Katalog

Beata Wychowałek
Lekcja wychowawcza, Sprawozdania

Moje doświadczenia w prowadzeniu zajęć integracyjnych

- n +

Moje doświadczenia w prowadzeniu zajęć integracyjnych

Misją szkoły, w której pracuję jest sprzyjanie wszechstronnemu rozwojowi ucznia.

Zadaniem naszej szkoły jest więc nie tylko dbanie o rozwój umysłowy ucznia, ale także, w równym stopniu o jego rozwój psychiczny i społeczny. Nakłada to na szkołę ciężar odpowiedzialności za kształt przyszłego dorosłego człowieka.

Sfera rozwoju psychicznego i społecznego uczniów jest więc przedmiotem planowanych działań szkoły, ujętych w Szkolnym Programie Wychowawczym.

Jednymi z działań szkoły w tym obszarze są zajęcia integracyjne prowadzone w klasach pierwszych. Zajęcia takie prowadzę od trzech lat, z chwilą objęcia obowiązków pedagoga szkolnego w Zespole Szkół Rolniczym Centrum Kształcenia Ustawicznego im. A.F. Modrzewskiego w Wolborzu.

Młodzież, która rozpoczyna naukę w szkole ponadgimnazjalnej, znajduje się w okresie dorastania. W okresie tym potrzeba przynależności do grupy jest jedną z ważniejszych potrzeb młodego człowieka. Dominacja życia w grupach rówieśniczych, nad życiem w rodzinie wskazuje jak ważne jest, aby klasa szkolna była tą grupą, w której młodzież znalazłaby możliwości zaspokajania swoich ważnych potrzeb społecznych.

Stąd zrodził się pomysł stworzenia programu integracyjnego, który powstał na zapotrzebowanie uczniów oraz rodziców i wychowawców, którzy chcą odnosić sukces wychowawczy.

Marzeniem naszym, a jednocześnie celem jest stworzenie zgranych zespołów klasowych, aby panowała w nich życzliwa atmosfera oparta na poczuciu bezpieczeństwa, wzajemnej akceptacji, zaufania i otwartym porozumiewaniu się.

Pierwszym krokiem jest wyjście nauczyciela - wychowawcy zza biurka i uczestniczenie w zajęciach na równych prawach, które najczęściej spisujemy w postaci kontraktu. Zajęcia w kręgu dają poczucie wspólnoty, stwarzają klimat zaufania i bezpieczeństwa, pobudzają aktywność uczestników. Jest to forma znana i bardzo popularna, chcę podkreślić jej ważność w tych zajęciach.

Wspólne wypracowywanie oraz przestrzeganie zasad kontraktu, takich jak: nie oceniamy, nie uogólniamy, nie interpretujemy, nie dajemy dobrych rad, mówimy wprost, otwarcie wyrażamy swoje uczucia, potrzeby, propozycje, przekazujemy informacje zwrotne, nikogo do niczego nie zmuszamy, zwiększają szansę powstania konstruktywnych relacji między rówieśnikami. Umiejętności porozumiewania się pełnią bowiem doniosłą rolę w kształtowaniu autentycznych więzi międzyludzkich i poczucia zrozumienia.

Nie bez znaczenia jest również miejsce prowadzonych zajęć. Ciasne klasy wypełnione ławkami nie dają swobody działania. Posiadam duży komfort, korzystając ze świetlicy internatu mieszczącego się przy naszej szkole. W tym roku pokusiłam się o coś więcej, wychowawcom klas pierwszych zaproponowałam realizację zajęć poza szkołą. Ośrodki wczasowe są na przełomie września i października przeważnie do dyspozycji, a ceny do uzgodnienia.

Trudu organizacji wyjazdu podjęła się jedna wychowawczyni spośród pięciu klas pierwszych. Uczniowie szybko podchwycili pomysł wyjazdu, rodzice zaakceptowali tę formę zajęć oraz wyrazili chęć uczestnictwa w ognisku integracyjnym na zakończenie programu. Pewne kłopoty sprawiało zebranie środków finansowych. Tu sprawdziła się nasz współpraca z Ośrodkami Pomocy Społecznej. Polecam i wierzę, że mimo trudnej sytuacji finansowej jest więcej tak rozsądnych pracowników socjalnych, z którymi nasza szkoła ma przyjemność pracować.

Pokonywanie trudności organizacyjnych, już na początku scala zespół klasowy. W fazie organizacji ważnym jest przydział nawet najdrobniejszych obowiązków, które dają poczucie ważności i sprawstwa oraz uczą umiejętności pracy w zespole. Praktyczne doświadczenia uczniów kształtują ich samoocenę. W toku podejmowanych przez siebie aktywności uczniowie rewidują obraz samego siebie, z drugiej strony zapoznają się z opinią rówieśników na swój temat.

Informacje zwrotne na swój temat uczniowie otrzymują podczas ćwiczeń, które wykorzystuję z własnych doświadczeń podczas udziału w różnego rodzaju kursach oraz pomysłów w dostępnych na rynku edukacyjnym programach.

Młodzież bardzo dobrze bawi się podczas wykonywania takich ćwiczeń a jednocześnie buduje poczucie własnej wartości.

W trakcie zajęć integracyjnych uczniowie przełamują bariery w komunikowaniu się, uczą się rozpoznawania komunikatów innych ludzi, szanują indywidualność innych oraz uczą się wzajemnej akceptacji, uczą się pozytywnego myślenia o sobie, dostrzegają pozytywne wartości w byciu w bliskim kontakcie z innymi oraz uczą się pracy w zespole.

Na zakończenie zajęć uczniowie wypełniają ankietę ewaluacyjną, która jest dla mnie ważną informacją o tym, czy zajęcia spełniły zakładane cele, co powinnam modyfikować w przyszłości, nad czym jeszcze popracować. Organizując tegoroczne zajęcia integracyjne poza murami szkoły otrzymałam informacje zwrotne, że było warto. Warto było podjąć się trudu oraz poświęcić swój czas wolny.

W tym miejscu zacytuję kilka wypowiedzi uczniów: "Na zajęciach poczułam, że jestem ważna", "Było świetnie, polubiłam nawet jedną koleżankę chociaż wcześniej myślałam o niej źle", "Na zajęciach dowiedziałam się, że wcale nie jestem INNA, a jeżeli nawet-to mam do tego prawo, chyba polubiłam naszą klasę", "Wszystko było super, tylko mogłoby być dłużej".

Mam nadzieję, że moje rozważania na temat prowadzonych zajęć integracyjnych, są refleksją dla wszystkich osób, które pomagają młodym ludziom w przełamywaniu własnych słabości i ograniczeń oraz będą punktem wyjścia dla wychowawców klas w tworzeniu własnych programów integracyjnych i inspiracją do dalszej pracy twórczej w tym zakresie.

Polecam literaturę:

1. "Jak żyć z ludźmi", oprac. A Kobiałek. Australijski program profilaktyczny dla młodzieży.
2. "Kształtowanie młodego człowieka" A.P.Goldstein, E.McGinnis W-wa 2001r.
3. "Poznaję, wybieram". Programy integracyjno - profilaktyczne dla uczniów gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych - red. R. Knez, W. Słonina, Rubikon 2003r.
4. "Rozwój umiejętności prospołecznych", Hanna Hamer. W-wa 1999.
5. "Trzy koła" propozycje dla wychowawców klas, zeszyt 2, red. B.Wolniewicz - Grzelak, A. Nowakowska W-wa 2000r.


 

Opracowanie: mgr Beata Wychowałek - pedagog szkolny
w Zespole Szkół Rolniczym Centrum
Kształcenia Ustawicznego w Wolborzu

Wyświetleń: 3491


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.