Katalog

Katarzyna Kornatka
Lekcja wychowawcza, Scenariusze

Określanie celów i zadań, planowanie i etapowość ich realizacji

- n +

Określanie celów i zadań, planowanie i etapowość ich realizacji

Cel:
- umiejętność wyznaczania sobie celów i zadań
- sprawne planowanie pracy, jej poszczególnych etapów
- prawidłowo rozpoznać i ocenić swoje możliwości

Korekcja zaburzonego zachowania: Ja - zadanie
(jestem w stanie wiele zrobić, mam wiele szans na sukces, przyjemnie jest mierzyć się z trudnymi zadaniami, ciekawie jest planować sobie zadania i organizować swoją pracę)

Osiągnięcia: osoba potrafi jasno i precyzyjnie określić swoje cele i zadania, umie je zaplanować i etapami je zrealizować, zna swoje możliwości, zdaje sobie sprawę z tego, że dążenie do celu jest uporczywym pokonywaniem różnych przeszkód

Środki: brystol, mazaki, kredki, kartki

Przebieg zajęć:

1. Krąg rozpoczynający zajęcia: Co udało mi się zrobić w ubiegłym tygodniu,
z czego jestem zadowolony?...............................................................
(prowadzący docenia wysiłki każdego uczestnika, wkład jego pracy)

2. "Za i przeciw własnym możliwościom"
- rozmowa o tym, czym jest sukces? (zapisywanie skojarzeń na arkuszu papieru)
- każdy mówi o tym, co uważa za swój dotychczasowy sukces (mogą to być rzeczy drobne)
- wspólne budowanie listy czynników pomagających osiągnąć sukces (jako cel)
- wspólne budowanie listy czynników utrudniających osiągnięcie sukcesu
(celu)
- każdy sporządza dla siebie zestawienie, co mu pomaga a co utrudnia osiągnięcie sukcesu (celu)
- porównanie indywidualnych prac i wybór pozycji, które powtarzają się najczęściej
- wspólne zastanowienie się jak można eliminować czynniki utrudniające
(zapisanie na arkuszu)

3. "Wykonanie makiety placu zabaw"
Dzielimy uczestników na 2 grupy cztero-osobowe, które pracują nad zaprojektowaniem idealnego, bezpiecznego placu zabaw dla dzieci. W projekcie należy uwzględnić aspekt:
- bezpieczeństwa,
- specyficznych potrzeb ruchowych dzieci,
- ekologicznych materiałów,
- powszechnej dostępności,
- atrakcyjności

Rozmowa na temat wystąpienia ewentualnych trudności podczas wykonywania ćwiczenia (np. problem organizacji pracy, wspólnego planowania)

4. Krąg kończący zajęcia: chcę Ci powiedzieć, że (każdy zwraca się do każdego)......................................................................................

Uwagi:
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................
.................................................................................................

Bibliografia:

1.Bolles R., Spadochron praktyczny podręcznik dla osób planujących karierę, szukających pracy i zmieniających zawód, Fundacja Inicjatyw Społeczno - Ekonomicznych, Warszawa, 1993
2.Fijewski P., Nasze Spotkania, Państwowa Agencja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Warszawa, 1994
3.Jachimska M., Scenariusze lekcji wychowawczych, UNUS, Wrocław, 1997
4.Jak żyć z ludźmi (umiejętności interpersonalne), Program profilaktyczny dla młodzieży, MEN, Warszawa, 1997
5.Nelson R., Przygotowanie do wejścia na rynek pracy, Polska Fundacja Ośrodków Wspomagania Rozwoju Gospodarczego, Lublin, 1996
6.Sekuła B., Pielok C., Zajęcia warsztatowe dla uczniów szkół ponadpodstawowych, CMPP-P MEN, Warszawa, 1996
7. Sepkowska Z., Żurakowski F., Przedsiębiorczość, WSiP, Warszawa, 1997
 

Opracowanie: Katarzyna Kornatka
Zespół Szkół im. B. Prusa w Częstochowie

Wyświetleń: 1973


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.