Katalog Lidia Sztandera Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji - Funkcja wielomianowa y=ax^n jej wykres i własności (kl. II Technikum Odzieżowego).
Cel ogólny: Zapoznanie z własnościami funkcji wielomianowej y=axn w zależności od współczynników a, n. Cele operacyjne: Uczeń będzie: 1) sporządzać wykres funkcji przy użyciu kalkulatora graficznego:
2) opisywać własności funkcji y=ax3 dla a>0 oraz a<0 na podstawie wykresu. 3) opisywać własności funkcji y=ax4 dla a>0 oraz a<0 na podstawie wykresu. 4) uogólniać własności funkcji wielomianowych. 5) wnioskować na podstawie zdobytych informacji. Metoda: Pokaz, instruktaż, ćwiczenia. Forma: Praca z całą klasą. Pomoce dydaktyczne: Kalkulatory graficzne TI-83, panel prezentacyjny, rzutnik. Uczniowie wpisują wzory funkcji y=x3, y=0.5x3, y=3x3. Rysują wykresy, ustalają odpowiednie parametry okna. Wykorzystując funkcję [TRACE] "poruszają się" po wykresach, odczytują współrzędne punktów, które należą do poszczególnych wykresów. Na podstawie wykresów uczniowie omawiają własności funkcji y=ax3 dla a>0 (dziedzinę, zbiór wartości funkcji, miejsca zerowe, monotoniczność, nieparzystość). Otrzymują, wydrukowane uprzednio przez nauczyciela, wykresy funkcji, które wklejają do zeszytu. Zapisują ustalone własności. Następnie uczniowie wprowadzają wzory funkcji y=-x3 y=-0.5x3 y=-3x3 i rysują ich wykresy. Wklejają do zeszytów wykresy, omawiają własności funkcji y=ax3 dla a<0 i zapisują je w zeszytach. Uczniowie wpisują wzory funkcji y=x4, y=0.5x4, y=3x4. Rysują wykresy, zmieniają parametry okna. Na podstawie wykresów uczniowie omawiają własności funkcji y=ax4 dla a>0 (dziedzinę, zbiór wartości funkcji, miejsca zerowe, monotoniczność, parzystość). Wykresy funkcji wklejają do zeszytu. Zapisują ustalone własności. Zauważają, że wykresy powyższe przypominają kształtem wykresy funkcji kwadratowych. Formułują wniosek, że wszystkie funkcje postaci y=axn, gdzie a>0 i n-liczba parzysta mają własności takie, jak funkcja y=ax2. Następnie uczniowie wprowadzają wzory funkcji y=-x4, y=-0.5x4, y=-3x4 i rysują ich wykresy. Konieczne jest znów odpowiednie dopasowanie wymiarów okna. Wklejają do zeszytów wykresy, omawiają własności funkcji y=ax4 dla a<0 i zapisują je w zeszytach. Uczniowie wpisują wzory i rysują wykresy następujących funkcji: Omawiamy własności tych funkcji. Podsumowanie. Opracowanie: Lidia Sztandera Wyświetleń: 2399
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |