Katalog Lidia Sztandera Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji - Funkcja wymierna y=a/(x-b)^2+c, jej wykres i własności (kl. II Technikum Odzieżowego).
Cel ogólny: Zapoznanie z wykresem i własnościami funkcji wymiernej. Cele operacyjne: Uczeń będzie: 1) sporządzać wykres funkcji przy użyciu kalkulatora graficznego:
3) sporządzać wykres funkcji y=a/(x-b)2. 4) sporządzać wykres funkcji postaci y=(a/x2)+c. 5) sporządzać wykres funkcji postaci y=a/(x-b)2+c . 6) omawiać własności powyższych funkcji. 7) porównywać wykresy i własności funkcji. 8) uogólniać i wnioskować o własnościach całej klasy funkcji. Metoda: Pokaz, instruktaż, ćwiczenia. Forma: Praca z całą klasą. Pomoce dydaktyczne: Kalkulatory graficzne TI-83, panel prezentacyjny, rzutnik. Uczniowie wpisują wzory funkcji y={1,4}/x2. Rysują wykresy, ustalają odpowiednie parametry okna. Omawiamy własności funkcji y=a/x2 gdy a>0. Uczniowie wpisują wzory funkcji y={-1,-4}/x2. Rysują wykresy, ustalają odpowiednie parametry okna. Omawiamy własności funkcji y=a/x2 gdy a<0. Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach sformułowane własności. Uczniowie sporządzają wykresy dwóch funkcji y=1/x2 i y=1/(x-2)2. W jaki sposób z wykresu funkcji y=1/x2 otrzymać wykres funkcji y=1/(x-2)2? Uczniowie udzielają odpowiedzi: przesuwając o wektor w=[2,0]. Ustalamy asymptoty funkcji y=1/(x-2)2 i omawiamy pozostałe jej własności. Uogólnienie: sformułowanie związku między wykresami funkcji y=a/x2 i y=a/(x-b)2 Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach wnioski. Uczniowie sporządzają wykresy funkcji y=1/x2, y=1/x2+3. Omawiamy własności funkcji. W jaki sposób z wykresu y=1/x2 otrzymać wykres funkcji y=1/x2+3? Odpowiedź uczniów: przesuwając o wektor w=[0,3] . Ustalamy asymptoty funkcji y=1/x2+3 i jej własności. Uogólnienie: związek między wykresami funkcji: y=a/x2 i y=a/x2+c . Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach wnioski. Uczniowie sporządzają wykresy funkcji y=1/x2 i y=1/(x-2)2+3. Jakie przekształcenie wykorzystać, aby te wykresy nałożyć na siebie? Odpowiedź: przesuwając o wektor w=[2,3]. Ustalamy asymptoty funkcji y=1/(x-2)2+3 oraz jej własności. Uogólnienie: formułujemy związek między wykresami funkcji y=a/x2 i y=a/(x-b)2+c Uczniowie wklejają do zeszytów wykresy, zapisują w zeszytach spostrzeżenia. Podsumowanie. Zadanie domowe: 1. Wykorzystując odpowiednie przekształcenia sporządź wykresy funkcji: y=(-2)/(x+1)2, y=-2+1/x2. 2. Podaj wzór funkcji, której wykres jest obrazem wykresu funkcji y=1/x2 w przesunięciu o wektor: a) [1,0] b) [0,-2] c) [-1,2] d) [p,q] Opracowanie: Lidia Sztandera Wyświetleń: 2692
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |