Katalog Edyta Gryz Matematyka, Scenariusze "Poznajemy naszą szkołę" - metoda projektu na matematyce - przykładowy projekt do realizacji w klasie VMetoda projektu na matematyce"Powiesz - zapomnę,pokażesz - zapamiętam, przeżyję, doświadczę - zrozumiem." Do nowych metod nauczania należą metody aktywizujące, które zakładają aktywność ucznia w procesie dydaktycznym. W literaturze fachowej spotkać się można z kilkoma rodzajami takich metod, które dobrze sprawdzają się na godzinach wychowawczych czy przedmiotach humanistycznych. Są to metody typu: burza mózgów, metaplan, metoda przypadków, grupy zadaniowe... Jednak metody te nie są najlepsze do zastosowania na lekcjach matematyki. Na lekcjach matematyki sprawdza się metoda projektu. Postanowiłam zastosować tę świetną, sprawdzoną i lubianą przez uczniów metodę na moich lekcjach. Najważniejszymi cechami metody projektu są: - zerwanie z zasadą dominacji nauczyciela, - samodzielne planowanie i przeprowadzanie pracy przez uczniów, - uczenie się poprzez rozwiązywanie problemów, - zdobywanie wiedzy z jednoczesnym jej wykorzystaniem w praktyce, - korzystanie z różnych źródeł informacji, - interdyscyplinarność. Przedstawiam przykładowy projekt do wykorzystania na lekcjach matematyki w klasie V, dotyczący zbierania i przetwarzania danych. Publiczna Szkoła Podstawowa w Polanach Metoda projektu na lekcji matematyki POZNAJEMY NASZĄ SZKOŁĘ Polany kwiecień-maj 2005r. Edyta Gryz PSP w Polanach PROJEKT NA LEKCJI MATEMATYKI INSTRUKCJA TEMAT: Poznajemy naszą szkołę. CELE: - zdobycie wiadomości na temat uczniów naszej szkoły - wdrażanie do samodzielnego zdobywania informacji - rozwijanie umiejętności przetwarzania danych - rozwijanie umiejętności współpracy w zespole UMIEJĘTNOŚCI KLUCZOWE: 1.Komunikowanie się. 2.Umiejętność współpracy w grupie. 3.Efektywne współdziałanie w grupie. 4.Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za członków grupy. 5.Umiejętność oceny pracy własnej i innych. ZRÓDŁA: Publiczna Szkoła Podstawowa w Polanach. ZADANIA DLA UCZNIÓW: 1.Uczniowie sami dzielą się na grupy. 2. Uczniowie sami wybierają szczegółowy temat dotyczący szkoły. 3. Zebranie informacji do swojego tematu. UCZESTNICY PROJEKTU: Uczniowie klasy V. TERMIN REALIZACJI: 11 kwiecień- 16 maj 2005r. PLAN REALIZACJI POSZCZEGÓLNYCH ETAPÓW: 1. Wybór szczegółowego tematu dotyczącego szkoły- 18 kwiecień. 2. Zbieranie danych- 25 kwiecień. 3. Przetworzenie danych na tabele- 1maj. 4. Zebranie wszystkich potrzebnych materiałów i wykonanie wykresów- 15 maj. SPOSÓB PREZENTACJI: Wystawa plakatów, albumów dnia 16 maja - omówienie realizacji zadań przez liderów grup. KRYTERIA OCENY: Ocenie podlegają: - poprawne zebranie danych - umiejętne przetwarzanie danych (tabelaryzacja danych, sporządzenie diagramów ) - estetyka prac - zaangażowanie w realizację projektu. Uczniowie otrzymają następujące oceny celującą za uzyskane I miejsce bardzo dobrą za II miejsce dobrą za III miejsce EWALUACJA I Plan ewaluacji projektu - "Poznajemy naszą szkołę". 1. Uzasadnienie Ewaluacja ma służyć autorowi projektu w celu zbadania zaplanowanych osiągnięć. Informacja będzie podana do wiadomości uczniów. 2. Strategia i metody a) rodzaje ewaluacji: końcowa b) b) metody: ankiety obserwacja 3.Przedmiot ewaluacji Przedmiotem ewaluacji jest zbadanie efektów realizacji założonych celów. 4.Ewaluator Informacje zbiera i kieruje procesem nauczyciel matematyki. 5.Czas Ewaluację prowadzi się po zakończeniu projektu. 6.Pozwolenie Udział w badaniach jest dobrowolny. O treści raportu decyduje nauczyciel. 7. Wykorzystanie ewaluacji Raport z ewaluacji przedstawiony zostanie uczniom klasy V. II. Projekt ewaluacji Obszar Pytania kluczowe Kryteria sukcesu 1. Organizacja pracy. 2. Poprawność relacji interpersonalnych.. 1. Jakie korzyści odniosłeś pracując metodą projektu? 2. Czy w czasie wykonywania zadań miałeś pozytywne czy negatywne odczucia? 3. Twój komentarz do wykonywanych zajęć. Uczniowie: - rozbudzają zainteresowanie matematyką - nabywają umiejętność współpracy w grupie - dokonują prezentacji na dobrym poziomie III. Techniki i narzędzia badawcze. 1. Ankiety dla uczniów. 2. Obserwacja prowadzona przez nauczyciela. Raport zostanie opracowany po zakończeniu projektu.
Opracowanie: Edyta Gryz Wyświetleń: 6445
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |