Tematy i cele edukacyjne |
Metody i środki realizacji |
Osiągnięcia ucznia |
1. Wybór samorządu klasowego, prawa i obowiązki ucznia
- nabywanie szacunku do tradycji szkolnych
- rozumienie znaczenia praw i obowiązków ucznia zawartych w Kodeksie Ucznia.
2. Poznanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
3. Poznanie Programu Wychowawczego Szkoły. |
- pogadanka z elementami dyskusji
- wybory
- Kodeks Ucznia; analiza praw i
obowiązków
- Wewnątrzszkolny System Oceniania; analiza
- Program Wychowawczy;
analiza |
Uczeń:
- potrafi umotywować zgłoszo-
ną kandydaturę kolegi do
samorządu klasowego
- zna prawa ucznia
- zna wewnątrzszkolny system
oceniania
- zna Program Wychowawczy
Szkoły. |
4. Integracja grupy
- poznanie się
- tworzenie norm grupowych
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- integracja zespołu
- budowanie otwartości |
- praca w grupach
- dyskusja
- drama
- pogadanka |
- potrafi podać zachowania ,
ułatwiają i utrudniają życie
- potrafi współpracować w grupie
- potrafi kształtować wzajemną sympatię.
|
5.Nauka, umiejętności, praca = sukces
- dostrzeganie wartości pracy w życiu człowieka
- rozumienie potrzeby rozwoju własnych zainteresowań
| - drama
- pogadanka
- dyskusja |
- dostrzega wartości pracy ludzkiej
- rozumie potrzebę samorozwoju
- wie jakie czynniki składają się na sukces człowieka. |
6.Decyzje, planowanie, rozwiązywanie problemów.
- kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu
- kształtowanie umiejętności planowania
- podejmowanie decyzji
- kształtowanie umiejętności gospodarowania własnym czasem.
|
- pogadanka z elementami dyskusji
- sesja plakatowa
- praca w grupach
|
- potrafi wyznaczyć cel, który osiągnąć
- potrafi podjąć właściwą decyzję.
|
7. Rozwój osobisty
- nabywanie umiejętności poznawania siebie
- kształtowanie umiejętności różnicowania emocji
- dostrzeganie własnych kompleksów, blokad uczuć i analizowanie przyczyn ich powstawania
- nabywanie umiejętności wyrażania uczuć
- pielęgnowanie uczuć koleżeństwa, przyjaźni
- budowanie poczucia własnej wartości
- wypracowanie metod radzenia sobie ze strachem
|
- praca w grupach
- sesja plakatowa
- drama
- pogadanka
- dyskusja
|
- rozumie potrzebę poznawania siebie w celu rozwoju własnych umiejętności i pozytywnych uczuć
- dostrzega potrzebę wyrażania uczuć
- rozumie przyczyny własnych kompleksów
- dostrzega wartości pozytywnych uczuć w każdym człowieku
- chce świadomie uczyć się odwagi okazywania uczuć.
|
8. Asertywność
- wprowadzenie pojęcia zachowanie asertywne
- przyznawanie sobie praw asertywnych
- rozwijanie umiejętności asertywnych
- zdobywanie umiejętności asertywnego odmawiania (dziesięć sposobów odmawiania)
- asertywne reagowanie na krytykę
|
- pogadanka
- dyskusja
- sesja plakatowa
- drama
|
- potrafi dostrzec dobre i złe zachowania ludzi
- rozumie przyczyny własnych zachowań
- zdobywa umiejętność asertywnego odmawiania.
|
9. Rozwiązywanie konfliktów
- zapoznanie z pojęciem "konfliktu"
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów
|
- pogadanka
- dyskusja
- sesja plakatowa
- drama
|
- odróżnia dyskusję od kłótni
- nabywa umiejętność rozwiązywania konfliktów
|
10. Radzenie sobie z własną i cudzą agresją
- pozytywne myślenie
- jak panować nad sobą
- nabywanie pozytywnego nastawienia do siebie i do swojego życia
|
- pogadanka z elementami dyskusji
- praca w grupach
- drama
|
- dostrzega przyczyny ludzkiej agresji
- rozumie potrzebę pozytywnego nastawienia do siebie i do swojego życia.
|
11. Nałogi czy silna wola i zdrowie
- dostrzeganie przyczyn i skutków nałogów (w tym środków psychoaktywnych)
- kształtowanie poczucia własnej wartości
|
- pogadanka z elementami
dyskusji
- artykuły prasowe
- ilustracje, filmy
- akcje Kotańskiego
|
- zna przyczyny i skutki nałogów
- rozumie znaczenie własnej wartości.
|
12. Skutki uzależnień i nałogów
- rozumienie zgubnych dla zdrowia skutków uzależnień i nałogów (alkoholizm, nikotynizm , narkomania)
- kształtowanie szacunku do siebie i innych
|
- rozmowa
- mini test
- praca z encyklopedią, artykuły, ilustracje
- filmy i reklamy: złe i dobre przykłady
- drama
|
- rozumie znaczenie słów:
uzależnienie, nałóg
- dostrzega zgubne dla zdrowia fizycznego i psychicznego skutki uzależnień i nałogów.
|
13. W jaki sposób dbam o higienę mojego ciała i umysłu
- nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie fizyczne i umysłowe
|
- wywiad z pielęgniarką
- opowiadanie uczniów (relacje ekspertów)
- dyskusja i wnioski
- informacje o chorobach społecznych
|
- potrafi zebrać informacje na temat
- rozumie potrzebę troski o swoje zdrowie.
|
14. Trudności okresu dorastania
- zdobywamy wiedzę na temat dojrzewania
- problemy okresu dojrzewania
- godność dziewczyny, godność chłopaka
- rozbudzanie postaw tolerancji dla odmienności różnego typu
|
- pogadanka z elementami dyskusji
- mini test
- ankieta
|
- rozumie problemy okresu dojrzewania
- wie jak szanować cudzą godność
- rozumie znaczenie słowa tolerancja.
|
15. Poznaj swój kraj
- dostrzeganie wartości wycieczek; piękna krajobrazu, troski o estetykę regionu
|
- pogadanka
- pokaz (widokówki, ilustracje)
|
- potrafi obserwować przyrodę, krajobrazy.
|
16. Andrzejki - zabawa klasowa
Wigilia klasowa
Zabawa karnawałowa, walentynkowa
Dyskoteki
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
- dostrzeganie radości uczestnictwa we wspólnych kulturalnych zabawach
|
- pogadanka z elementami dyskusji
- plan organizacji zabawy klasowej, przydział obowiązków
|
- potrafi włączyć się w organizowanie zadań zabawy klasowej
- odczuwa radość życia we wspólnych kulturalnych zabawach.
|