Katalog

Katarzyna Kozakiewicz, Joanna Kosko
Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia

Ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu i koślawości kolan do wykorzystania na zajęciach kształcenia zdrowotnego w klasie I-III

- n +

Ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu i koślawości kolan do wykorzystania na zajęciach kształcenia zdrowotnego w klasie I - III

CELE LEKCJI:

Umiejętności: Dzieci potrafią chwytać drobne przedmioty palcami stóp. Doskonalą poznane ćwiczenia stóp z piłkami.

Sprawność fizyczna: Wzmocnienie mięśni stóp i brzucha. Rozwijanie koordynacji ruchowej. Rozciąganie mięsni trójgłowych łydki.

Przybory: Piłki, piłeczki, koła plastikowe, szarfy, woreczki.

CZĘŚĆ WSTĘPNA - 8 MINUT.

1. Czynności organizacyjno -porządkowe.
Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i przygotowanie ćwiczących dzieci.
Przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji.
Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń, stanu przyborów i sprzętu.

2. Przygotowanie do wysiłku.
- BEREK Z OGONKIEM. Nauczyciel wyznacza berka. Pozostałe dzieci biegają po sali.Za spodenki z tyłu mają włożoną szarfę tzw. "ogonek". Berek stara się wyciągnąć uciekającym "ogonki". Po minucie zabawy prowadzący liczy ilość zdobytych szarf i wyznacza nowego berka.
- BEREK. Nauczyciel wyznacza berka. Dzieci rozbiegają się po sali. "Zberkowany" uczeń staje w rozkroku, ręce trzyma w pozycji "skrzydełek". Wraca do zabawy, gdy któreś z dzieci przejdzie między jego nogami na czworakach.
- BEREK Z SIADEM SKRZYŻNYM ZE SKRZYDEŁKAMI. Nauczyciel wyznacza berka. Dzieci rozbiegają się po sali. Przed zberkowaniem można obronić się wykonując siad skrzyżny ze "skrzydełkami".

CZĘŚĆ GŁÓWNA - 36 MINUT.

- Ćwiczenia rozciągające mięśnie trójgłowe łydki.
Pw. Siad prosty, dłonie oparte z tyłu na podłodze. Energiczne zginanie i prostowanie palców stóp. (20 razy).

Pw. Jw. Silne zgięcie grzbietowe i podeszwowe stóp.(10 razy).
Obszerne krążenia stóp. (10 razy).
Uwaga: Podczas wszystkich ćwiczeń plecy powinny być wyprostowane.

Pw. Siad ugięty, dłonie oparte o podłogę. Stopy naprzemiennie uderzają piętami i palcami o podłogę.(10 razy)

- Ćwiczenia mięśni wysklepiających stopę.
Pw. Siad ugięty, dłonie oparte przy biodrach, podeszwy stóp złączone.
Uniesienie nóg nad podłogę i klaskanie stopami. (10 razy)

Rozdanie dzieciom woreczków.

Pw. Siad ugięty, woreczek leży przy stopach, ręce oparte z tyłu na podłodze. Chwyt woreczka palcami prawej stopy i uniesienie go do góry. Lewa stopa odbiera woreczek w powietrzu. Ćwiczenie uczniowie powtarzają kilkakrotnie.

Pw. Jw. Chwyt woreczków palcami stóp jazda na rowerze. (20 razy).

Pw. Siad skrzyżny.
Woreczek na głowie - ręce ułożone jak "skrzydełka".
Utrzymanie skorygowanej postawy (5 sekund).
Przekładanie woreczka z tyłu za plecami, z lewej do prawej ręki. Drugi woreczek na głowie pomaga w utrzymaniu pozycji skorygowanej (20 razy).

- Ćwiczenia przeciw koślawości kolan.
Pw. Jedno z dzieci leży na podłodze tyłem, piłka między stopami, dłonie pod głową, drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej z tyłu za jego głową. Dziecko pierwsze podaje piłkę stopami do dziecka drugiego, po czym odbiera piłkę i powraca z nią do pozycji wyjściowej (10 razy).

Pw. Siad ugięty w parach na przeciwko siebie. Piłka między stopami. Dzieci podają sobie piłkę stopami w parach (20 razy).

Pozycja jw wspólne toczenie piłki do siebie stopami.

Pw. Jedno z dzieci siedzi i trzyma piłkę stopami drugie stoi. Dziecko siedzące podaje piłkę stopami do dziecka stojącego. (20 razy i zmiana)

- Ćwiczenia mięsni brzucha.
Pw. Jedno z dzieci leży na plecach z nogami ugiętymi piłka za głową. Drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i trzyma za stopy dziecko leżące (20 razy) przejście z piłką z leżenia do siadu. Zmiana ćwiczących.

- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu.
Pw. Jedno z dzieci leży na brzuchu (ręce proste w stawach łokciowych) w dłoniach trzyma piłkę. Drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i trzyma leżącemu dziecku stopy. Wznos piłki do góry z wytrzymaniem. Powrót do pozycji wyjściowej po 10 powtórzeniach.

Pw. Stanie w parach piłka między głowami dzieci. Każda para wykonuje 20 przysiadów z piłką między głowami i z plecami prostymi.

Pw. Stanie w parach w ustawieniu tyłem do siebie podawanie piłki wokół w jednym i drugim kierunku (20 razy).

- Ćwiczenia wzmacniające mięśnie krótkie stóp.
Pw. W parach, twarzą do siebie w siadzie prostym, palce stóp zaczepione na szarfie. Na gwizdek każde dziecko ciągnie szarfę w swoją stronę. Czyje nogi silniejsze?

Pw. Jw. Między dziećmi leży plastikowe koło. Krok w tył od koła w staniu każde dziecko trafia woreczkiem do koła raz jedną raz drugą nogą.

- Ćwiczenia oddechowe.
Pw. Klęk podparty. Dmuchanie do siebie piłeczki w parach (1 min).

Pw. Siad skrzyżny. Wznos rąk bokiem w górę (wdech). Powrót rąk bokiem w dół ( wydech). Wydech jest zawsze dwa razy dłuższy niż wdech.

CZĘŚĆ KOŃCOWA - 5 MINUT

- Ćwiczenia uspokajające.
Marsz dookoła sali w postawie skorygowanej z woreczkiem na głowie. Na jedno klaśnięcie - uczniowie zatrzymują się i wykonują przysiad, na dwa - obrót o 180 stopni i marsz w przeciwną stronę.

Marsz dookoła sali - 10 kroków we wspięciu na palcach i 10 kroków w marszu.

Zabawa "minutka".
Dzieci leżą na brzuchu, czoło oparte na dłoniach. Liczą do 20. Oczy mają zamknięte. Po upływie tego czasu według własnej oceny ucznia - zmieniają pozycję na siad skrzyżny z dłońmi opartymi na kolanach.

Zakończenie i podsumowanie lekcji.

Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności i osiągnięć uczniów. Pożegnanie.

Lekcja została przygotowana i przeprowadzona przez:
Katarzynę Kozakiewicz - nauczyciela gimnastyki korekcyjnej i
Joannę Kosko - nauczyciela nauczania zintegrowanego.
 

Opracowanie: Katarzyna Kozakiewicz i Joanna Kosko

Wyświetleń: 2394


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.