|
|
Katalog Ewa Sokołowska Język polski, Scenariusze Pisownia wyrazów z "ż" wymiennym ? utrwalenie wiadomościPisownia wyrazów z ż wymiennym - utrwalenie zasadCele główny: doskonalenie pisowni wyrazów z "ż" wymiennymCele operacyjne Uczeń: - potrafi uzasadnić pisownię wyrazów z "ż" wymiennym, - umiejętnie stosuje poznane zasady w praktyce, - rozwija wyobraźnię, spostrzegawczość, percepcję, pamięć wzrokowo - słuchową, - wzbogaca słownictwo, - wyraża siebie poprzez odgrywanie scenek dramowych, - współpracuje w grupie. Czas pracy: 45 minut Metody i formy: - praca jednostkowa i grupowa; metody aktywizujące wszystkich uczniów; Pomoce: - plansze z zapisaną regułą ortograficzną dotyczącą pisowni wyrazów z ż niewymiennym; - arkusze szarego papieru, długopis, kolorowa mazaki; - diagram z zapisanymi głoskami: g, z, ź, dz, dź, h Przebieg lekcji: 1. Ćwiczenia wprowadzające. Uczniowie podają wyrazy, które kojarzą się im na przykład z nadchodzącymi świętami; zapisanie jak najwięcej wyrazów utworzonych z liter słowa REINKARNACJA 2. Zapoznanie uczniów z problematyką zajęć. 3. Wspólne przypomnienie zasad dotyczących pisowni wyrazów z ż. (w widocznym miejscu w klasie zawieszamy plansze z określoną regułą ortograficzną) 3. Zapisanie na tablicy par wyrazów, w których zachodzi wymiana ż na g, z, ź, dz, s, h. (burza mózgów) książka - księga każę - kazać skażenie - skazić pieniążek - pieniądz mężny - męski pobłażać - błahy 4. Uczniowie kolorują pola diagramu, na którym zaznaczone są głoski: g, s, z, ź, dz, dź, h. Następnie zapisują kody poszczególnych głosek. 5. Uczniom zostają przydzielone numery 1 i 2.Jedynki otrzymują karteczki z wyrazem z ż, głośno czytają ten wyraz, a sąsiad z numerem drugim ma podać formę wyrazu pokrewnego, w którym zachodzi wymiana ż - g. Następnie zapisujemy te wyrazy na tablicy i w zeszytach ćwiczeń. (wyrazy, które znajdują się na karteczkach: służący, bieżnia, waży, potężnie, drożej, trwożnie, posążek, odważny, uważny). Po wykonaniu ćwiczenia uczniowie przypominają, którą powtórzyli zasadę pisowni. 6. Podane rzeczowniki (papużka, wybrzeże, posążek, koleżeństwo, książka, rozdroże) uczniowie wpisują w odpowiednią rubrykę, oznaczającą rodzaj męski, żeński, nijaki. Praca w grupach 7. Uczniowie (liderzy grupy) wylosowali kartki z wyrażeniami, w których znajduje się wyraz z ż. Zadaniem grupy było przedstawienie treści wyrażenia w sposób symboliczny (forma dowolna, np. rysunek, pantomima, scenka dramatyczna, rebus). Pozostałe grupy próbowały odgadnąć te wyrażenia. (wyrażenia, które znajdują się na kartkach: wąska dróżka, smaczny pierożek, biały śnieżek, ciekawa książka, kolorowa papużka). Utworzone wyrażenia zapisujemy, a do każdego rzeczownika dodajemy taki wyraz pokrewny, by zachodziła wymiana ż - g. 8. Rozdajemy poszczególnym grupom arkusze szarego papieru, na środku arkusza wpisujemy wyraz żyć. Zadaniem grupy jest utworzenie jak najwięcej wyrazów z cząstką żyć (np. mrużyć, obsłużyć, zwilżyć, skarżyć, obnażyć). 9. Zadanie domowe: Połącz w pary wyrazy (wstążka, nóżka, drążek, śnieżek, smużka, uważny, krążek, książka, dróżka, papużka, cążki, rożek, odważny, prążki) tak, by się rymowały. Wykonaj interpretację graficzną trzech z wyżej podanych wyrażeń. 10. Podsumowanie zajęć, ocena zaangażowania uczniów w trakcie wykonywania ćwiczeń, uczniowie odpowiadają, czego nauczyli się w trakcie zajęć, co muszą wiedzieć. 11. Termometr uczuć: Przed wyjściem z sali uczniowie zaznaczają na termometrze miejsca, które odpowiadają ich odczuciom. Im wyższa temperatura (skala od - 20 do + 20), tym zajęcia bardziej się im podobały. Bibliografia: J. Studnicka, Ortograffiti. Pisownia wyrazów z ż niewymiennym, Gdynia 2003 G. Wiśniewski, Uczyć polskiego, bawiąc i wychowując, Kielce 1999
Opracowanie: Ewa Sokołowska Wyświetleń: 38618
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |