![]() |
![]() |
Katalog Danuta Rucińska Matematyka, Scenariusze Pole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznych. Scenariusz lekcji matematyki w klasie III gimnazjumPole powierzchni i objętość kuli - rozwiązywanie zadań praktycznychScenariusz lekcji matematyki w klasie III gimnazjumCele lekcji: - utrwalenie umiejętności obliczania pola powierzchni i objętości kuli - rozwijanie wyobraźni przestrzennej - umożliwienie stosowania wiedzy matematycznej do rozwiązywania problemów życia codziennego - ćwiczenie koncentracji, dokładności i systematyczności Cele operacyjne: Uczeń: - czyta ze zrozumieniem treść zadania oraz przetwarza i interpretuje dane liczbowe z tekstu (S-stosuje terminy i pojęcia matematyczno-przyrodnicze) - oblicza pole powierzchni i objętość kuli (S-posługuje się własnościami figur) - zamienia jednostki objętości na jednostki pojemności, zamienia jednostki pola i jednostki długości (S-wykonuje obliczenia w różnych sytuacjach praktycznych) - potrafi zastosować wiadomości matematyczne w życiu codziennym (S-posługuje się językiem symboli i wyrażeń algebraicznych, stosuje techniki twórczego rozwiązywania problemów, analizuje sytuacje problemowe, opracowuje wyniki) Metody pracy: pogadanka, ćwiczenia praktyczne Formy pracy: praca uczniów przy tablicy pod kierunkiem nauczyciela, praca indywidualna. Środki dydaktyczne: - modele kuli - kartki z zadaniami Przebieg lekcji: 1. Sprawdzenie obecności i pracy domowej. 2. Powtórzenie wiadomości o kuli. Wskazany uczeń podchodzi do stolika nauczyciela i pokazuje na modelu kuli: sferę, promień kuli, koło wielkie kuli, półkulę, półsferę. 3. Wprowadzenie do tematu lekcji. Uczniowie podają przykłady przedmiotów o kształcie kuli, które spotykają w otaczającej ich rzeczywistości. Uświadomienie uczniom potrzeby umiejętności obliczania pola powierzchni i objętości kuli. 4. Zapisanie tematu lekcji. 5. Lekcja właściwa: - praca z całą klasą: Uczniowie analizują i rozwiązują zadanie. Obliczenia zapisywane są na tablicy. (Załącznik 1) - praca indywidualna: Uczniowie rozwiązują zadanie z poziomu podstawowego lub ponadpodstawowego. (Załącznik 2) Po 2 osoby z grupy, które jako pierwsze rozwiążą zadanie, zostaną ocenione. 6. Ocena i podsumowanie pracy: - wyróżnienie osób najlepiej pracujących - zwrócenie uwagi na treści, nad którymi uczniowie powinni szczególnie popracować. 7. Zadanie pracy domowej: Załącznik 4 (Zadanie 1 i 2, zadanie 3 (dla chętnych)) Załącznik 1 Zadanie 1 Na biwaku uczniowie z III klasy gimnazjum gotują zupę w naczyniu mającym kształt półsfery o obwodzie koła wielkiego 24π cm. Czy zupy wystarczy dla 7 osób, jeśli każdy uczeń otrzyma 0,5 l jedzenia? Załącznik 2 Zadanie 1 (na dst) Średnica piłki wynosi 40 cm. Ile cm2 skóry zużyje się na uszycie tej piłki, jeśli na zakładki i skrawki trzeba doliczyć 10 %. Ile cm3 powietrza znajduje się w piłce? Zadanie 2 (na bdb) Złotą kulę o objętości 288π cm3 przetopiono na kulki o średnicy 4 cm. Ile kulek otrzymano? Czy pole powierzchni dużej kuli jest równe sumie pól powierzchni małych kulek? Załącznik 4 (praca domowa) Zadanie 1 Dwie kule miedziane, jedna o promieniu r1 = 3 cm, druga o promieniu r2 = 6cm, przetopiono w jedną kulę. Oblicz długość promienia powstałej kuli. Zadanie 2 Kopuła olsztyńskiego planetarium jest półkulą o promieniu 8 m. Ile [m2] blachy należy zakupić, aby wymienić pokrycie tej kopuły, dodając 10 % materiału na zakłady i odpady? Zadanie 3 (dla chętnych) a) Ile [m3] śniegu trzeba zużyć do wybudowania igloo? Igloo ma kształt wydrążonej półkuli o promieniu zewnętrznym 2 m i wewnętrznym 1,5 m? b) Ile ton waży dom Eskimosa, jeżeli gęstość zmarzniętego śniegu wynosi 200 kg/m3? c) Ile [m3] ma kubatura mieszkania Eskimosa? Otrzymany wynik porównaj z kubaturą pokoju, w którym mieszkasz?.
Opracowanie: Danuta Rucińska Wyświetleń: 8364
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |