Katalog

Jolanta Szumska
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Ocena opisowa

- n +

Ocena opisowa

Ocenianie jest integralną cześcią procesu uczenia się i nauczania, wzmacnia ten proces, wspiera karierę szkolną dziecka i motywuje je do pracy.
Aby wyrazić prawidłową i rzetelną opinię o wiedzy, zdolnościach, umiejętnościach oraz ogólnym rozwoju ucznia, nauczyciel musi brać pod uwagę bardzo dużo różnych czynników.

Ocenianie opisowe polega na poinformowaniu o postępach ucznia, o tym jak wykonał zadanie, przy czym najpierw podkreślamy to, co uczeń wykonał dobrze, później wskazujemy braki i sposób ich zlikwidowania.

Najważniejsze jest docenianie wysiłków, pomysłów i zaangażowania.

Ponieważ każde dziecko rozwija się inaczej, dzięki takiej ocenie możemy naprawdę obiektywnie ocenić postępy. Oceniać należy w taki sposób, aby dziecko czuło, że nauczyciel widzi i docenia jego wysiłek. Rzecz nie sprowadza się do wystawienia stopni, które na początku nauki mogą więcej szkodzić niż pomóc.

Ocenianiu uczniów w klasie powinna towarzyszyć życzliwa, przyjazna i pomocna postawa nauczyciela. Ocena powinna doceniać starania ucznia, umożliwiać mu postrzeganie siebie jako osoby wartościowej.

"Ocena opisowa służy doskonaleniu procesu uczenia się poprzez różnicowanie nauczania w zależności od możliwości indywidualnych uczniów, a jednocześnie wymaga wnikliwego obserwowania dziecka, analizowania efektów jego pracy, dostarczania mu wskazówek wpływających na osiąganie sukcesu w uczeniu się".1

Należy stwarzać takie warunki rozwoju i nauki, aby uczeń mógł odnosić sukcesy na miarę swoich możliwości. Dotyczy to szczególnie uczniów z różnego rodzaju deficytami rozwojowymi.

Ocena ta pełni następujące funkcje:
- informacyjną - dostarcza podstawowych informacji o poziomie wykonywanych przez uczniów zadań, zdobytych umiejętności i okresla zakres opanowanych przez nich wiadomości,
- motywacyjną - pozytywnie motywuje uczniów do wysiłku związanego z nauką w szkole i w domu, sprzyja rozwojowi każdego dziecka w swoistym dla niego tempie,
- korekcyjną - zwraca uwagę na to, co dziecko już opanowało, co robi dobrze, a nad czym jeszcze musi popracować.2

Uczniowie w nauczaniu zintegrowanym uczą się zazwyczaj z ogromną ochotą i radością, nie potrzebują więc żadnego dodatkowego "sztucznego dopingu". 7-latkowi bardzo trudno wytłumaczyć informacyjne znaczenie oceny. Dla niego szóstki będą cennymi zdobyczami, a stopień niższy zawsze będzie porażką. Kiedy dostało się trójkę, czwórkę to łatwo zacząć zazdrościć i stracić sympatię do szóstkowicza, a na dodatek stracić wiarę w sens uczenia się.

Ocena opisowa daje rzetelną informację o aktualnych postępach, stanie umiejętności, wiedzy dziecka oraz jego funkcjonowaniu w grupie, a także poziomie adaptacji do wymagań szkolnych. Brak formalnego stopnia nie powoduje zmniejszenia motywacji. Obserwuje się zjawisko wręcz przeciwne. Poziom lęku u dziecka ulega widocznemu zmniejszeniu, co pozwala mu skupić się na rozwiązywaniu problemów, a nie na zewnętrznych konsekwencjach popełnienia błędu. Dzieci nie "kolekcjonują" stopni, aby się nimi chwalić. Ocena powinna sama w sobie być nagrodą. Wskazówki w niej zawarte są bardzo istotne. Pokazują, że uczeń powinien zdobywać wiedzę dla własnej satysfakcji. Trzeba uzmysłowić uczniom, że osiągnięcia i wysiłki są zauważone, ale nie muszą być zawsze nagradzane.

Jest ona bardzo dobra formą poinformowania rodziców o osiągnięciach i brakach dziecka. Powinna być przygotowywana na podstawie systematycznej obserwacji jego szkolnego działania i rozwoju.

Ocenianie powinno dotyczyć wszystkich możliwych obszarów rozwoju ucznia. Przyszłośc tej oceny zależy od umiejętnego formułowania oceny językiem zrozumiałym dla uczniów i ich rodziców.

Przypisy:
1. J. Korzańska, Program kształcenia zintergrowanego a b c, I etap edukacji. Zestaw kart kontrolnych druków oceniania opisowego. Warszawa 1999
2. A. Brzezińska, Szkoła twórcza - autorskie klasy, programy, nauczyciele, "Kwartalnik Pedagogiczny" nr1, 1993.

Bibliografia:
1. Brzezińska A., Szkoła twórcza - autorskie klasy, programy, nauczyciele, "Kwartalnik Pedagogiczny" nr 1, 1993.
2. Brzezińska A., Misiorna E., Ocena opisowa w edukacji wczesnoszkolnej. WOM., Poznań 1998.
3. Korzańska J., Program kształcenia zintergrowanego a b c, I etap edukacji. Zestaw kart kontrolnych druków oceniania opisowego, Warszawa 1999.
4. Kruszko K., O ocenianiu opisowym słów kilka. "Życie Szkoły" nr 8, 2002.
 

Opracowanie: Jolanta Szumska

Wyświetleń: 2023


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.