Katalog Anna Dubieniecka Filozofia i etyka, Program nauczania Program zajęć koła filozoficznego w gimnazjumProgram zajęć koła filozoficznego "Cogito"Cele zajęć:- wdrażanie do refleksji i logicznego myślenia - kształtowanie wrażliwości moralnej - zachęcanie do bliższego i głębszego poznania samego siebie - pogłębianie rozumienia rzeczywistości. - sprzyjanie intelektualnemu rozwojowi ucznia - ukazanie roli naturalnego zdziwienia jako początku filozoficznego poznania. - zaprezentowanie przykładów najważniejszych osiągnięć filozofii - ukazanie filozofii jako: umiłowania mądrości, zachęty do zadawania zasadniczych pytań, drogi wiodącej do lepszego poznawania prawdy i jednego z fundamentów klasycznej kultury - pomaganie w odpowiedzi na podstawowe pytania dotyczące szczególnie sensu życia ludzkiego. - zwracanie uwagi na specyfikę myślenia filozoficznego i różnice między światem rzeczywistym a światem fantazji - kształtowanie umiejętności rzeczowej dyskusji w sytuacjach spornych i postawy tolerancji wobec osób reprezentujących inne poglądy - upowszechnienie wiedzy o filozofii i dziejach kultury europejskiej Procedury osiągania celów: - zajęcia prowadzone przy wykorzystaniu przygotowanych przez nauczyciela "Kart pracy" gromadzonych w portfoliach uczestników - wykorzystanie metod aktywizujących uczniów, a w szczególności: drzewko decyzyjne, dyskusja punktowana, analiza SWOT, myślowe kapelusze - samodzielna refleksja nad podstawowymi prawdami filozoficznymi - praca nad tekstami źródłowymi - przygotowanie przedstawienia dla całej społeczności szkolnej, przybliżającego sylwetki najwybitniejszych filozofów. Metoda pomiaru osiągnięć lub spodziewany efekt końcowy uczniowie: - znają najważniejsze pytania filozoficzne - charakteryzują poglądy Sokratesa, Platona i Arystotelesa. - przeprowadzają analizę filozoficzną na dowolnym przykładzie - określają wartości: prawda, wolność, szczęście - kulturalnie dyskutują i dobierają argumenty na poparcie własnych tez. Nowatorstwo zajęć polega na: - interdyscyplinarnym przedstawieniu osiągnięć filozofii - sprzyjaniu intelektualnemu rozwojowi ucznia poprzez umożliwienie mu samodzielnej refleksji nad ponadczasowymi prawdami filozoficznymi - kształtowaniu umiejętności dyskusji jako podstawowej metody filozoficznej - realizacji ścieżki edukacyjnej w formie tematycznie uporządkowanych zajęć Sposób przekazania doświadczeń z realizacji zajęć innym nauczycielom - scenariusze zajęć zostaną umieszczone w bibliotece szkolnej - zostanie skompletowany segregator zawierający najciekawsze prace uczniów - wszyscy nauczyciele zostaną zaproszeni na apel filozoficzny - na radzie pedagogicznej podsumowującej rok szkolny 2004/5 przedstawię sprawozdanie z realizacji programu, moje spostrzeżenia i wnioski. Tematyka zajęć i planowane efekty pracy: Starożytna Grecja ojczyzną filozofii. - uczniowie znają znaczenie słowa: filozofia, wiedzą, czym nauka ta się zajmuje, na jakie pytania odpowiada; rozumieją, że nauka ta polega na samodzielnym rozwiązywaniu problemów, a jej podstawową metodą jest dyskusja Z czego powstał świat? Jońscy filozofowie przyrody. - uczniowie znają poglądy Talesa, Heraklita, Anaksymenesa, Anaksymandra, Parmenidesa i Demokryta na temat substancji pierwotnej. Sokrates kontra sofiści. - uczniowie ustosunkowują się to twierdzenia "Prawda jest względna, a człowiek jest miarą wszechrzeczy"; charakteryzują najważniejsze założenia filozofii Soktratesa; oceniają funkcjonowanie demokracji ateńskiej w świetle procesu Sokratesa. Forma czy idea? Spór Platona z Arystotelesem. - uczniowie znają tytuły traktatów filozoficznych Platona i Arystotelesa, precyzują własne zdanie na temat istnienia idei, wpływu filozofii na człowieka roli zmysłów w procesie poznawania rzeczywistości oraz postawy "złotego środka" Recepty na szczęście: stoicki spokój, przyjemność czy sceptycyzm - uczniowie rozumieją sens zwrotu "stoicki spokój"; znają podstawowe założenia epikureizmu; wiedzą, czym jest sceptycyzm Mądrość wschodu: Tao, Konfucjusz, joga, buddyzm, zen. - uczniowie skrótowo charakteryzują założenia wschodnich filozofii; porównują "dziesięć zakazów" Buddy z Dekalogiem; wiedzą, czym jest medytacja; Dowody św. Tomasza z Akwinu na istnienie