![]() |
![]() |
Katalog Bożena Szewczul Język polski, Program nauczania Między nami - efekt ewaluacji programu nauczania języka polskiego dla klas IV-VI szkoły podstawowej nr dopuszczenia DKW-4014-37/01Między nami - efekt ewaluacji programu nauczania języka polskiego dla klas IV-VI szkoły podstawowej nr dopuszczenia DKW-4014-37/01Internetowa przygoda z epopeją narodową, czyli Pan Tadeusz wirtualnie.Scenariusz lekcji w klasie V Założenia dydaktyczne Celem głównym przeprowadzonej lekcji było kształtowanie umiejętności efektywnego korzystania z Internetu w ramach integracji międzyprzedmiotowej. Uczeń w trakcie zadań wykonuje następujące operacje: - uruchamia wyszukiwarkę internetową i obsługuje ją; - wyszukuje w Internecie informacje na zadany temat; - gromadzi informacje wyszukane na stronach WWW; - zapisuje na dysku pozyskane z Internetu informacje i wykorzystać je do opracowania własnych wypowiedzi; - wypowiada się w mowie i piśmie na temat fragmentów epopei; - analizuje tekst literacki; - dostrzega możliwości przedstawienia przyrody za pomocą różnorodnych środków wyrazu; - wskazuje różnice między stroną internetową a stroną książkową; Nauczyciel pracował przede wszystkim metodami poszukującymi. Stosował pogadankę, pracował wspólnie z uczniami z tekstem literackim. Dokonywał internetowej prezentacji, wykorzystując praktyczne działanie z dostępnymi źródłami informacji. Wykorzystano 10 zestawów komputerowych z dostępem do Internetu. Wcześniej przygotowano wspólnie z uczniami wystawę książek Adama Mickiewicza oraz fotografie poety. Zajęcia trwały dwie godziny lekcyjne Przebieg lekcji 1. Nauczyciel przedstawia cele lekcji: - zapoznanie z twórczością Adama Mickiewicza; - utrwalenie rozumienia pojęć: porównanie, epitet, personifikacja, wyrazy dźwiękonaśladowcze, - uświadomienie bogactwa treści mieszczącego w dziele, - wprowadzenie terminu wiersz rytmiczny. 2. Prezentuje dorobek literacki Adama Mickiewicza. Dzieci oglądają wystawę książek i zdjęcia poety z różnych okresów jego życia. 1. Przypomina zasady działania wyszukiwarki internetowej. 2. Uczeń uruchamia przeglądarkę Internet Explorer i w pasku adresowym wpisuje adres wyszukiwarki www.onet.pl. 3. Wyszukiwanie informacji na temat wieszcza: - uczeń w polu tekstowym wpisuje hasło (słowo kluczowe) "Adam Mickiewicz" i uruchamia wyszukiwarkę; - na ekranie pojawia się lista stron WWW na temat poety; - uczeń otwiera wskazaną przez nauczyciela witrynę http://www.mickiewicz.prv.pl - pojawia się strona z fotografiami autora wraz z odsyłaczami (linkami) do jego twórczości; - uczeń otrzymuje polecenie, by zatrzymać się na haśle "fragmenty", w ten sposób wyświetlone zostają informacje o księdze, z której pochodzi cytat; - uczniowie wyszukują we fragmentach opis przyrody, np. burzy lub świtu w Soplicowie 5. Analiza utworu literackiego: Nad Soplicowem słońce weszło i już padło Na strzechy, i przez szpary w stodołę się wkradło; I po ciemnozielonym, świeżym, wonnym sianie, Z którego młodzież zrobiła posłanie, Rozpływały się złote, migające pręgi Z otworu czarnej strzechy, jak z warkocza wstęgi; I słońce usta sennych promykiem poranka Draźni, jak dziewczę kłosem budzące kochanka. Już wróble skacząc świerkać zaczęły po strzechą, Już trzykroć gęgnął gęsior, a za nim jak echo Odezwały się chórem kaczki i indyki, I słychać bydło w pole idącego ryki. - nauczyciel głośno czyta tekst, uczniowie przedstawiają tematykę utworu,; - uczeń wyszukuje środki stylistyczne: np. wyrazy dźwiękonaśladowcze (świerkać), porównania (za min jak echo), epitety (czarnej strzechyi), personifikacje (słońce...przez szpary do stodoły się wkradło); - nauczyciel zwraca uwagę na piękno opisu; - uczniowie pod kierunkiem nauczyciela tworzą epitety związane z salą komputerową; 7. Uczeń zaznacza (zaczernia) wybrany utwór i zapisuje na twardym dysku: - kopiuje do SCHOWKA; - otwiera edytor tekstu MS Works; - wkleja tekst umieszczony w SCHOWKU; - pod tekstem zapisuje wspólnie wybrane epitety; - zapisuje na dysku do swojego foldera. 8. Wyszukiwanie w Internecie odpowiedniej ilustracji do utworu: - uczeń wraca do wyszukiwarki Onet; - wpisuje w pole tekstowe jeden z adresów podany przez nauczyciela (www.6plus.interklasa.pl/szesc/strony; www.wszpwn.com.pl/default) - otwiera kolejne linki i wyszukuje obraz, który mógłby być ilustracją fragment epopei; - nauczyciel udziela wskazówki w jaki sposób uściślić informacje i uzyskać adresy stron zawierające potrzebne wiadomości; 9. Uzasadnianie dokonanego wyboru. 10. Tworzenia własnej ilustracji w programie Point. Podsumowanie Lekcja ta była korelacją treści i kompetencji z różnych przedmiotów: języka polskiego, informatyki, sztuki. Uczniowie zostali zachęceni do korzystania z nowych źródeł wiedzy i komunikowania się za pomocą komputera. Nauczyli się wyszukiwania, gromadzenia i przedstawiania informacji z różnych dziedzin Dzięki grafice komputerowej zastosowali w praktyce nowe techniki plastyczne. Lekcja ta umożliwiła wszechstronny rozwój intelektualny uczniów i poszerzyła zakres ich wiadomości pozaprogramowych. Zwiększyła możliwość bieżącej kontroli wiadomości uczniów, a przede wszystkim scaliła wiedzę i umiejętności z różnych przedmiotów. opracowała: Bożena Szewczul Wstrzymał Słońce ruszył Ziemię. Słów kilka o Mikołaju Koperniku. Scenariusz lekcji w klasie VI Założenia dydaktyczne Cel główny - kształtowanie umiejętności efektywnego korzystania z Internetu w ramach integracji międzyprzedmiotowej; - tworzenie uczuciowego związku z ojczyzną. Uczeń w trakcie zadań wykonuje następujące operacje: - uruchamia wyszukiwarkę internetową i obsługuje ją; - wyszukuje w Internecie informacje na zadany temat; - gromadzi informacje wyszukane na stronach WWW; - zapisuje na dysku pozyskane z Internetu informacje; - poszerza wiedzę; - rozwija aktywność poznawczą oraz zainteresowania; - kształci sprawność językową; - tworzy uczuciowy związek z ojczyzną; Osiągnięcia: - umiejętność wypowiadania się; - rozumienie semantyki przysłowia wstrzymał Słońce ruszył Ziemię; - zapoznanie z biografią sławnych ludzi; - tworzenie notatki biograficznej; - określanie zastosowań wynalazków, o których mowa;. Metody: - słowna - pogadanka, rozmowa kierowana - oglądowa - prezentacja, praktyczne działanie, praca z dostępnymi źródłami informacji Formy pracy: indywidualna, zbiorowa. Środki dydaktyczne: 10 zestawów komputerowych z dostępem do Internetu, drukarka, ksero, tekst wiersza W. Broniewskiego Kopernik, portret Mikołaja Kopernika, Czas: 2 godziny lekcyjne Przebieg lekcji: 1. Wprowadzenie do tematu: nauczyciel czyta wiersz Władysława Broniewskiego. - Prosi o opisanie sytuacji w jakiej został przedstawiony astronom - biskup. - Uczniowie na postawie tekstu i z pomocą cytatów odpowiadają na pytanie. - Następnie na osi czasu umieszcza czasowniki, które nazywają to, co robi i co czuje astronom. Czasowniki te mogą wyszukać w tekście lub dodać własne. 2. Zapisanie na tablicy tematu lekcji - Prośba o wyjaśnienie, do jakiego ważnego momentu historycznego odwołuje się ostatni wers wiersza. 3. Nauczyciel prosi o otwarcie edytora tekstu Word. - Następnie czystego dokumentu i zapisanie w pięciu zdaniach wyjaśnienia słów zatrzymał słońce i poruszył Ziemię. Czas trwanie pracy 10 minut. Odczytanie wyników praca i zapisanie notatki we własnym folderze. 4. Uczniowie uruchamiają przeglądarkę Internet Explorer i w pasku adresowym wpisują adres gogle.pl. w dalszej kolejności hasło Mikołaj Kopernik. 5. Nauczyciel informuje, że zadaniem na dzisiejszą lekcję jest stworzeni notatki biograficznej o polskim astronomie. Następuje przypomnienie i zapisanie na tablicy cech charakterystycznych dla tej formy wypowiedzi. 6. Uczniowie otwierają poszczególne strony WWW. Wybierają potrzebne informacje i gromadzą je na dysku komputera (może to być np. dyskietka). - Posługują się opcją kopiuj - wklej. - Gromadzone informacje siłą rzeczy będą chaotyczne, to w następnym etapie ma nastąpić ich uporządkowanie i posegregowanie. 7. Nauczyciel pomaga i czuwa nad pracą. - Pamiętać trzeba o włączeniu w pracę grupy wszystkich jej członków. 8. Z zapisanych danych po raz kolejny członkowie grupy wybierają najważniejsze, ale i ciekawe informacje. - I znowu powstaje tekst chaotyczny, ale bardziej precyzyjny. - Nauczyciel czuwa nad efektem wyborów. 9. Tworzą nowy dokument Word w swoim folderze i posługując się edytorem tekstu piszą notatkę biograficzną - Niezbędne jest szybkie monitorowanie tekst pod kątem poprawności językowej i logiki, ponieważ podczas łączenia różnych stylistycznie tekstów może dojść do błędnych sformułowań. 10. Po zakończeniu pracy w pasku narzędzi wyszukują polecenie drukuj i drukują tekst. - Po wydrukowaniu następuje ponowna korekta. Dokonują jej uczniowie i przynoszą nauczycielowi do sprawdzenia. 11. Powstałą notatkę odczytują klasie. Następuje ich ocena. Przedstawiciel grupy udaje się do sekretariatu, gdzie kseruje tekst dla wszystkich członków. - Bardzo pożądane jest stworzenie wspólnie z klasą kryteriów oceny takiego tekstu, porządkuje to pracę i uczy dzieci analizowania tekstów pod kątem poprawności językowej, interpunkcyjnej i ortograficznej, a poza tym dzieci nabierają przekonania, ze nauczyciel podczas oceniania ich prac bierze pod uwagę konkretne umiejętności i nie stawia ocen wg swego widzi mi się. 12. Ostatni etap lekcji to umieszczenie tekstu w zeszycie. - W jaki sposób się to dokona zależy to od wspólnych ustaleń, ale uczniowie najchętniej wklejają do zeszytu powstały tekst.
Opracowanie: Bożena Szewczul Wyświetleń: 7144
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |