Katalog

Beata Dańczyszyn
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Dźwięki przyjazne i nieprzyjazne - scenariusz zajęć zintegrowanych

- n +

Dźwięki przyjazne i nieprzyjazne

SCENARIUSZ ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH W KLASIE 3C
Szkoła Podstawowa nr 1 w Sanoku

Cele zajęć.
a) ogólne:

- kształtowanie wrażliwości słuchowej poprzez rozróżnianie, wyodrębnianie i określanie różnorodnych dźwięków z otoczenia,
- uświadomienie szkodliwości hałasu na zdrowie człowieka,
- działania człowieka zmierzające do zmniejszenia lub tłumienia hałasu,
- utrwalenie pisowni wyrazów z h,
- uświadomienie prawa ludzi i zwierząt do ciszy.

b) operacyjne.

Uczeń: - poznaje różne źródła dźwięków,
- potrafi nazywać dźwięki naturalne i wytwarzane przez człowieka (hałas, cisza, szum, szmer itp.) oraz określać ich natężenie,
- wie, że poziom hałasu mierzy się w decybelach,
- potrafi określić zależność między natężeniem dźwięku, a własnym samopoczuciem,
- zna sposoby walki z hałasem,
- wyciąga wnioski na podstawie doświadczenia,
- prawidłowo zapisuje wyrazy z h,
- umie czytać cicho ze zrozumieniem,
- słucha w skupieniu utworu muzycznego,
- postępuje według instrukcji,
- rozwiązuje zadania tekstowe związane z natężeniem hałasu.

Metody:

- swobodne wypowiedzi uczniów,
- rozmowa nauczyciela z uczniami,
- doświadczenie,
- praca z tekstem,
- burza mózgów,
- zabawa, śpiew.

Formy pracy:

- indywidualna jednolita i zróżnicowana,
- zbiorowa jednolita i zróżnicowana.

Środki dydaktyczne:

podręczniki i karty pracy "Wesoła szkoła" klasa 3 część 1, tekst wiersza "Kłopotliwe samo h", karta pracy ucznia, magnetofon, kaseta z nagraniem różnych dźwięków, kask ze słuchawkami zabezpieczającymi przed hałasem, zatyczki do uszu, odkurzacz, metalowe łyżki, sznurek długości około 1m, kolorowe kartki z niedokończonymi zdaniami "Nie hałasuj, bo...", czerwone serduszka lub znaczki.

Przebieg zajęć.


1. Podanie tematu zajęć- zapis na tablicy i w zeszytach.

2. Ciche czytanie ze zrozumieniem tekstu z podręcznika na temat różnych źródeł dźwięków.
a) uczniowie wymieniają dźwięki natury i powstające w wyniku działania człowieka
b) podają przykłady dźwięków przyjemnych i nieprzyjemnych dla ucha, argumentują swoje wypowiedzi.

3. Wysłuchanie dźwięków nagranych na kasecie reagowanie ruchem na dźwięki nieprzyjemne- zatykanie uszu, przyjemne machanie dłonią.
a) udzielenie odpowiedzi na pytania:
- Jak odbierasz te dźwięki?
- Skąd pochodziły?

4. Wykonanie ćwiczenia w kartach pracy - podział dźwięków, skreślenie dźwięków nieprzyjemnych.

5. Przeprowadzenie doświadczenia - głośne wyraziste czytanie przez nauczyciela tekstu przy włączonym magnetofonie z głośną muzyką.

Dźwięki mogą być odczuwane jako przyjemne, mniej przyjemne, a nawet niekiedy mogą przeszkadzać i drażnić. Występujące w środowisku dźwięki niepożądane nazywamy hałasem. Wywiera on niekorzystny wpływ na zdrowie człowieka i świat zwierzęcy. Najbardziej uciążliwymi źródłami hałasu są trasy drogowe, kolejowe, lotnicze, centra handlowe itp. Hałas powstaje także w czasie zabawy, krzyki utrudniają życie innym. Powoduje on u człowieka szybkie zmęczenie, bóle i zawroty głowy, bezsenność, utrudnia uwagę, powoduje stresy, człowiek staje się nerwowy, a niekiedy traci słuch. Aby uniknąć hałasu musimy z nim walczyć. Natężenie hałasu można mierzyć urządzeniem, które nazywa się fonometr. Jednostką natężenia hałasu jest decybel. Hałas powyżej 90 decybeli jest szkodliwy dla zdrowia.
a) po odczytaniu tekstu nauczyciel zadaje pytania:
- Kiedy różne dźwięki nazywamy hałasem?
- Jak nazywamy jednostkę, w której mierzymy hałas?
- Jakie zagrożenia dla zdrowia wywołuje hałas?
b) uczniowie nie potrafią odpowiedzieć na pytania, gdyż włączony magnetofon uniemożliwił wysłuchanie tekstu
c) nauczyciel powtórnie czyta tekst, a następnie uczniowie bez trudu odpowiadają na zadane pytania, dochodzą do wniosku, że hałas utrudnia rozumienie tekstu i koncentrację.

