Katalog

Małgorzata Chodubska
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Komputer w pracy z dziecmi maj?cymi trudno?ci w nauce

- n +

Komputer w pracy z dziecmi mającymi trudności w nauce

Wyniki badań dowodzą, że obok tradycyjnych metod i środków dydaktycznych stosowanych w pracy z dziećmi mającymi trudności w nauce można z powodzeniem stosować komputer.
Techniki komputerowe mogą pełnić w terapii trzy funkcje:
poznawczo - kształcącą,
emocjonalno - motywacyjną,
interpunkcyjną.

Komputerowe programy wpływają bezpośrednio i pośrednio na podnoszenie sprawności czytania oraz pisania. Odbywa się to w sposób naturalny.

Ostatnio powstaje coraz więcej programów komputerowych, mają one na celu wspomaganie terapii uczniów. Są to multimedialne programy do nauki czytania, pisania i liczenia. Autorzy programów starają się, by nauka była ciekawa, zapewniają dzieciom atrakcyjną zabawę połączoną z nauką. Dzieci mogą tworzyć własne prace i dokumenty, mają też możliwość łatwego poprawiania błędów i wprowadzania zmian. Pisząc na komputerze popełniają mniej błędów ortograficznych .

Duże znaczenie mają programy graficzne i rysunkowe, które wpływają na usprawnianie funkcji wzrokowo - ruchowej, psychomotoryki oraz wymagają dużej uwagi.

Ważne jest, aby dobierając program, dokonać jego oceny. Przy ocenie należy wziąć pod uwagę następujące kryteria:
1.Kryterium kompensacji zaburzeń.
2.Kryteium możliwości intelektualnych.
3.Kryterium stopniowania trudności.
4. Kryterium stopniowania trudności.

Programom dla dzieci stawiane są jeszcze dodatkowe wymagania:
- łączenie cech dobrej zabawy i wartościowego materiału,
- uczenie logicznego i twórczego myślenia,
- stopniowanie trudności zadań,
- wprowadzanie różnorodności działań.

Dziecko potrzebuje wielu bodźców, które uatrakcyjnią pracę i przyciągną uwagę. Dzięki zabawom multimedialnym dzieci doskonalą sprawność manualną, rozwijają pamięć, spostrzegawczość, umiejętność logicznego myślenia. Elementy zabawy sprawiają, że dziecko zostaje bezwiednie wciągnięte do nauki czytania i pisania. Poprzez pracę z komputerem dziecko ćwiczy i rozwija sprawności analizowania ,klasyfikowania i abstrahowania.
Wiele programów pozwala na wybranie stopnia trudności oraz tempa pracy. Komputer pozwala na powtórne rozwiązania zadania. Kolorowa grafika, oprawa dźwiękowa ,animacje potrafią zaciekawić dziecko. Pobudzają jego sferę emocjonalno - motywacyjną, eliminują lęk przed pisaniem i czytaniem.

Wykorzystując prace z komputerem, można rozwijać wiele funkcji, np. percepcję wzrokową, słuchową, koordynację wzrokowo - ruchową, spostrzegawczość. Brak motywacji, spadek aktywności, niechęć do nauki prowadzi do braku pewności siebie .Wprowadzenie komputera do pracy przełamuje wiele barier. Dzieci chętniej przystępują do rozwiązywania problemów, aktywnie uczestniczą w zajęciach, wzrasta ich zaangażowanie.

W pracy z komputerem nauczyciel powinien kierować się zasadami indywidualizacji nauczania i stopniowania trudności. Należy również pamiętać, że częste i długotrwałe stosowanie tego samego programu może wyrobić pewien schemat. Podstawowym kryterium efektywnego zastosowania programu w nauczaniu jest powiązanie go z treściami nauczania. Bardzo ważnym czynnikiem są również manualne zdolności ucznia.

Należy traktować komputer jako jeden z wielu środków dydaktycznych. Efekty zależne są od wartości komputerowych programów dydaktycznych a wybór programu powinien być uzależniony od celu zajęć.
 

Opracowanie: Małgorzata Chodubska

Wyświetleń: 648


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.