Boga. - uczniowie znają cechy scholastyki; rozumieją istotę sporu o uniwersalia; komentują pięć dróg św. Tomasza (ruch, przyczyna, celowość, konieczność, doskonałość) Humanizm renesansowy - człowiek w centrum zainteresowań - uczeń dostrzega różnice między światopoglądem średniowiecznym i renesansowym (natura przedmiotem podziwu, "odkrycie" człowieka; indywidualizm, racjonalizm, odkrycie przeszłości i kult filologii Erazm z Rotterdamu, Leonardo da Vinci i utopie Tomasza Morusa. - uczeń wyjaśnia pojęcie "kosmopolita" na przykładzie postaci Erazma z Rotterdamu; podaje cechy moralitetu na przykładzie "Pochwały głupoty"; wyjaśnia, dlaczego Leonarda da Vinci nazywamy człowiekiem renesansu; prezentuje swoje stanowisko na temat wad i zalet utopii. Czy na pewno cel uświęca środki? Machiawelli i jego koncepcje. - uczeń zna fragmenty traktatu "Książę"; formułuje własne poglądy na temat dopuszczalnych i moralnie nagannych form dążenia do celu. Cogito, ergo sum czyli "Rozprawa o metodzie" - uczeń zna główne założenia Kartezjanizmu: precyzja w myśleniu; metoda analityczna; racjonalizm i r. genetyczny; powstrzymywanie się od sądów w przypadku niepewności Hobbes i Locke: dwie koncepcje człowieka i państwa. - uczeń wyjaśnia pojęcie "paszcza Lewiatana", idee proste i złożone; porównuje poglądy dwóch filozofów na naturę człowieka, wolność, państwo, ustrój, religię i tolerancję Doświadczenie kontra rozum czyli spór empirysty z racjonalistą - uczeń wyjaśnia różnice między racjonalizmem i empiryzmem, przedstawia najważniejsze dokonania jego twórcy - Izaaka Newtona Monteskiusz, Rousseau i Wolter - myśliciele Oświecenia - uczeń zna główne założenia filozofii oświeceniowej; rozumie wpływ nowych poglądów na istotę człowieka i władzy na wydarzenia XVIII - wieczne (rewolucja francuska i amerykańska); wyjaśnia pojęcia: prawo naturalne, religia naturalna, umowa społeczna. "Krytyka praktycznego rozumu" czyli o Kancie słów kilka - uczeń rozumie główne założenia filozofii Kanta jako próbę pogodzenia empiryzmu i racjonalizmu; wyjaśnia pojęcie "idealizm transcendentny" Między Kierkegaardem a Darwinem - spór romantyków z pozytywistami - uczeń określa, czy bliższe jest mu "czucie i wiara" czy "mędrca szkiełko i oko"; zna główne założenia teorii ewolucji i komentuje je jako przyczynek do odwiecznego sporu o pochodzenie człowieka. Czy "byt kształtuje świadomość"? Socjalizm i komunizm "lekarstwami" na nędzę i niesprawiedliwość? - uczeń zna główne założenia ruchu socjalistycznego i komunistycznego; określa role zbiorowości i jednostki; ustosunkowuje się do teorii o "walce klas"; ocenia komunizm jako element systemów totalitarnych "Nadludzie" i "podludzie" - zgubne wpływy poglądów Nietzschego na historię XX wieku. - uczeń ocenia zjawisko segregowania ludzi na "lepszych" i "gorszych" na podstawie ich przynależności rasowej; rozumie wpływ myśli Fryderyka Nietzschego na rozwój hitleryzmu Człowiek na tle świata przyrody - odrębność i jedność rodzaju ludzkiego - uczeń dostrzega odrębność i jedność rodzaju ludzkiego; formułuje własne opinie na temat Arystotelesowskiej definicji człowieka jako "zwierzęcia rozumnego Poglądy na pochodzenie człowieka. - uczeń rozwija główne założenia kreacjonizmu i ewolucjonizmu; Spory w etyce: pojęcie dobra i zła. - uczeń wie, czym są problemy moralne; przytacza różne ich przykłady; wyjaśnia pojęcia" absolutyzm moralny "i" relatywizm moralny "; dostrzega niebezpieczeństwa, wypływające z postawy relatywistycznej Czy istnieją wartości ogólnoludzkie? Hierarchia wartości. - uczeń wie, czym jest hierarchia wartości oraz hierarchia norm; wymienia główne stanowiska etyczne: egoizm, altruizm, utylitaryzm, hedonizm, epikureizm, stoicyzm, chrześcijaństwo. Cel i sens życia: dążenie do dobra, piękna i prawdy - uczeń podaje przykłady różnych ludzkich dążeń do dobra, piękna i prawdy oraz ich społeczne skutki; formułuje własne stanowisko wobec problemów: czy życie może być sensowne i celowe, jeśli nie dąży do wymienionych wartości? czy istnieją okoliczności, w których można usprawiedliwić zło, brzydotę i fałsz? czy istnieją lepsze i gorsze kłamstwa? czy istnieje" mniejsze zło Prawo do życia a kara śmierci. -uczeń potrafi podać argumenty przemawiające za i przeciw wykonywaniu kary śmierci; potrafi kulturalnie dyskutować; Ból, cierpienie i śmierć - uczeń wie, jaką postawę wobec bólu, cierpienia i śmierci zaleca Epikur, stoicy i chrześcijaństwo; komentuje zwrot "cierpienie uszlachetnia"; formułuje własne poglądy na te kwestie Eutanazja: prawo do "godnej śmierci" czy "zabójstwo na życzenie"? - uczeń podaje argumenty przemawiające za i przeciw eutanazji; określa własne stanowisko Moralne aspekty ludzkich zachowań - uczeń definiuje pojęcia "moralność" i "etyka"; podaje przykłady działań możliwych i niemożliwych do rozważenia w aspekcie moralnym; podaje przykłady działań niemoralnych; rozumie sens pojęcia "dobrymi chęciami jest piekło wybrukowane" w kontekście rozbieżności intencji i skutków Czy wolność to samowola? Ograniczenia wolności. - uczeń łączy wolność z odpowiedzialnością; definiuje pojęcie wolności w odniesieniu do różnych jej aspektów; Jednostka czy społeczeństwo? - między dobrem osobistym a dobrem ogółu - uczeń zajmuje stanowisko wobec konfliktu między dobrem wspólnym a indywidualnym; podaje przykłady takich konfliktów; wie, w jaki sposób można regulować stosunki międzyludzkie (siła, moralność, prawo); rozumie związek między prawem a moralnością. Wartości estetyczne w życiu człowieka: sztuka i twórczość. - uczeń wie, czym jest sztuka, wymienia jej rodzaje; wyjaśnia, na czym polega subiektywizm i obiektywizm w estetyce; wyjaśnia, czym twórczość różni się od innych rodzajów aktywności Natura zmian i natura czasu. - uczeń wymienia rodzaje zmian; charakteryzuje poglądy na naturę czasu i zmian (pętla czy linia, czas subiektywny czy obiektywny, początek czasu) Ku czemu zmierza ludzkość: szanse i zagrożenia. - uczeń dostrzega nadzieje i zagrożenia płynące dla człowieka z rozwoju technicznego i postępu cywilizacyjnego; formułuje swoje stanowisko wobec problemów takich jak: inżynieria genetyczna, klonowanie, wykorzystanie energii atomowej, zanieczyszczenie środowiska. Przygotowujemy przedstawienie "Cogito, ergo sum" - apel filozoficzny dla całej społeczności szkolnej. Ewaluacja programu. Ewaluacja, czyli informacja zwrotna od uczniów dla nauczyciela, zostanie przeprowadzona w formie anonimowej ankiety. 1.Tematyka poruszana na zajęciach koła filozoficznego zainteresowała mnie w stopniu a) niewielkim b) średnim c) znacznym d) bardzo dużym. 2.Najbardziej zaciekawiła mnie problematyka ......................................................................................... ......................................................................................... ......................................................................................... 3.Najmniej interesujące było ......................................................................................... ......................................................................................... 4. Podczas zajęć nauczyłem się: ......................................................................................... ......................................................................................... ......................................................................................... ......................................................................................... ......................................................................................... 5. Uważam, że zdobyta wiedza i umiejętności mogą mi się przydać:(możesz zaznaczyć więcej niż jedną odpowiedź) a) na sprawdzianie kompetencji b) podczas rozwiązywania krzyżówek c) w rozmowach z rówieśnikami d) na różnych lekcjach e) gdy wystartuję w teleturnieju "Najsłabsze ogniwo" f) w innych sytuacjach (napisz jakich).......................................... g) w ogóle nie będę miał z nich pożytku 6) Co najbardziej podobało ci się na zajęciach? ......................................................................................... 7) Co byś zmienił, gdybyś to Ty miał je poprowadzić? ......................................................................................... 8) Czy Twoim zdaniem w przyszłym roku należy kontynuować zajęcia koła filozoficznego? ........................
Opracowanie: ANNA DUBIENIECKA Wyświetleń: 5772
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |