Katalog

Alicja Kruk
Język polski, Scenariusze

Za co podziwiamy Jarka? - Jarosław Świerz "Drogi Tomku"

- n +

Za co podziwiamy Jarka? - Jarosław Świerz "Drogi Tomku"

Scenariusz lekcji języka polskiego w kl. VI

I Cele operacyjne:
- uczeń umie gromadzić materiał, słownictwo na dany temat,
- umie pracować z tekstem, cytuje, pracuje ze słownikiem, sam zapisuje notatkę z lekcji,
- właściwie odczytuje sens utworu oraz jego przesłanie,
- umie napisać list, zna charakterystyczne cechy tej formy wypowiedzi.

II Ścieżka edukacyjna:
Wychowanie do życia w społeczeństwie: uczeń dostrzega problemy niepełnosprawnych, wie, że tolerancja jest warunkiem udanych kontaktów międzyludzkich.

III Formy organizacji lekcji: praca w stałych zespołach, jednostkowa, zbiorowa praca w grupach.

IV Metody: poszukująca, pogadanka.

V Środki dydaktyczne: podręcznik dla klasy VI "Słowo za słowem", "Mały słownik języka polskiego", Michał Kuźniak "Jak pisać?"

VI Przebieg lekcji:

1. Czynności organizacyjne (sprawdzenie obecności, sprawdzenie zadania domowego, zapis tematu lekcji na tablicy i w dzienniku).

2. Krótkie wprowadzenie do tematu - uczniowie opowiadają treść utworu pt. "Drogi Tomku" oraz dostrzegają jego zapis graficzny - tekst jest listem. Uczniowie wymieniają stałe elementy listu.

3. Praca w stałych zespołach (uczniowie pracują z tekstem, gromadzą materiał, przygotowują się do prezentacji):
- HISTORIA CHOROBY JARKA
- ZAINTERESOWANIA JARKA
- CECHY CHARAKTERU CHŁOPCA
- JEGO UMIEJĘTNOŚCI
- MARZENIA AUTORA LISTU
(Uczniowie znają tekst, przeczytali go w domu)

4. Po zaprezentowaniu efektów pracy poszczególnych zespołów próba odpowiedzi na pytanie 1. pod tekstem (s. 45). Wypowiedzi uczniów dotyczą cech charakteru chłopca. Każdy uczeń samodzielnie formułuje wnioski, będące odpowiedzią na pytanie:
"Jakie cechy Jarka sprawiły, że chłopiec, pomimo niepełnosprawności, osiągnął w życiu tak wiele i ani myśli na tym poprzestać?"
Następnie uczniowie odczytują swoje notatki.

5. Praca w grupach 2- osobowych.

Poszczególne grupy otrzymują słowniki, uczniowie wyjaśniają znaczenie słowa "tolerancja" , potem zapisują w formie zasad, jak należy lub jak nie należy zachowywać się względem niepełnosprawnych. Uczniowie prezentują efekty swojej pracy.
Pogadanka na temat problemów, na jakie napotykają ludzie niepełnosprawni.
(Realizacja ścieżki edukacyjnej)

6. Zadanie domowe:
Napisz list do Jarka i opowiedz mu o swoich problemach.
(Przygotowanie do zadania: List jako forma wypowiedzi pisemnej; odczytać fragmenty dotyczące listu z książki "Jak pisać?")

Uwagi:
Jest to scenariusz lekcji otwartej z udziałem nauczyciela stażysty Realizowane zamierzenie - zwrócenie szczególnej uwagi na zróżnicowanie form pracy z uczniami.
 

Opracowanie: Alicja Kruk

Wyświetleń: 2090


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.