsultacje; Następnie zastanawialiśmy się nad tym "Dlaczego nie jest tak jak powinno być?" Uczniowie stwierdzili że: - brak jest systematyczności w uczeniu; - każdy uważa, że to osoba druga powinna on wyciągnąć rękę -słabsi uważają, że lepsi uczniowie mogliby zaproponować pomoc, ci z kolei uważają, że gdyby byli poproszeni o taką pomoc to udzielili by jej; - niektórzy uczniowie chcą się popisać przed innymi; - brak jest uczniom motywacji do nauki; - niektóre lekcje są nudne. Praca w grupach wraz z prezentacjami i dyskusją zajęła nam 25 minut. Pozostałe 10 minut zajęło nam wypracowanie wspólnych wniosków. Odbyło to się w swobodnej dyskusji: 1. W naszej klasie powinna zaistnieć pomoc koleżeńska. Uczniowie mający problemy powinni w sposób nieskrępowany zwracać się do innych o pomoc. 2. Powinniśmy okazać więcej zrozumienia i serdeczności wobec nauczycieli. 3. Należy systematycznie poprawiać oceny niedostateczne. 4. Nie należy przekładać sprawdzianów, bo to nie sprzyja systematyczności w uczeniu się.
Opracowanie: Alfred Lewandowski Wyświetleń: 8070
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |