Katalog Maria Baranowska Ekologia, Scenariusze "Przyroda dla nas, my dla przyrody" - festyn rodzinnyFestyn Rodzinny pod hasłem "Przyroda dla nas, my dla przyrody"Przedstawione działania są wynikiem prac proekologicznych prowadzonych w Szkole Podstawowej nr 5 w Ostrowie Wielkopolskim. Wychowanie ekologiczne zaowocowało cyklicznymi zajęciami, systematycznym podejmowaniem tematyki ekologicznej na wielu lekcjach, wycieczkach i zajęciach pozalekcyjnych. Uwrażliwienie dzieci i młodzieży na problemy środowiska stało się bardzo ważnym elementem pracy dydaktyczno wychowawczej. Działania prowadzono w szkole przez cały rok, a efekty pracy i jej podsumowanie nastąpiło w dniu 1.VI na festynie rodzinnym.Cele ogólne projektu: - ukazanie wpływu człowieka na różne elementy środowiska, - kształtowanie właściwego stylu życia, promocja zdrowia, zrozumienie i docenienie zależności człowieka od środowiska i wpływu przyrody na zdrowie człowieka, - kształcenie umiejętności zaprojektowania, wykonania obserwacji i doświadczeń oraz zinterpretowania uzyskanych wyników, - dążenie do zainteresowania problematyką ochrony środowiska nie tylko uczniów, ale również nauczycieli, rodziców, władz lokalnych, - kształcenie postawy odpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Cele szczegółowe projektu: Uczeń potrafi: - dokonywać obserwacji - sporządzać dokumentację - ocenić czynniki środowiska - samodzielnie zdobywać informacje na dany temat - pracować w zespole - zdobywać wiadomości o regionie i jego mieszkańcach - przedstawiać różnorodnymi technikami krajobraz - wyrażać nastroje przeżyć i emocji inspirowanych bliskimi kontaktami z przyrodą - promować działania korzystnie zmieniające stan środowiska - rozwiązywać problemy w sposób twórczy Problematyka związana z edukacją ekologiczną jest ważną i integralna częścią nauczania na wszystkich poziomach. Najważniejszymi zadaniami są te, które mają uświadomić dzieciom, że to one będą w niedalekiej przyszłości decydować o losie naszej planety. Myślę, że przedstawione poniżej propzycje działań proekologicznych prowadzonych w naszej szkole możliwe są do wykorzystania na wszystkich etapach nauczania. Pozwalają ukształtować wśród uczniów określone postawy łącząc element zabawy i nauki. Przygotują uczniów do pełnienia różnych ról społecznych, wdrożą ich do podejmowania decyzji w różnych sytuacjach, w jakich mogą się znaleźć w swoim przyszłym życiu. Czas realizacji: od IX do VI Forma pracy: indywidualna i grupowa Czas i sposób prezentacji: Prezentacja odbędzie się 1.VI. podczas festynu rodzinnego. Tematyka i sposób realizacji: IX a) Akcja "Sprzątanie świata" - klasy IV - VI sprzątają tereny parków miejskich - klasy I - III sprzątają teren wokół szkoły b) Konkurs plastyczny uczniów klas I - III "Jak pokonać problem naszych śmieci" c) Konkurs literacki dla uczniów klas IV - VI "Aby Ziemia - dom wszystkich ludzi - stała się naszym domem" d) Ogłoszenie konkursu "Zielona klasa" X a) Zbiórka kasztanów i żołędzi przeznaczonych dla zwierząt leśnych b) Spotkanie z nadleśniczym, wykład na temat "Znaczenie drzew w biosferze" c) Warsztaty dla członków koła przyrodniczego i ekologicznego "Od nasionka do drzewa" XI a) Zbiórka karmy dla bezdomnych psów, spotkanie z przedstawicielami schroniska dla psów XII a) Pomagamy naszym ptakom przetrwać zimę: - spotkanie z przedstawicielem OTOP - u na temat "Czy ptaki potrzebują naszej pomocy" II Dbamy o nasze zdrowie a) Gry i zabawy na świeżym powietrzu III a) Prowadzimy obserwacje naszego środowiska - badamy stan zanieczyszczenia wody, powietrza i gleby najbliższej okolicy. Wykonanie dokumentacji i jej prezentacja w czasie festynu przez członków koła przyrodniczego i ekologicznego IV Dzień Ziemi a) Udział w sadzeniu lasu b) Zbiórka surowców wtórnych (makulatura, butelki, baterie) c) Ogłoszenie konkursu fotograficznego "Marsjanie nie zagrażają Ziemi - Ziemi zagraża człowiek" V Międzynarodowy konkurs pod hasłem "Tylko jedna Ziemia" a) Klasowe wycieczki po najbliższej okolicy VI Festyn 1. Dekoracja szkoły elementami związanymi z hasłami festynu 2. Identyfikator dla każdego uczestnika festynu "Zielona Żabka" 3. Prezentacja osiągnięć i ogłoszenie wyników konkursów 4. Wystawy: - "Marsjanie nie zagrażają Ziemi - Ziemi zagraża człowiek" - "Nasi milusińscy" - prezentacja swoich zwierząt 5. Pokaz mody ekologicznej z prezentacją zachowań proekologicznych i promocji zdrowego stylu życia 6. Kiermasz książek pod hasłem "Ekologia w literaturze" 7. Prezentacja piosenki ekologicznej 8. Prezentacja danych dotyczących stanu naszego środowiska w postaci diagramów 9. Sto pytań do przedstawicieli władz miasta "Czy nasze miasto jest przyjazne dla środowiska?" 10. Gry i zabawy sportowe 11. Stoisko z wyrobami z wikliny 12. Bufet sałatkowy 13. Stoisko z sokami, owocami, deserami 14. Kiermasz kwiatów doniczkowych Ewaluacja Po zakończeniu festynu przeprowadzono wśród losowo wybranych uczniów, nauczycieli, rodziców i przybyłych gości ankietę. Wnioski: a) projekt realizowany w szkole spotkał się z dużym zainteresowaniem i pozytywnym przyjęciem zarówno ze strony środowiska szkolnego jak i lokalnego b) uczniowie chętnie uczestniczyli we wszystkich pracach
Opracowanie: Maria Baranowska Wyświetleń: 4848
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |