Powtórzenie wiadomości i umiejętności z działu "Układy równań"
CELE LEKCJI
Uczeń zna:
- metodę podstawiania i metodę przeciwnych współczynników rozwiązywania układów równań,
- metodę graficzną rozwiązywania układów równań.
Uczeń umie:
- rozwiązać układ równań metodą algebraiczną i graficzną,
- odnaleźć i skorygować popełnione błędy,
- zapisać treść zadania za pomocą układu równań.
Uczeń rozumie:
- skutki popełnionych błędów.
METODY
- pogadanka
- metaplan
- dyskusja
FORMA PRACY
ŚRODKI DYDAKTYCZNE
- dla każdej grupy kartki z zadaniami wraz z rozwiązaniami(błędnymi),
- pisaki,
- klej,
- arkusz papieru z ramowym metaplanem.
PRZEBIEG LEKCJI
1. Czynności organizacyjne.
2. Podanie tematu lekcji.
Klasa zostaje podzielona na 4 grupy. Każda grupa otrzymuje cztery zadania wraz z rozwiązaniami (układ równań rozwiązany metodą podstawiania, układ równań rozwiązany metodą przeciwnych współczynników, układ równań rozwiązany graficznie oraz zadanie tekstowe).
Nauczyciel informuje uczniów, że wśród rozwiązań są błędy, które powinni odszukać i podkreślić na czerwono. Uczniowie pracują nad znalezieniem poprawnego rozwiązania. Gdy praca dobiegnie końca, każda grupa wybiera jedno spośród czterech zadań, które ma przedstawić na plakacie, uzupełnić metaplan. Główne hasło każdego plakatu brzmi: "Co należy zrobić, aby rozwiązanie zadania było poprawne?". W polu "Jak jest?" uczniowie wklejają kartkę z zadaniem i jego błędnym rozwiązaniem podkreślonym na czerwono. W polu "Jak powinno być?" zapisują poprawne rozwiązanie.
3.Podsumowanie lekcji.
Każda grupa wybiera przedstawiciela, który przedstawi całej klasie wyniki ich pracy. Udziela odpowiedzi na pytanie: "Dlaczego nie jest tak, jak powinno być?", podaje również wnioski wynikające z danego zadania.
4. Samoocena i ocena pracy uczniów.
Nauczyciel prosi przedstawicieli grup o dokonanie samooceny współpracy. Potem przedstawia wnioski wynikające z obserwacji pracy poszczególnych grup. Stara się przede wszystkim podkreślić wpływ dobrze przebiegającej współpracy na efekty działania.
5. Zakończenie lekcji.
6. Pożegnanie klasy.
Opracowanie: Katarzyna Orłowska