Katalog

Agnieszka Grużewska
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Zdobywamy przyjaciół - scenariusz zajęć zintegrowanych w klasie II

- n +

Scenariusz zajęć zintegrowanych w kl. ii - "Zdobywamy przyjaciół"

Zadania:
- rozpoznawanie cech prawdziwego przyjaciela;
- nawiązywanie przyjaznych kontaktów z innymi;
- kształtowanie umiejętności dobrego funkcjonowania w grupie;
- doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat;
- rozwijanie empatii;
- rozwijanie koncentracji uwagi.

Cele szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- określić cechy dobrego przyjaciela;
- skoncentrować się na danym zadaniu;
- wyciągać wnioski;
- zrozumieć siebie i innych.

Metody i formy pracy:
- zabawy i tańce integracyjne;
- zabawy ruchowe i ze śpiewem;
- burza mózgów;
- metoda niedokończonych zdań;
- rozmowa;
- pogadanka;
- praca zbiorowa i indywidualna.

Środki dydaktyczne:
- kolorowe kartki z bloku;
- mazaki;
- płyty CD z nagraniem tańców i tekstu "Izunia" (tekst "Izunia" znajduje się w podręczniku "Już w szkole" kl.II, wyd. Nowa Era)
- kolorowe promyki z wyrazami określającymi cechy przyjaciela;
- żółte słoneczko z napisem "Przyjaciel";
- piłeczka- jeżyk.

PRZEBIEG ZAJĘĆ

1. Powitanie.
Uczestnicy siedzą. Prowadzący podaje kolejne hasła, a uczniowie, których dotyczy wymienione kryterium wstają (mogą przy tym wykonać zabawne ukłony czy gesty pozdrowienia wobec grupy), np.: Witam wszystkich, którzy:
- noszą okulary;
- jedli jajka na śniadanie;
- mają na sobie coś czerwonego, zielonego;
- lubią chodzić dom szkoły.
Po kilku poleceniach inne osoby mogą przejmować rolę prowadzącego.

2. Zabawa rozluźniająca "Chodzenie".
Uczestnicy chodzą po sali. Prowadzący zmienia co jakiś czas polecenia, np.:
- chodzimy jak ludzie bardzo zmęczeni, smutni, radośni, zamyśleni;
- chodzimy z otwartym parasolem pod wiatr, w śnieżnych zaspach, po gorącym piasku, skacząc po kamieniach przez górski strumyk.

3. Ustalenie cech przyjaciela- burza mózgów.
Na tablicy znajdują się następujące wyrazy: serdeczny, miły, opiekuńczy, życzliwy, pomocny, koleżeński, troskliwy, wesoły, prawdomówny, uczynny, szczery, złośliwy, fałszywy, opryskliwy, nieuczciwy, nieuczynny, chciwy, podstępny, okrutny, agresywny.
Zadaniem dzieci jest wybranie tych, które określają cechy prawdziwego przyjaciela i ich przypięcie w postaci promyczków do słoneczka z napisem PRZYJACIEL.

4. Wydzieranie sylwety przyjaciela z kolorowego papieru.
Dzieci piszą na niej trzy najważniejsze cechy, jakimi powinien charakteryzować się przyjaciel.

5. Taniec integracyjny "Craizy daisy mixer /Football/" z odpowiednim komentarzem słownym.

6. Słuchanie tekstu "Izunia", nagranego na płycie CD i jego analiza /pod kątem przyjaźni/.

7. Zabawa "Wędrująca piłeczka".
Dzieci po otrzymaniu piłeczki- jeżyka kończą zdanie:
- Moim przyjacielem jest...
- Mój przyjaciel lubi...
- W moim przyjacielu najbardziej cenię...

8. Zabawa "W kręgu przyjaźni".
Dzieci uczą się słów krótkiej piosenki:
Już czas zawiązać krąg,
więc niech popłynie pieśń,
bo w kręgu przyjaźni
wesoło zawsze jest.
Później ustawiają się w kole, chodząc śpiewają piosenkę i naśladują ruchy pokazywane przez prowadzącego, np.:
- kciuki do przodu;
- łokcie do tyłu;
- kolana ugiąć;
- stopy do środka;
- pupa do tyłu;
- język na brodę.

9. Podsumowanie
Uczestnicy siedzą w kole na krzesłach. Jedna osoba stoi. Prowadzący podaje kolejne hasła:
Zmieni swoje miejsce osoba, która:
- ma przyjaciela;
- poszukuje przyjaciela;
- ceni przyjaźń;
- liczy na pomoc przyjaciela;
- pomaga swojemu przyjacielowi w trudnych sytuacjach;
- sama jest dobrym przyjacielem.
 

Opracowanie: Agnieszka Grużewska

Wyświetleń: 6380


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.