Katalog

Jadwiga Zapiec
Lekcja wychowawcza, Plany metodyczne

Plan pracy godzin wychowawczych w klasie i gimnazjum.

- n +

Tematy i cele edukacyjne Metody i środki realizacji Osiągnięcia ucznia
1. Wybór samorządu klasowego, prawa i obowiązki ucznia
- nabywanie szacunku do tradycji szkolnych
- rozumienie znaczenia praw i obowiązków ucznia zawartych w Kodeksie Ucznia.
2. Poznanie Wewnątrzszkolnego Systemu Oceniania
3. Poznanie Programu Wychowawczego Szkoły.
- pogadanka z elementami dyskusji
- wybory
- Kodeks Ucznia; analiza praw i obowiązków
- Wewnątrzszkolny System Oceniania; analiza
- Program Wychowawczy;
analiza
Uczeń:
- potrafi umotywować zgłoszo-
ną kandydaturę kolegi do
samorządu klasowego
- zna prawa ucznia
- zna wewnątrzszkolny system
oceniania
- zna Program Wychowawczy
Szkoły.
4. Integracja grupy - poznanie się - tworzenie norm grupowych
- rozwijanie umiejętności współdziałania w grupie
- integracja zespołu
- budowanie otwartości
- praca w grupach
- dyskusja
- drama
- pogadanka
- potrafi podać zachowania ,
ułatwiają i utrudniają życie
- potrafi współpracować w grupie
- potrafi kształtować wzajemną sympatię.
5.Nauka, umiejętności, praca = sukces
- dostrzeganie wartości pracy w życiu człowieka
- rozumienie potrzeby rozwoju własnych zainteresowań
- drama
- pogadanka
- dyskusja
- dostrzega wartości pracy ludzkiej
- rozumie potrzebę samorozwoju
- wie jakie czynniki składają się na sukces człowieka.
6.Decyzje, planowanie, rozwiązywanie problemów.
- kształtowanie umiejętności postrzegania sukcesu
- kształtowanie umiejętności planowania
- podejmowanie decyzji
- kształtowanie umiejętności gospodarowania własnym czasem.

- pogadanka z elementami dyskusji
- sesja plakatowa
- praca w grupach

- potrafi wyznaczyć cel, który osiągnąć
- potrafi podjąć właściwą decyzję.
7. Rozwój osobisty
- nabywanie umiejętności poznawania siebie
- kształtowanie umiejętności różnicowania emocji
- dostrzeganie własnych kompleksów, blokad uczuć i analizowanie przyczyn ich powstawania
- nabywanie umiejętności wyrażania uczuć
- pielęgnowanie uczuć koleżeństwa, przyjaźni
- budowanie poczucia własnej wartości
- wypracowanie metod radzenia sobie ze strachem
- praca w grupach
- sesja plakatowa
- drama
- pogadanka
- dyskusja

- rozumie potrzebę poznawania siebie w celu rozwoju własnych umiejętności i pozytywnych uczuć
- dostrzega potrzebę wyrażania uczuć
- rozumie przyczyny własnych kompleksów
- dostrzega wartości pozytywnych uczuć w każdym człowieku
- chce świadomie uczyć się odwagi okazywania uczuć.

8. Asertywność
- wprowadzenie pojęcia zachowanie asertywne
- przyznawanie sobie praw asertywnych
- rozwijanie umiejętności asertywnych
- zdobywanie umiejętności asertywnego odmawiania (dziesięć sposobów odmawiania)
- asertywne reagowanie na krytykę


- pogadanka
- dyskusja
- sesja plakatowa
- drama


- potrafi dostrzec dobre i złe zachowania ludzi
- rozumie przyczyny własnych zachowań
- zdobywa umiejętność asertywnego odmawiania.



9. Rozwiązywanie konfliktów
- zapoznanie z pojęciem "konfliktu"
- nabywanie umiejętności rozwiązywania konfliktów

- pogadanka
- dyskusja
- sesja plakatowa
- drama

- odróżnia dyskusję od kłótni
- nabywa umiejętność rozwiązywania konfliktów

10. Radzenie sobie z własną i cudzą agresją
- pozytywne myślenie
- jak panować nad sobą
- nabywanie pozytywnego nastawienia do siebie i do swojego życia
- pogadanka z elementami dyskusji
- praca w grupach
- drama

- dostrzega przyczyny ludzkiej agresji
- rozumie potrzebę pozytywnego nastawienia do siebie i do swojego życia.
11. Nałogi czy silna wola i zdrowie
- dostrzeganie przyczyn i skutków nałogów (w tym środków psychoaktywnych)
- kształtowanie poczucia własnej wartości

- pogadanka z elementami
dyskusji
- artykuły prasowe
- ilustracje, filmy
- akcje Kotańskiego


- zna przyczyny i skutki nałogów
- rozumie znaczenie własnej wartości.

12. Skutki uzależnień i nałogów
- rozumienie zgubnych dla zdrowia skutków uzależnień i nałogów (alkoholizm, nikotynizm , narkomania)
- kształtowanie szacunku do siebie i innych

- rozmowa
- mini test
- praca z encyklopedią, artykuły, ilustracje
- filmy i reklamy: złe i dobre przykłady
- drama
- rozumie znaczenie słów: uzależnienie, nałóg
- dostrzega zgubne dla zdrowia fizycznego i psychicznego skutki uzależnień i nałogów.
13. W jaki sposób dbam o higienę mojego ciała i umysłu
- nabywanie umiejętności dbania o swoje zdrowie fizyczne i umysłowe
- wywiad z pielęgniarką
- opowiadanie uczniów (relacje ekspertów)
- dyskusja i wnioski
- informacje o chorobach społecznych
- potrafi zebrać informacje na temat
- rozumie potrzebę troski o swoje zdrowie.
14. Trudności okresu dorastania
- zdobywamy wiedzę na temat dojrzewania
- problemy okresu dojrzewania
- godność dziewczyny, godność chłopaka
- rozbudzanie postaw tolerancji dla odmienności różnego typu
- pogadanka z elementami dyskusji
- mini test
- ankieta
- rozumie problemy okresu dojrzewania
- wie jak szanować cudzą godność
- rozumie znaczenie słowa tolerancja.
15. Poznaj swój kraj
- dostrzeganie wartości wycieczek; piękna krajobrazu, troski o estetykę regionu

- pogadanka
- pokaz (widokówki, ilustracje)

- potrafi obserwować przyrodę, krajobrazy.


16. Andrzejki - zabawa klasowa
Wigilia klasowa
Zabawa karnawałowa, walentynkowa
Dyskoteki
- kształtowanie umiejętności współżycia w grupie
- dostrzeganie radości uczestnictwa we wspólnych kulturalnych zabawach
- pogadanka z elementami dyskusji
- plan organizacji zabawy klasowej, przydział obowiązków

- potrafi włączyć się w organizowanie zadań zabawy klasowej
- odczuwa radość życia we wspólnych kulturalnych zabawach.

Opracowanie: Jadwiga Zapiec

Wyświetleń: 9853


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.