Katalog Małgorzata Delmanowska Zajęcia zintegrowane, Scenariusze Poznajemy znaki drogowe. Prawidłowo przechodzimy przez jezdnię - scenariusz lekcjiPoznajemy znaki drogowe. prawidłowo przechodzimy przez jezdnięSCENARIUSZ ZAJĘĆ - NAUCZANIE ZINTEGROWANE - KLASA IICEL OGÓLNY: - przypomnienie przepisów ruchu drogowego niezbędnych dziecku do prawidłowego poruszania się po drodze - kształtowanie nawyku przestrzegania przepisów ruchu drogowego - zapoznanie dzieci z podziałem znaków drogowych na: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne - nauka prawidłowego przechodzenia przez jezdnię CELE OPERACYJNE: - uczeń stosuje w praktyce wiadomości i umiejętności dotyczące zachowania się (uczestnictwa) w ruchu drogowym - rozpoznaje niektóre znaki: ostrzegawcze, nakazu, zakazu, informacyjne i zna ich znaczenie - zna miejsca, w których będzie mógł bezpiecznie przejść przez ulicę - umie zaśpiewać piosenkę Będę kierowcą METODY PRACY: podająca-objaśnienia, poszukująca-ćwiczenia praktyczne i przedmiotowe, eksponująca-pokaz FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa POMOCE DYDAKTYCZNE: treść zagadek, obrazy, ilustracje, tablice znaków drogowych, Kodeks drogowy, naturalne środowisko PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Wprowadzenie do tematu - zabawa muzyczno-ruchowa Będę kierowcą 2. Kolorowanie świateł zgodnie z umieszczonymi poleceniami (Uwaga! Idź! Stop!) i odczytanie hasła Poznajemy znaki drogowe 3. Oglądanie znaków drogowych, omówienie ich wyglądu i znaczenia - Czym różnią się znaki drogowe? U.: znaki różnią się kształtem - są trójkątne, prostokątne i okrągłe oraz kolorem - są niebieskie, żółte z czerwoną otoczką, białe z czerwoną otoczką. Wprowadzenie i wyjaśnienie pojęć: znaki ostrzegawcze, znaki zakazu, znaki nakazu, znaki informacyjne - rozwiązywanie zagadek - odszukanie na planszach poznanych znaków drogowych 4. Przypomnienie 5 zasad przechodzenia przez jezdnię 1. zatrzymanie się przy krawężniku 2. spojrzenie w lewo 3. spojrzenie w prawo 4. spojrzenie jeszcze raz w lewo 5. przejście przez jezdnię (jeśli nie jadą samochody) 5. Wycieczka w okolice skrzyżowania ulic - obserwacja i uczestnictwo w ruchu drogowym - Którą stroną chodnika idą piesi? U.: obserwują i stwierdzają: piesi idą prawą stroną chodnika - Jak powinni piesi poruszać się po drodze, przy której nie ma chodników? U.: lewą stroną drogi, aby widzieć nadjeżdżające z przeciwka pojazdy. - O czym należy pamiętać idąc w grupie? U.: należy zachować dyscyplinę, zwracać uwagę na wszystko, co się dzieje wokół nas. - Na co powinniśmy zwracać uwagę, będąc uczestnikami ruchu drogowego? U.: na znaki drogowe, na sygnalizację świetlną, na innych uczestników w ruchu drogowym. - Jak zachowują się piesi na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną? U.: obserwują i stwierdzają: przechodzą przez jezdnię tylko przy zielonym świetle, przechodzą po pasach zdecydowanym krokiem i jak najkrótszą drogą. - Dlaczego pieszy wchodząc na jezdnię musi być widoczny dla kierowcy? U.: aby kierowca mógł odpowiednio wcześniej zwolnić zahamować. Ćwiczenia w prawidłowym przechodzeniu przez jezdnię. Uczniowie pod kontrolą nauczyciela przechodzą przez jezdnię (pojedynczo, w grupie) w miejscach do tego przeznaczonych (na pasach z sygnalizacją świetlną i bez niej). 6. Powrót do szkoły - podsumowanie wycieczki. Uczniowie w drodze powrotnej stosują wszystkie omawiane w czasie wycieczki zasady poruszania się po ulicach oraz rozpoznają i nazywają znaki drogowe.
Opracowanie: Małgorzata Delmanowska Wyświetleń: 6395
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |