Katalog

Maria Baranowska
Ekologia, Scenariusze

"Przyroda dla nas, my dla przyrody" - festyn rodzinny

- n +

Festyn Rodzinny pod hasłem "Przyroda dla nas, my dla przyrody"

Przedstawione działania są wynikiem prac proekologicznych prowadzonych w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim. Wychowanie ekologiczne zaowocowało cyklicznymi zajęciami, systematycznym podejmowaniem tematyki ekologicznej na wielu lekcjach, wycieczkach i zajęciach pozalekcyjnych. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy środowiska stało się bardzo ważnym elementem pracy dydaktyczno wychowawczej. Działania prowadzono w szkole przez cały rok, a efekty pracy i jej podsumowanie nastąpiło w dniu 1.VI na festynie rodzinnym.

Cele ogólne projektu:

- ukazanie wpływu człowieka na różne elementy środowiska,
- kształtowanie właściwego stylu życia, promocja zdrowia, zrozumienie i docenienie zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka,
- kształcenie umiejętności zaprojektowania, wykonania obserwacji i doświadczeń oraz zinterpretowania uzyskanych wyników,
- dążenie do zainteresowania problematyką ochrony środowiska nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, rodziców, władz lokalnych,
- kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego

Cele szczegółowe projektu:

Uczeń potrafi:
- dokonywać obserwacji
- sporządzać dokumentację
- ocenić czynniki środowiska
- samodzielnie zdobywać informacje na dany temat
- pracować w zespole
- zdobywać wiadomości o regionie i jego mieszkańcach
- przedstawiać różnorodnymi technikami krajobraz
- wyrażać nastroje przeżyć i emocji inspirowanych bliskimi kontaktami z przyrodą
- promować działania korzystnie zmieniające stan środowiska
- rozwiązywać problemy w sposób twórczy

Problematyka związana z edukacją ekologiczną jest ważną i integralna częścią nauczania na wszystkich poziomach. Najważniejszymi zadaniami są te, które mają uświadomić dzieciom, że to one będą w niedalekiej przyszłości decydować o losie naszej planety.

Myślę, że przedstawione poniżej propzycje działań proekologicznych prowadzonych w naszej szkole możliwe są do wykorzystania na wszystkich etapach nauczania. Pozwalają ukształtować wśród uczniów określone postawy łącząc element zabawy i nauki. Przygotują uczniów do pełnienia różnych ról społecznych, wdrożą ich do podejmowania decyzji w różnych sytuacjach, w jakich mogą się znaleźć w swoim przyszłym życiu.

Czas realizacji: od IX do VI
Forma pracy: indywidualna i grupowa

Czas i sposób prezentacji:

Prezentacja odbędzie się 1.VI. podczas festynu rodzinnego.

Tematyka i sposób realizacji:

IX

a) Akcja "Sprzątanie świata"
- klasy IV - VI sprzątają tereny parków miejskich
- klasy I - III sprzątają teren wokół szkoły
b) Konkurs plastyczny uczniów klas I - III "Jak pokonać problem naszych śmieci"
c) Konkurs literacki dla uczniów klas IV - VI "Aby Ziemia - dom wszystkich ludzi - stała się naszym domem"
d) Ogłoszenie konkursu "Zielona klasa"

X

a) Zbiórka kasztanów i żołędzi przeznaczonych dla zwierząt leśnych
b) Spotkanie z nadleśniczym, wykład na temat "Znaczenie drzew w biosferze"
c) Warsztaty dla członków koła przyrodniczego i ekologicznego "Od nasionka do drzewa"

XI

a) Zbiórka karmy dla bezdomnych psów, spotkanie z przedstawicielami schroniska dla psów

XII

a) Pomagamy naszym ptakom przetrwać zimę:
- spotkanie z przedstawicielem OTOP - u na temat "Czy ptaki potrzebują naszej pomocy"

II
Dbamy o nasze zdrowie
a) Gry i zabawy na świeżym powietrzu

III

a) Prowadzimy obserwacje naszego środowiska - badamy stan zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby najbliższej okolicy. Wykonanie dokumentacji i jej prezentacja w czasie festynu przez członków koła przyrodniczego i ekologicznego

IV

Dzień Ziemi
a) Udział w sadzeniu lasu
b) Zbiórka surowców wtórnych (makulatura, butelki, baterie)
c) Ogłoszenie konkursu fotograficznego "Marsjanie nie zagrażają Ziemi - Ziemi zagraża człowiek"

V

Międzynarodowy konkurs pod hasłem "Tylko jedna Ziemia"
a) Klasowe wycieczki po najbliższej okolicy

VI

Festyn
1. Dekoracja szkoły elementami związanymi z hasłami festynu
2. Identyfikator dla każdego uczestnika festynu "Zielona Żabka"
3. Prezentacja osiągnięć i ogłoszenie wyników konkursów
4. Wystawy:
- "Marsjanie nie zagrażają Ziemi - Ziemi zagraża człowiek"
- "Nasi milusińscy" - prezentacja swoich zwierząt
5. Pokaz mody ekologicznej z prezentacją zachowań proekologicznych i promocji zdrowego stylu życia
6. Kiermasz książek pod hasłem "Ekologia w literaturze"
7. Prezentacja piosenki ekologicznej
8. Prezentacja danych dotyczących stanu naszego środowiska w postaci diagramów
9. Sto pytań do przedstawicieli władz miasta "Czy nasze miasto jest przyjazne dla środowiska?"
10. Gry i zabawy sportowe
11. Stoisko z wyrobami z wikliny
12. Bufet sałatkowy
13. Stoisko z sokami, owocami, deserami
14. Kiermasz kwiatów doniczkowych

Ewaluacja

Po zakończeniu festynu przeprowadzono wśród losowo wybranych uczniów, nauczycieli, rodziców i przybyłych gości ankietę.

Wnioski:
a) projekt realizowany w szkole spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony środowiska szkolnego jak i lokalnego
b) uczniowie chętnie uczestniczyli we wszystkich pracach

 

Opracowanie: Maria Baranowska
koordynator edukacji
ekologicznej w SP nr 5
w Ostrowie Wlkp.

Wyświetleń: 4848


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.