|
|
Katalog Małgorzata Chodubska Zajęcia zintegrowane, Artykuły Komputer w pracy z dziecmi maj?cymi trudno?ci w nauceKomputer w pracy z dziecmi mającymi trudności w nauceWyniki badań dowodzą, że obok tradycyjnych metod i środków dydaktycznych stosowanych w pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce można z powodzeniem stosować komputer.Techniki komputerowe mogą pełnić w terapii trzy funkcje: poznawczo - kształcącą, emocjonalno - motywacyjną, interpunkcyjną. Komputerowe programy wpływają bezpośrednio i pośrednio na podnoszenie sprawności czytania oraz pisania. Odbywa się to w sposób naturalny. Ostatnio powstaje coraz więcej programów komputerowych, mają one na celu wspomaganie terapii uczniów. Są to multimedialne programy do nauki czytania, pisania i liczenia. Autorzy programów starają się, by nauka była ciekawa, zapewniają dzieciom atrakcyjną zabawę połączoną z nauką. Dzieci mogą tworzyć własne prace i dokumenty, mają też możliwość łatwego poprawiania błędów i wprowadzania zmian. Pisząc na komputerze popełniają mniej błędów ortograficznych . Duże znaczenie mają programy graficzne i rysunkowe, które wpływają na usprawnianie funkcji wzrokowo - ruchowej, psychomotoryki oraz wymagają dużej uwagi. Ważne jest, aby dobierając program, dokonać jego oceny. Przy ocenie należy wziąć pod uwagę następujące kryteria: 1.Kryterium kompensacji zaburzeń. 2.Kryteium możliwości intelektualnych. 3.Kryterium stopniowania trudności. 4. Kryterium stopniowania trudności. Programom dla dzieci stawiane są jeszcze dodatkowe wymagania: - łączenie cech dobrej zabawy i wartościowego materiału, - uczenie logicznego i twórczego myślenia, - stopniowanie trudności zadań, - wprowadzanie różnorodności działań. Dziecko potrzebuje wielu bodźców, które uatrakcyjnią pracę i przyciągną uwagę. Dzięki zabawom multimedialnym dzieci doskonalą sprawność manualną, rozwijają pamięć, spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia. Elementy zabawy sprawiają, że dziecko zostaje bezwiednie wciągnięte do nauki czytania i pisania. Poprzez pracę z komputerem dziecko ćwiczy i rozwija sprawności analizowania ,klasyfikowania i abstrahowania. Wiele programów pozwala na wybranie stopnia trudności oraz tempa pracy. Komputer pozwala na powtórne rozwiązania zadania. Kolorowa grafika, oprawa dźwiękowa ,animacje potrafią zaciekawić dziecko. Pobudzają jego sferę emocjonalno - motywacyjną, eliminują lęk przed pisaniem i czytaniem. Wykorzystując prace z komputerem, można rozwijać wiele funkcji, np. percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo - ruchową, spostrzegawczość. Brak motywacji, spadek aktywności, niechęć do nauki prowadzi do braku pewności siebie .Wprowadzenie komputera do pracy przełamuje wiele barier. Dzieci chętniej przystępują do rozwiązywania problemów, aktywnie uczestniczą w zajęciach, wzrasta ich zaangażowanie. W pracy z komputerem nauczyciel powinien kierować się zasadami indywidualizacji nauczania i stopniowania trudności. Należy również pamiętać, że częste i długotrwałe stosowanie tego samego programu może wyrobić pewien schemat. Podstawowym kryterium efektywnego zastosowania programu w nauczaniu jest powiązanie go z treściami nauczania. Bardzo ważnym czynnikiem są również manualne zdolności ucznia. Należy traktować komputer jako jeden z wielu środków dydaktycznych. Efekty zależne są od wartości komputerowych programów dydaktycznych a wybór programu powinien być uzależniony od celu zajęć. Opracowanie: Małgorzata Chodubska Wyświetleń: 648
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |