Katalog

Danuta Łyko
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Programu ekologiczny "Jestem cząstką przyrody" dla kształcenie zintegrowanego

- n +

Jestem Cząstką Przyrody

Kształcenie zintegrowane

WSTĘP
W procesie kształcenia i wychowania wiedza o przyrodzie i jej ochronie stanowi ważną pozycję w kształtowaniu osobowości dziecka. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że jeżeli w szkole, w domu nie ukształtujemy woli uszanowania i uratowania przyrody u najmłodszych pokoleń, to w przyszłości będzie nam grozić rzeczywista i totalna zagłada.

W celu podniesienia świadomości ekologicznych dzieci podjęłam realizację zagadnień ekologicznych w kl. I-III na bezpłatnych zajęciach pozalekcyjnych. Treści będą realizowane w dowolnej kolejności. Uczniowie w toku realizacji zagadnień kółka ekologicznego nabędą umiejętności, które pozwolą im zdobywać nowe wiadomości i działać praktycznie na rzecz przyrody i jej ochrony. Będą także wzbogacać swoje przeżycia dzięki kontaktowi ze środowiskiem życia człowieka, rozwijać wartości harmonijnego współistnienia z drugim człowiekiem, z przyrodą.

CELE OGÓLNE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

1. Umożliwienie każdemu człowiekowi zdobywanie wiedzy i umiejętności niezbędnych dla poprawy stanu środowiska.
2. Kształcenie pełnej świadomości i budzenie zainteresowania społeczeństwa wzajemnie powiązanymi kwestiami ekonomicznymi, społecznymi i ekologicznymi.
3. Rozwijanie umiejętności prawidłowych działań człowieka w otaczającym świecie przyrodniczym - uwrażliwienie na problemy w relacjach - człowiek-środowisko.
4. Wyzwolenie i utrwalenie potrzeby życia zgodnie z ideami zrównoważonego rozwoju i prawami przyrody.

SZCZEGÓŁOWE CELE KSZTAŁCENIA I WYCHOWANIA

1. Budzenie wrażliwości na piękno przyrody i podkreślanie jej znaczenia dla człowieka.
2. Rozbudzanie sumienia i świadomości ekologicznej.
3. Wszczepianie umiłowania przyrody ojczystej.
4. Uczulanie dzieci na konieczność ochrony środowiska naturalnego.
5. Wychowanie do racjonalnego gospodarowania zasobami przyrody.
6. Kształtowanie postawy współodpowiedzialności za środowisko.
7. Wyrabianie świadomości, że ochrona przyrody - to ochrona zdrowia człowieka.
8. Kształtowanie nawyku zdobywania i poszerzania wiedzy ekologicznej.
9. Popularyzacja idei czystego środowiska.
10. Kształtowanie postaw etyczno-moralnych oraz kultury proekologicznej.
11. Uświadomienie uczniom, że człowiek jako część przyrody, jest od niej zależny i podlega jej wpływom.
12. Ukazywanie korzyści czerpanych z racjonalnego wykorzystywania odpadów.
13. Kształtowanie szacunku dla wszystkich elementów środowiska naturalnego.
14. Zachęcanie do czynnego działania w zadaniach mających na celu odnowę środowiska.
15. Przekonanie uczniów, że troska o środowisko jest troską o nas samych.

TEMATYKA ZAJĘĆ

NAJBLIŻSZE ŚRODOWISKO NATURALNE

1. Krajobraz najbliższej okolicy.
2. Zmiany w środowisku powodowane przez działalność człowieka.
3. Ochrona przyrody w najbliższej okolicy.
4. Parki narodowe, rezerwaty.
5. Poznanie wybranych obiektów chronionych.
6. Walory przyrodnicze i kulturowe najbliższego środowiska.
7. Zwierzęta i rośliny wokół nas.
8. Jesienny las - warstwowa budowa lasu.
9. Walory wypoczynkowe najbliższej okolicy.

Osiągnięcia uczniów:
1. Dostrzega piękno krajobrazu najbliższej okolicy.
2. Rozumie potrzebę podejmowania działań dla ochrony przyrody.
3. Docenia walory turystyczne okolicy.
4. Zna znaczenie pojęć: park narodowy, rezerwat.
5. Potrafi scharakteryzować niektóre obiekty chronione w najbliższej okolicy.
6. Wymienia i rozróżnia gatunki roślin i zwierząt.
7. Umie właściwie zachować się w środowisku naturalnym.
8. Zna warstwową budowę lasu.
9. Docenia walory turystyczne okolicy.

JA WOBEC ŚRODOWISKA NATURALNEGO

1. Zdrowie człowieka, a środowisko.
2. Mój dom jest ekologiczny.
3. Pomagamy zwierzętom przetrwać zimę.
4. Ptaki oczekują od nas pomocy w okresie zimy.
5. Moje codzienne działania mające wpływ na ład i czystość otoczenia.
6. Ukwiecamy naszą klasę.
7. Akcja "Sprzątanie Świata".
8. Warunki życia roślin, zwierząt, ludzi.
9. Ginące gatunki roślin i zwierząt.

Osiągnięcia uczniów:
1. Potrafi wyjaśnić związek między stanem zdrowia organizmu, a stanem środowiska.
2. Rozumie, że zieleń jest przyjacielem domu.
3. Podejmuje działanie polegające na zbieraniu karmy dla zwierząt leśnych oraz organizuje jej zbiórkę w szkole.
4. Rozumie konieczność dokarmiania ptaków w otoczeniu szkoły jak i w domu.
5. Dba o ład i czystość otoczenia.
6. Potrafi dbać o rośliny i kwiaty w klasie i w szkole.
7. Potrafi prawidłowo składować odpady - rozumie znaczenie pojęć: recykling, odpady.
8. Wie, co potrzeba do życia roślinom, zwierzętom, ludziom.
9. Zna rośliny i zwierzęta, które są pod ochroną.

POMÓŻ - ŚRODOWISKO NIE OBRONI SIĘ SAMO

1. Degradacja środowiska, a jego ochrona.
2. Ekologia na co dzień - czyli jak możemy pomóc Ziemi?
3. "Święty Franciszek" - patron ekologów.
4. "Dzień Ziemi" w naszej szkole.
5. Mój program na ochronę środowiska w naszej okolicy.
6. Człowiek XXI wieku, człowiekiem ery ekologicznej.

Osiągnięcia uczniów:
1. Rozumie, jaki wpływ ma człowiek na wymieranie niektórych gatunków roślin i zwierząt.
2. Ma poczucie odpowiedzialności za stan środowiska.
3. Zna postać świętego Franciszka - potrafi opowiedzieć o jego życiu.
4. Rozumie konieczność ochrony przyrody.
5. Potrafi przedstawić swoje pomysły na ochronę środowiska w swojej okolicy.
6. Wie, na czym polega ekologiczny styl życia.

WSPÓŁCZESNE ZAGROŻENIA DLA ZDROWIA I UMIEJĘTNE REAGOWANIE NA NIE

1. Konserwanty i polepszacze żywności - ich skutki spożywania.
2. Rozsądne i bezpieczne korzystanie z osiągnięć wynalazków XX wieku.
3. Choroby wywołane przez niektóre bakterie, owady, pajęczaki.
4. Hałas - wróg środowiska i ludzi.

Osiągnięcia uczniów:
1. Prawidłowo odżywia się w myśl zasady "co naturalne, to zdrowe".
2. Dba o własne zdrowie poprzez umiejętne korzystanie z komputera, telewizji, kuchenki mikrofalowej, itp.
3. Prawidłowo reaguje w przypadku zakażeń, ukąszeń, itp.
4. Stara się unikać hałasu, wie jakie są jego skutki dla człowieka i środowiska naturalnego.

SPOSOBY OSIĄGANIA CELÓW

1. Korzystanie z różnych źródeł informacji:
- miesięcznik ekologiczny "Ekoświat";
- ilustracje, albumy, plansze, plakaty;
- czasopisma, książki przyrodnicze;
- encyklopedie, atlasy;
- filmy edukacyjne, przeźrocza;
- programy komputerowe.
2. Zajęcia w terenie.
3. Obserwacje z wykorzystaniem okazów roślin i zwierząt.
4. Prace twórcze (literackie): apele, listy, ogłoszenia, wiersze, opisy, sprawozdania, opowiadania.
5. Prace plastyczne: plakaty, rzeźby, makiety.
6. Gry dydaktyczne.
7. Konkursy, apele ekologiczne.
8. Uprawa roślin.
9. Eksperymentowanie indywidualne i grupowe.

METODY PRACY

1. Pogadanka.
2. Wycieczka.
3. Eksperyment.
4. Hodowla.
5. Praca dla środowiska.
6. Projekcja filmu.
7. Drama.

FORMY OSIĄGANIA CELÓW

1. Umiejętność komunikowania się.
2. Całościowe postrzeganie świata.
3. Ciekawość poznawcza.
4. Zdobywanie wiedzy i umiejętności z pomocą nauczyciela i samodzielnie.
5. Dostrzeganie skutków przyczynowo-skutkowych.
6. Wrażliwość na piękno przyrody.
7. Umiejętność radzenia sobie w sytuacjach trudnych.


BIBLIOGRAFIA

1. Barnier M. - Atlas wielkich zagrożeń.
2. Dziaboszewski W. - Zielone zadania.
3. Malinowski A. - Wstęp do ekologii.
4. Skalinowski M. - Podstawy ochrony środowiska.
5. Szczęsny T. - Ochrona przyrody i krajobrazu.

 

Opracowanie: Danuta Łyko

Wyświetleń: 1355


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.