Katalog Agnieszka Grużewska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Zdobywamy przyjaciół - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie IIScenariusz zajęć zintegrowanych w kl. ii - "Zdobywamy przyjaciół"Zadania:- rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela; - nawiązywanie przyjaznych kontaktów z innymi; - kształtowanie umiejętności dobrego funkcjonowania w grupie; - doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat; - rozwijanie empatii; - rozwijanie koncentracji uwagi. Cele szczegółowe: Uczeń potrafi: - określić cechy dobrego przyjaciela; - skoncentrować się na danym zadaniu; - wyciągać wnioski; - zrozumieć siebie i innych. Metody i formy pracy: - zabawy i tańce integracyjne; - zabawy ruchowe i ze śpiewem; - burza mózgów; - metoda niedokończonych zdań; - rozmowa; - pogadanka; - praca zbiorowa i indywidualna. Środki dydaktyczne: - kolorowe kartki z bloku; - mazaki; - płyty CD z nagraniem tańców i tekstu "Izunia" (tekst "Izunia" znajduje się w podręczniku "Już w szkole" kl.II, wyd. Nowa Era) - kolorowe promyki z wyrazami określającymi cechy przyjaciela; - żółte słoneczko z napisem "Przyjaciel"; - piłeczka- jeżyk. PRZEBIEG ZAJĘĆ 1. Powitanie. Uczestnicy siedzą. Prowadzący podaje kolejne hasła, a uczniowie, których dotyczy wymienione kryterium wstają (mogą przy tym wykonać zabawne ukłony czy gesty pozdrowienia wobec grupy), np.: Witam wszystkich, którzy: - noszą okulary; - jedli jajka na śniadanie; - mają na sobie coś czerwonego, zielonego; - lubią chodzić dom szkoły. Po kilku poleceniach inne osoby mogą przejmować rolę prowadzącego. 2. Zabawa rozluźniająca "Chodzenie". Uczestnicy chodzą po sali. Prowadzący zmienia co jakiś czas polecenia, np.: - chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni, zamyśleni; - chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku, skacząc po kamieniach przez górski strumyk. 3. Ustalenie cech przyjaciela- burza mózgów. Na tablicy znajdują się następujące wyrazy: serdeczny, miły, opiekuńczy, życzliwy, pomocny, koleżeński, troskliwy, wesoły, prawdomówny, uczynny, szczery, złośliwy, fałszywy, opryskliwy, nieuczciwy, nieuczynny, chciwy, podstępny, okrutny, agresywny. Zadaniem dzieci jest wybranie tych, które określają cechy prawdziwego przyjaciela i ich przypięcie w postaci promyczków do słoneczka z napisem PRZYJACIEL. 4. Wydzieranie sylwety przyjaciela z kolorowego papieru. Dzieci piszą na niej trzy najważniejsze cechy, jakimi powinien charakteryzować się przyjaciel. 5. Taniec integracyjny "Craizy daisy mixer /Football/" z odpowiednim komentarzem słownym. 6. Słuchanie tekstu "Izunia", nagranego na płycie CD i jego analiza /pod kątem przyjaźni/. 7. Zabawa "Wędrująca piłeczka". Dzieci po otrzymaniu piłeczki- jeżyka kończą zdanie: - Moim przyjacielem jest... - Mój przyjaciel lubi... - W moim przyjacielu najbardziej cenię... 8. Zabawa "W kręgu przyjaźni". Dzieci uczą się słów krótkiej piosenki: Już czas zawiązać krąg, więc niech popłynie pieśń, bo w kręgu przyjaźni wesoło zawsze jest. Później ustawiają się w kole, chodząc śpiewają piosenkę i naśladują ruchy pokazywane przez prowadzącego, np.: - kciuki do przodu; - łokcie do tyłu; - kolana ugiąć; - stopy do środka; - pupa do tyłu; - język na brodę. 9. Podsumowanie Uczestnicy siedzą w kole na krzesłach. Jedna osoba stoi. Prowadzący podaje kolejne hasła: Zmieni swoje miejsce osoba, która: - ma przyjaciela; - poszukuje przyjaciela; - ceni przyjaźń; - liczy na pomoc przyjaciela; - pomaga swojemu przyjacielowi w trudnych sytuacjach; - sama jest dobrym przyjacielem.
Opracowanie: Agnieszka Grużewska Wyświetleń: 6380
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |