![]() | |||||||
![]() |
|||||||
Katalog Jolanta Łabudzka, Katarzyna Bromboszcz Awans zawodowy, Scenariusze Hospitacja diagnozująca - scenariusz szkolenia rady pedagogicznejHospitacja diagnozującaSCENARIUSZ SZKOLENIA RADY PEDAGOGICZNEJCele: - Określenie roli hospitacji w M J P Sz. - Zapoznanie z rodzajami hospitacji. - Określenie różnicy między hospitacją tradycyjną, a hospitacją diagnozującą. - Zapoznanie z uwarunkowaniami i walorami hospitacji diagnozującej. - Określenie, kompetencji kluczowych (umiejętności), w hospitacji diagnozującej. - Konstruowanie arkusza hospitacji diagnozującej. Metody: - praktycznego działania, - wykład, - pokaz, Formy pracy: - praca grupowa, - zbiorowa, - indywidualna, Środki dydaktyczne: - materiały dla uczestników, - papier, - mazaki, - narzędzia ewaluacji - ankieta Przebieg zajęć: I Wprowadzenie - rola hospitacji w MJPSz, rodzaje hospitacji. Zgodnie z obowiązującym obecnie prawem oświatowym głównym celem pracy szkoły jest jakościowy rozwój szkoły z ukierunkowaniem na rozwój ucznia i rozwój zawodowy nauczyciela. Do podnoszenia jakości pracy szkoły przyczynia się obserwacja, która jest stałym składnikiem nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły. Obserwacja jest sposobem zbierania informacji o mocnych i słabych stronach nauczycieli, sukcesach i niepowodzeniach uczniów oraz przyczynach tych niepowodzeń, stanowiących podstawę do opracowania działań wspomagających tych nauczycieli, którzy chcą podnosić jakość swojej pracy. Szczególnym rodzajem obserwacji znanym i stosowanym w szkole już od dawna jest hospitacja. Hospitacja jest jedną z form sprawowania nadzoru pedagogicznego w szkole przez dyrektora bądź osoby pełniące funkcje kierownicze, polega na odwiedzeniu nauczyciela podczas zajęć z uczniami i dokonaniu bezpośredniej obserwacji, analizy i oceny poszczególnych elementów procesu dydaktycznego i wychowawczego. Hospitacja jest działalnością o charakterze edukacyjnym nie może więc przynosić szkody hospitowanemu, ma motywować go do lepszej pracy, poszukiwania lepszych rozwiązań metodycznych, tworzenia warunków zapewniających harmonijny rozwój uczniów. Podstawowymi funkcjami hospitacji jest: ~ uzyskanie danych o hospitowanym (informacyjna), ~ motywowanie nauczyciela do lepszej pracy (motywująca) ~ udzielanie konkretnych rad prowadzacych do eliminacji bądź unikania popełnionych błędów (korekcyjna), ~ postawienie diagnozy i oceny pracy hospitowanego (kontrolno- oceniająca). Hospitacje dzielimy ze względu na obszar: wycinową i całościową i ze względu na przedmiot obserwacji: doradczo- doskonalącą, kontrolno- oceniającą i diagnostyczną. II Praca w grupach - wady i zalety hospitacji tradycyjnej. Odczytanie prac przez grupowych, po czym dyskusja całej Rady Pedagogicznej. III Wprowadzenie do hospitacji diagnozującej, uwarunkowania i walory hospitacji diagnozujacej. Hospitacja diagnozująca to obserwacja uczniów, a nie nauczyciela. Jest nastawiona na ocene wyników oddziaływań dydaktycznych i wychowawczych nauczyciela na klasę. Tematyka takiej hospitacji powinna być tworzona przez cały zespół nauczycieli i realizować zamierzenia pedagogiczne, prowadzace do opanowania przez uczniów określonych wiadomości, umiejętności, postaw i nawyków. Termin hospitacji proponuje nauczyciel, który uważa, że jego uczniowie sa już gotowi do zaprezentowania swoich osiągnięć. Na taka lekcję majacą charakter popisu, dyrektor może zaprosić gości - rodziców, wizytatora itp. Hospitacja nie musi obejmować jednej lekcji, może twać cały dzień w jednej klasie. Jeśli chcemy obserwować opanowanie umiejętności pracy w grupie, możemy to oglądać na każdej lekcji, pod warunkiem, że nauczyciele stwarzają odpowiednie sytuacje dydaktyczne. Uwarunkowania hospitacji diagnozujacej: ~ uzgodnienie z dyrektorem terminu hospitacji, ~ zaproszenie na popis uczniów dyrektora innych nauczycieli i rodziców, ~ rezygnacja z tradycyjnej rozmowy pohospitacyjnej, lecz pozostać po lekcji w klasie i rozmawiać ze wszystkimi uczestnikami hospitacji o tym co uczniowie już potrafią, a co muszą ćwiczyć. Walory hospitacji diagnozującej: ~ tematykę tworzą nauczyciele i zespoły przedmiotowe, ~ znika luka informacyjna (nauczyciele wiedzą co będzie obserwować dyrektor), ~ termin nie jest narzucony przez dyrektora lecz planowany od dołu - przez nauczyciela, ~ obserwowane umiejętności mają charakter uniwersalny, ~ obserwuje się popisy uczniów, a nie nauczyciela, ~ dyrektor zyskuje wiedzę o poziomie osiągnięć uczniów. IV Praca w grupach - sporządzanie arkusza hospitacji diagnozującej. Sporządzanie arkusza wg proponowanej tabeli:
kompetencje kluczowe / umiejętności podstawowe
Opracowanie: Jolanta Łabudzka Wyświetleń: 7196
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |