AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Zdzisława Wujcicka, Edyta Kowalska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Styl biedermeier, a może oryginalność a'la Werter... czyli podróż w epokę romantyzmu

- n +

Scenariusz lekcji otwartej integracyjnej z języka polskiego i podstaw projektowania odzieży

Nauczyciele prowadzący:
mgr Edyta Kowalska
inż. Zdzisława Wujcicka

Wymiar zajęć: 1 jedn. lekcyjna 45 minut

Szkoła: Zespół Szkół Nr 1 im M. Kopernika w Ostrowcu Św. - Technikum Odzieżowe

Klasa
II TO

Metoda:
metoda projektów
drama

Temat (naczelny problem):

Styl biedermeier, a może oryginalność a| la Werter... czyli podróż w epokę romantyzmu.

I Cele lekcji:
ścieżka międzyprzedmiotowa:
- przypomnienie i powtórzenie wiadomości dotyczących romantyzmu
- łączenie treści z formą: obudowanie tekstu wiadomościami o sztuce i ubiorach tej epoki (stroje i wystrój wnętrz)
- ćwiczenie umiejętności doboru elementów wystroju wnętrza dla potrzeb scenki: szezląg, fotele, stroje epokowe, rysunki itp.
- umiejętna selekcja materiałów
- integracja grupy
- doskonalenie umiejętności autoprezentacji
- wyrabianie odpowiedzialności za efekt pracy grupy
- wprowadzanie w czyn koncepcji kształcenia zintegrowanego

Materiały przygotowane przez uczniów zostały udokumentowane w formie sprawozdania, przy pomocy fotografii i rysunków.

Podjęte działania:

Etap I
Na lekcjach przedmiotowych nastąpiło:
- przypomnienie uczennicom zasad metody projektu
- sformuowano zakres tematyczny z języka polskiego- epoka romantyzmu i podstaw projektowania odzieży: ubiory okresu romantyzmu

Etap II
- Przydzielenie wybranym grupom uczennic dokładnych podtematów i zakresu ich pracy
- podpisanie kontraktów

Etap III
Prezentacja

Etap IV
Podsumowanie i ocena wykonanego kontraktu.

Przebieg lekcji
 
Lp Przebieg zajęć Czas (min) Metoda Nauczyciele Uczniowie
1 Powitanie gości
Sprawdzenie obecności
Wprowadzenie tematyczne.
 7 pogadanka witają gości
objaśniają
Słuchają przygotowują się do pracy w grupach
2 Część zasadnicza:
prezentacja scenki
 25 drama obserwują, notują spostrzeżenia potrzebne do oceny zespoły realizują przydzielone im zadania:
narracja, udział w dramie,
koordynacja pracy
3 Podsumowanie  13 dyskusja kierują dyskusją, oceniają pracę grup omawiają problem - temat, zbierają informacje zwrotne, przygotowują sprawozdania ze swojej pracy
4 Razem  45      
Scenariusz.

/ NARRATOR /
- Witamy serdecznie na zajęciach zintegrowanych z języka polskiego i podstaw projektowania odzieży Ze względu na ogrom materiału o danej epoce mogłyśmy jedynie hasłowo potraktować istotne dla tej epoki elementy.

/UCZENNICA/
/ dziewczyna siedzi przy biurku, uczy się dzwoni do koleżanki /

- Cześć Anka! Co robisz? Ja mam już dość tej nauki! Wszystko mi się pokręciło...
Czy ci romantycy myśleli tylko o cierpieniu? Przyziemne rzeczy ich nie interesowały?!
A moda? A kobiety? Przecież byli takimi samymi ludźmi jak my?
- Nie możesz wpaść do mnie? No trudno, może się trochę zdrzemnę, głowa mnie rozbolała
- od tego ślęczenia nad książkami. Cześć!

/ opiera głowę na biurku i śpi. Słychać dźwięki muzyki, plusk wody i wchodzą dwa stworki /

-SKIERKA
- Słyszałeś Chochliku? Ta głupia dziewczyna myśli, że romantycy to cierpiętnicy :nic o nas nie wie...

/ CHOCHLIK /
- Cóż chcesz, Skierko, aby dokładnie poznać coś lub kogoś, trzeba poszperać trochę więcej niż ona. Ale nie narzekaj, bo przez to, że się głośno o nas uczyła, mogliśmy zajrzeć do ich świata.

/ SKIERKA /
- Masz rację. Wiesz co? To może jej trochę rozjaśnimy w głowie w podzięce?
-
- /CHOCHLIK /
- Dobrze, możemy, bylebyśmy zdążyli do naszej Pani Goplany.
-
- /SKIERKA/
- Spoko, spoko... zdążymy...
/ kręcą się, wirują, klaszczą w ręce, muzyka... idą trzy postacie: w białym habicie z nasuniętym kapturem, w szarym worze pokutnym z rękami owiązanymi łańcuchami, mówią razem: /
Cicho wszędzie, głucho wszędzie,
Co to będzie, co to będzie?...
/ tupanie, szuranie i nadchodzi czarownica z kociołkiem /

/ CZAROWNICA /
- Hej, sowy, puchacze, kruki, I my nie znajmy litości!
Szarpajmy jadło na sztuki.A kiedy jadła nie stanie
Szarpajmy ciało na sztuki, niechaj nagie świecą kości!

/ WIDMO?
- Tak muszę się męczyć wiek wiekiem, sprawiedliwe zrządzenie Boże!
Bo kto nie był ni razu człowiekiem, Temu człowiek nic nie pomoże!

/ SKIERKA/
- Mistrz Mickiewicz lubił sztukę fantasy! Ale i on podlegał prawom miłości!
/ dziewczyna w stroju epokowym /:
- Precz z moich oczu!...posłucham od razu, precz z mego serca!...i serce posłucha,
Precz z mej pamięci!...nie...tego rozkazu moja i twoja pamięć nie posłucha.

/ CHOCHLIK /
-Juliusz Słowacki tęsknił i kochał na smutno:
/ucz. w stroju epoki: cylinder, frak, kołnierz a/la Słowacki /:
- Kłębami dymu niechaj się otoczę niech o miłości pomarzę półsenny.
Czuję jak pachną kochanki warkocze; widzę, jaki ma w oczach blask promienny.

/SKIERKA/
- Chochliku a pamiętasz jak prosił pan Norwid?
/ ucz. w stroju epoki/
- Daj mi wstążkę błękitną - oddam ci ją bez opóźnienia...
Albo - daj mi cień twój z giętką twą szyją - Nie! - nie chcę cienia...

/CHOCHLIK /
- A jak pięknie ubierały się kobiety romantyczne! Ileż tu było stylów -prawie tyle, ile charakterów! Suknie w stylu empire - wspomnienie epoki napoleońskiej: gołe ramiona, podniesiona talia - urok i powab!
/ Przechodzą modelki w strojach romantycznych /

/ SKIERKA /
- A te hasła, które szły poprzez cały romantyzm:

- Cyrkle, wagi i miary do martwych użyj brył:
Mierz siły na zamiary, nie zamiar podług sił! - śpiewali filareci.
- Tam sięgaj, gdzie wzrok nie sięga: łam, czego rozum nie złamie...
- Miej serce i patrzaj w serce!
- Czucie i wiara silniej mówi do mnie, niż mędrca szkiełko i oko.

/CHOCHLIK/
-Czuli się często samotni, jak mistrz Słowacki, prawda Skierko?

/ SKIERKA/
- Oj tak, oj,tak..
- Bo i tu - i tam - za morzem - i wszędzie
Gdzie tylko poszlę przed sobą myśl biedną,
Zawsze mi smutno i wszędzie mi jedno: i wszędzie mi źle- i wiem, że źle będzie.

/ SKIERKA/
-Romantycy podkreślali w swoich wierszach wielką wagę pierwiastka patriotycznego:
- O matko Polko! gdy u syna twego w źrenicach błyszczy genijuszu świetność,
Jeśli mu patrzy z czoła dziecinnego dawnych Polaków duma i szlachetność...
Zwyciężonemu za pomnik grobowy zostaną suche drewna szubienicy,
Za całą sławę krótki płacz kobiecy i długie nocne rodaków rozmowy.
-Ojczyzna jest to wielki zbiorowy obowiązek.

/ SKIERKA/
- Moda romantyczna, której hołdowała cyganeria była buntem i protestem przeciw schematom.W całej Europie popularna była moda w stylu a/la Werter: żółte pantofle i żółte spodnie do niebieskiego fraka, bujne czupryny, bokobrody, koszule z dużymi kołnierzami...

/ CHOCHLIK/
- Romantyczni poeci opiewali kobiety innego typu: wykształcone, inteligentne i zdolne do miłosnych uniesień. Pod wpływem George Sand ukształtował się również wzorzec epoki: kobiety silnej, niezależnej, na co dzień chodzącej w spodniach i cylindrze, palącej cygara.
/ prezentacja omawianych strojów epoki /

/ NARRATOR /
Twórczość romantyczna to nie tylko głębia uczuć miłości, przyjaźni czy obraz walki dobra i złą - lecz troska o zachowanie godności człowieka i eksplozja uczuć patriotycznych i troski o honor Polaka.
/ postać szlachcica polskiego w kontuszu, z wąsami szablą oraz szlachcianka w stroju /
- Poloneza czas zacząć. Podkomorzy rusza
I z lekka zarzuciwszy wyloty kontusza,
I wąsa podkręcając, podał rękę Zosi
I skłoniwszy się grzecznie, w pierwszą parę prosi...
/ za parą szlachecką ustawiają się wszystkie postacie w parach i krokiem poloneza wychodzą.

Wracają i kłaniają się /
/ dzwoni telefon i dziewczyna budzi się /
- Halo, cześć Anka. Co robię? A wiesz, że spałam...Ale miałam dziwny sen...Jakbym epokę romantyzmu oglądała we śnie. I wiesz, że trochę mi się w głowie poukładało? Już się tak nie boję. mam nadzieję, że jakoś poradzę sobie na sprawdzianie. Trzymaj się, do zobaczenia!

 

Opracowanie: mgr Edyta Kowalska
inż. Zdzisława Wujcicka

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 2813


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 4



Ilość głosów: 1

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.