6. Wykonanie doświadczenia.
Nauczyciel zadaje pytanie -Czy możliwe jest słuchanie muzyki tak, aby nie przeszkadzać innym? Uczniowie doskonale wiedzą, że do tego celu służą walkmany. Aby przybliżyć działanie tego urządzenia dzieci wykonują doświadczenie według instrukcji. Następuje rozdanie metalowych łyżek i sznurków o długości około 1m.

Instrukcja:

-Przywiąż chwyt łyżki w środku sznurka.
-Końce sznurka owiń na palcach wskazujących tak, aby oba końce miały tę samą długość.
-Włóż koniuszki palców wskazujących do uszu.
-Pochylaj się tak, aby łyżka zwisała swobodnie i uderzaj nią lekko o blat stołu.
a) omówienie wyników doświadczenia - nauczyciel pyta uczniów co usłyszeli. Są zaskoczeni, gdyż delikatny stuk łyżeczek odczuwany był jak bicie ogromnego dzwonu.
- Nauczyciel wyjaśnia, że podobnie jest, gdy słuchają radia czy magnetofonu przez słuchawki. Ucho ludzkie nie jest przystosowane do długotrwałego odbioru głośnych dźwięków. Stanowią one zagrożenie dla zdrowia.

7. Ciche czytanie ze zrozumieniem wiersza "Kłopotliwe samo h"
Kłopotliwe samo h
dość szczególną skłonność ma;
lubi "hałaśliwe" słowa:
huk, harmider, hałasować,
heca, hejże, hej, hop, hura,
hola, harce, hejnał, hulać,
halo, hop, huragan, hasaj.
W tych przypadkach się nie wahaj!
a) udzielanie odpowiedzi na pytania:
- Jakie kłopoty miała literka h?
- Do jakich słów miała skłonność?
b) wypisywanie wyrazów z literą h wewnątrz konturu litery H.

8. Śpiewanie piosenki "Dziesięciu murzynów" szeptem, głośniej, bardzo głośno, interpretowanie piosenki ruchem.

9. Rozwiązywanie zadań tekstowych związanych z natężeniem hałasu.
- przypomnienie jednostki natężenia dźwięków- decybel
Zadanie 1.
Hałas powyżej 90 decybeli jest szkodliwy dla zdrowia. Jeśli włączona wiertarka powoduje hałas o sile 98 decybeli, to o ile została przekroczona dopuszczalna granica szkodliwości? Czy w takim hałasie można przebywać?

Zadanie2.
Samochód powoduje hałas o natężeniu 60 decybeli, a perkusja 87 decybeli. O ile....................................................................................

10. Działania człowieka powodujące zmniejszenie hałasu lub tłumienie go.
- Gdzie spotykamy się z największym hałasem?
- Co ludzie robią, aby ograniczyć hałas?
- O czym należy pamiętać słuchając muzyki?
- W jaki sposób walczy się z hałasem w szkole?
a) pokaz kasku z słuchawkami zabezpieczającymi przed hałasem, pokaz zatyczek do uszu, w które wyposażeni są robotnicy pracujący w hałasie.

11. Wypisywanie "hałaśliwych" miejsc w szkole, wokół szkoły i poza szkołą.

12. Burza mózgów- Jakie macie pomysły, rady na ograniczenie hałasu?

13. Podsumowanie dnia i samoocena.
Dokończ zdanie: Nie hałasuj, bo...
a) rozdanie serduszek lub znaczków i wpisanie ocen za aktywny udział w zajęciach.

Materiały do wykorzystania.
Rady na ograniczenie hałasu:
- Nie krzycz w szkole, a przyjemniej będzie Ci się uczyło. Szybciej zapamiętasz to, co było na lekcjach.
- Podczas przerw w zajęciach wyszukuj takie zabawy, aby było ciszej.
- Nie kupuj i unikaj zabawek strzelających.
- Nie piszcz w szkole i sam zwracaj uwagę innym, gdy hałasują.
- Nie używaj sygnałów dźwiękowych bez potrzeby.
- Słuchaj muzyki tak, aby była przyjemna dla Ciebie i Twojego zdrowia.
- Gdy mieszkasz blisko ulicy, gdzie panuje ruch to wybieraj miejsca ciche do zabawy.

KARTA PRACY UCZNIA
1.Odszukaj w wierszu wyrazy z literą h i wpisz wewnątrz konturu litery H.
Kłopotliwe samo h
dość szczególną skłonność ma;
lubi "hałaśliwe" słowa:
huk, harmider, hałasować,
heca, hejże, hej, hop, hura,
hola, harce, hejnał, hulać,
halo, hop, huragan, hasaj.
W tych przypadkach się nie wahaj!

Nie hałasuj, bo................................................

...................................................................

 

Opracowanie: Beata Dańczyszyn

Wyświetleń: 7189


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.