Katalog Katarzyna Kozakiewicz, Joanna Kosko Zajęcia zintegrowane, Ćwiczenia Ćwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu i koślawości kolan do wykorzystania na zajęciach kształcenia zdrowotnego w klasie I-IIIĆwiczenia przeciwdziałające płaskostopiu i koślawości kolan do wykorzystania na zajęciach kształcenia zdrowotnego w klasie I - IIICELE LEKCJI:Umiejętności: Dzieci potrafią chwytać drobne przedmioty palcami stóp. Doskonalą poznane ćwiczenia stóp z piłkami. Sprawność fizyczna: Wzmocnienie mięśni stóp i brzucha. Rozwijanie koordynacji ruchowej. Rozciąganie mięsni trójgłowych łydki. Przybory: Piłki, piłeczki, koła plastikowe, szarfy, woreczki. CZĘŚĆ WSTĘPNA - 8 MINUT. 1. Czynności organizacyjno -porządkowe. Zbiórka, raport, powitanie, sprawdzenie obecności i przygotowanie ćwiczących dzieci. Przedstawienie celów lekcji i uzasadnienie potrzeby ich realizacji. Kontrola stroju, miejsca ćwiczeń, stanu przyborów i sprzętu. 2. Przygotowanie do wysiłku. - BEREK Z OGONKIEM. Nauczyciel wyznacza berka. Pozostałe dzieci biegają po sali.Za spodenki z tyłu mają włożoną szarfę tzw. "ogonek". Berek stara się wyciągnąć uciekającym "ogonki". Po minucie zabawy prowadzący liczy ilość zdobytych szarf i wyznacza nowego berka. - BEREK. Nauczyciel wyznacza berka. Dzieci rozbiegają się po sali. "Zberkowany" uczeń staje w rozkroku, ręce trzyma w pozycji "skrzydełek". Wraca do zabawy, gdy któreś z dzieci przejdzie między jego nogami na czworakach. - BEREK Z SIADEM SKRZYŻNYM ZE SKRZYDEŁKAMI. Nauczyciel wyznacza berka. Dzieci rozbiegają się po sali. Przed zberkowaniem można obronić się wykonując siad skrzyżny ze "skrzydełkami". CZĘŚĆ GŁÓWNA - 36 MINUT. - Ćwiczenia rozciągające mięśnie trójgłowe łydki. Pw. Siad prosty, dłonie oparte z tyłu na podłodze. Energiczne zginanie i prostowanie palców stóp. (20 razy). Pw. Jw. Silne zgięcie grzbietowe i podeszwowe stóp.(10 razy). Obszerne krążenia stóp. (10 razy). Uwaga: Podczas wszystkich ćwiczeń plecy powinny być wyprostowane. Pw. Siad ugięty, dłonie oparte o podłogę. Stopy naprzemiennie uderzają piętami i palcami o podłogę.(10 razy) - Ćwiczenia mięśni wysklepiających stopę. Pw. Siad ugięty, dłonie oparte przy biodrach, podeszwy stóp złączone. Uniesienie nóg nad podłogę i klaskanie stopami. (10 razy) Rozdanie dzieciom woreczków. Pw. Siad ugięty, woreczek leży przy stopach, ręce oparte z tyłu na podłodze. Chwyt woreczka palcami prawej stopy i uniesienie go do góry. Lewa stopa odbiera woreczek w powietrzu. Ćwiczenie uczniowie powtarzają kilkakrotnie. Pw. Jw. Chwyt woreczków palcami stóp jazda na rowerze. (20 razy). Pw. Siad skrzyżny. Woreczek na głowie - ręce ułożone jak "skrzydełka". Utrzymanie skorygowanej postawy (5 sekund). Przekładanie woreczka z tyłu za plecami, z lewej do prawej ręki. Drugi woreczek na głowie pomaga w utrzymaniu pozycji skorygowanej (20 razy). - Ćwiczenia przeciw koślawości kolan. Pw. Jedno z dzieci leży na podłodze tyłem, piłka między stopami, dłonie pod głową, drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym w pozycji skorygowanej z tyłu za jego głową. Dziecko pierwsze podaje piłkę stopami do dziecka drugiego, po czym odbiera piłkę i powraca z nią do pozycji wyjściowej (10 razy). Pw. Siad ugięty w parach na przeciwko siebie. Piłka między stopami. Dzieci podają sobie piłkę stopami w parach (20 razy). Pozycja jw wspólne toczenie piłki do siebie stopami. Pw. Jedno z dzieci siedzi i trzyma piłkę stopami drugie stoi. Dziecko siedzące podaje piłkę stopami do dziecka stojącego. (20 razy i zmiana) - Ćwiczenia mięsni brzucha. Pw. Jedno z dzieci leży na plecach z nogami ugiętymi piłka za głową. Drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i trzyma za stopy dziecko leżące (20 razy) przejście z piłką z leżenia do siadu. Zmiana ćwiczących. - Ćwiczenia wzmacniające mięśnie grzbietu. Pw. Jedno z dzieci leży na brzuchu (ręce proste w stawach łokciowych) w dłoniach trzyma piłkę. Drugie dziecko siedzi w siadzie skrzyżnym i trzyma leżącemu dziecku stopy. Wznos piłki do góry z wytrzymaniem. Powrót do pozycji wyjściowej po 10 powtórzeniach. Pw. Stanie w parach piłka między głowami dzieci. Każda para wykonuje 20 przysiadów z piłką między głowami i z plecami prostymi. Pw. Stanie w parach w ustawieniu tyłem do siebie podawanie piłki wokół w jednym i drugim kierunku (20 razy). - Ćwiczenia wzmacniające mięśnie krótkie stóp. Pw. W parach, twarzą do siebie w siadzie prostym, palce stóp zaczepione na szarfie. Na gwizdek każde dziecko ciągnie szarfę w swoją stronę. Czyje nogi silniejsze? Pw. Jw. Między dziećmi leży plastikowe koło. Krok w tył od koła w staniu każde dziecko trafia woreczkiem do koła raz jedną raz drugą nogą. - Ćwiczenia oddechowe. Pw. Klęk podparty. Dmuchanie do siebie piłeczki w parach (1 min). Pw. Siad skrzyżny. Wznos rąk bokiem w górę (wdech). Powrót rąk bokiem w dół ( wydech). Wydech jest zawsze dwa razy dłuższy niż wdech. CZĘŚĆ KOŃCOWA - 5 MINUT - Ćwiczenia uspokajające. Marsz dookoła sali w postawie skorygowanej z woreczkiem na głowie. Na jedno klaśnięcie - uczniowie zatrzymują się i wykonują przysiad, na dwa - obrót o 180 stopni i marsz w przeciwną stronę. Marsz dookoła sali - 10 kroków we wspięciu na palcach i 10 kroków w marszu. Zabawa "minutka". Dzieci leżą na brzuchu, czoło oparte na dłoniach. Liczą do 20. Oczy mają zamknięte. Po upływie tego czasu według własnej oceny ucznia - zmieniają pozycję na siad skrzyżny z dłońmi opartymi na kolanach. Zakończenie i podsumowanie lekcji. Zbiórka, przypomnienie celów lekcji i ocena ich realizacji. Ocena aktywności i osiągnięć uczniów. Pożegnanie. Lekcja została przygotowana i przeprowadzona przez: Katarzynę Kozakiewicz - nauczyciela gimnastyki korekcyjnej i Joannę Kosko - nauczyciela nauczania zintegrowanego. Opracowanie: Katarzyna Kozakiewicz i Joanna Kosko Wyświetleń: 2394
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |