![]() |
![]() |
Katalog Renata Biały Pedagogika, Ćwiczenia Ćwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową oraz koordynację słuchowo-ruchowąĆwiczenia i zabawy rozwijające i usprawniające percepcję i pamięć słuchową oraz koordynację słuchowo-ruchowąSłuch jest zdolnością odbioru dźwięków. Odbiór słyszanych dźwięków jest możliwy dzięki analizatorowi słuchowemu, który składa się z: receptora odbierającego bodźce słuchowe (ucho) i przekazującego je na pobudzenia nerwowe; drogi słuchowej doprowadzającej pobudzenia nerwowe do mózgu; korowej części analizatora (miejsce dokonywania analizy i syntezy bodźców słuchowych); oraz nerwów odśrodkowych przekazujących impulsy do mózgu.Podstawowym warunkiem prawidłowego rozwoju spostrzeżeń słuchowych jest anatomicznie nieuszkodzony i funkcjonalnie sprawny analizator słuchowy (odpowiedzialny za słuch fizyczny), z kolei prawidłowa identyfikacja dochodzących do mózgu bodźców słuchowych jest warunkiem rozwoju mowy (tzw. Słuch językowy). Ćwiczenia zostały podzielone na cztery etapy. Etap 1- ma na celu stymulowanie percepcji słuchowej, czyli ćwiczenia wrażliwości słuchowej z zakresu rozpoznawania dźwięków naturalnych, dźwięków pochodzących z otoczenia. Etap 2- zawiera ćwiczenia rozwijające i doskonalące umiejętność odbioru, rozpoznawania, a także naśladowania odgłosów i dźwięków występujących w najbliższym otoczeniu. Są to odgłosy naturalne, wydawane przez zwierzęta, pojazdy itp., a także dźwięki wytwarzane sztucznie, celowo przez człowieka. Etap 3- to utrwalenie i kontynuacja ćwiczeń rozwijających słuch fizyczny i muzyczny oraz koordynację słuchowo-ruchową. Ćwiczenia na tym etapie rozwijają umiejętność rejestrowania dźwięku, zapamiętywania go, a następnie identyfikowania. Etap 4- ćwiczenia te mają na celu opanowanie przez dziecko umiejętności bezpośrednio przydatnych w nauce czytania i pisania. Przykładowe zestawy ćwiczeń i zabaw: ETAP 1 - Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków naturalnych: .Wysłuchiwanie dźwięków naturalnych dochodzących z najbliższego otoczenia; .Identyfikowanie ich ze wskazaniem; .Przyporządkowanie słyszanego dźwięku do obrazka. - Rozpoznawanie dźwięków dochodzących z otoczenia: . Odgłosów dochodzących z ulicy; . Sygnałów różnych pojazdów; . Dźwięków różnych urządzeń gospodarstwa domowego(płynąca z kranu woda, zamykanie drzwi, włączanie światła); . Głosów znanych zwierząt(dobieranie obrazka do słyszanego dźwięku); . Dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów(papieru, szkła, metalu). - Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków(szmerów)- najpierw za pomocą wzroku, później słuchu(dziecko wskazuje przedmiot, który identyfikuje ze słyszanym dźwiękiem): . Uderzanie łyżeczką w szklankę; . Uderzanie pałeczką w szybę; . Uderzanie w drewno; . Stukanie w meble; . Odbijanie piłki; . Klaskanie; . Darcie papieru; . Gniecenie papieru; . Lanie wody; . Rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku(miejsca, odległości, ilości dźwięków); . Rozpoznawanie osób po głosie(z najbliższego otoczenia dziecka)- zabawa "Zgadnij, kto mówi?". ETAP 2 - Rozróżnianie dźwięków, odgłosów dochodzących z otoczenia (z sąsiedztwa, ulicy): . Wysłuchanie ciszy (żadnych dźwięków celowo nie wytwarzamy); . Wysłuchiwanie odgłosów szumiących drzew: . Wysłuchiwanie odgłosów z ulicy: jadących samochodów, tramwajów, pociągów. - Rozpoznawanie wytwarzanych dźwięków (szmerów): . Rozpoznawanie odgłosów powstałych przez uderzenia o różne przedmioty; . Rozpoznawanie głosu i źródła dźwięku poprzez wskazanie miejsca, kierunku: "gdzie jest ukryty przedmiot, który słyszysz?"; odległości: "czy dźwięki, które słyszysz są daleko czy blisko?" - Różnicowanie i naśladowanie głosów zwierząt (zabawy ortofoniczne): . Rozpoznawanie i dobieranie obrazka do słyszanego głosu zwierzęcia; . Naśladowanie głosu zwierząt wskazanych na obrazku; . Rozpoznawanie naśladowanych przez inne dzieci głosów zwierząt. - Rozpoznawanie i naśladowanie dźwięków z otoczenia: . Rozpoznawanie dźwięków wydawanych przez różne przedmioty (włączona suszarka, dzwoniący telefon itp.) - Grupowanie przedmiotów wydających takie same dźwięki: . Grupowanie przedmiotów wydających odgłosy wskazanych zwierząt. - Rozpoznawanie osób po głosie: . Zabawa: "Kto ukrył się za parawanem?"; . Rozpoznawanie poszczególnych dzieci po głosie, naśladujących wybrane przez siebie zwierzę. - Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków ze względów na jego natężenie: . Dźwięki ciche; . Dźwięki głośne; . Naprzemienne, raz cicho, raz głośno. Wysłuchiwanie i różnicowanie powtarzających się dźwięków tworzących proste układy rytmiczne: . Wyklaskiwanie słyszanego, prostego rytmu; . Tupanie, wystukiwanie prostego rytmu. ETAP 3 - Rozpoznawanie dźwięków naturalnych: . Ćwiczenia wysłuchiwania, różnicowania i rozpoznawania różnych odgłosów, szmerów pochodzących z bliższego i dalszego otoczenia; określania rodzaju, miejsca, odległości do źródła słyszanego dźwięku; . Rozpoznawanie dźwięków z otoczenia i ilustrowanie ich (wystukiwanie, rysowanie, malowanie, zabawy z wodą) . Słuchanie ciszy- wsłuchiwanie się i określanie rodzaju dźwięków, natężenia, odległości, kierunku (zabawy dźwiękonaśladowcze); . Rozpoznawanie i przeliczanie dźwięków dochodzących z otoczenia. - Wysłuchiwanie i rozpoznawanie dźwięków celowo wytwarzanych (wcześniej prezentowanych dziecku): . Słuchanie dźwięków różnych instrumentów muzycznych, a następnie samodzielne wywołanie dźwięków na wybranych instrumentach; . Rozpoznawanie dźwięków: stukanie, pukania, uderzania, pocierania, przelewania, . Rozpoznawanie rodzaju dźwięków, przeliczanie oraz odtwarzanie ich ilości za pomocą znaków umownych; . Wysłuchiwanie, rozpoznawanie i zapamiętywanie kolejności wysłuchiwanych brzmień instrumentów; . Reagowanie na określenia słowne (podskoki, przysiady, klaskanie); . Rysowanie kresek zgodnie z długością usłyszanego dźwięku. -Zabawy rytmiczne: . Rozpoznawanie i określanie charakteru słyszanej muzyki (wesoła, smutna); . Odtwarzanie ruchem nastroju i charakteru słyszanej muzyki; . Śpiewanie piosenek i klaskanie w ich rytm; . Zabawy słuchowo-ruchowe (Metoda Dobrego Startu). ETAP 4 -Wyodrębnianie zdań w mowie: . Słuchanie prostych wypowiedzi na temat obrazka (dzieci biorą tyle klocków, ile jest zdań). -Wyodrębnianie wyrazów w zdaniu: . Opisywanie ilustracji zdaniami dwuwyrazowymi; . Wyodrębnianie wyrazów w zdaniach trzywyrazowych; . Rozwijanie zdań, zwiększanie liczby wyrazów w zdaniu; . Tworzenie zdań ze słów podanych przez nauczyciela; . Dobieranie par wyrazów, które się rymują. -Wyodrębnianie sylab w wyrazach: . Śpiewanie prostych piosenek, z wyróżnianiem sylab; . Dzielenie wyrazów na sylaby; . Zabawa "ile sylab?" - porównywanie liczby sylab; . Tworzenie wyrazów do podanej sylaby; . Zabawa w imiona, wypowiadanie imion na podaną sylabę. -Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek z wyrazów: . Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek w nagłosie; . Dobieranie i segregowanie obrazków według podanych głosek; . Zabawa w "okręt załadowany towarami na jakąś głoskę"; . Rozpoznawanie i wskazywanie ostatniej głoski w wyrazie; . Zabawy z syntezą "zgadnij, co to jest?" - mówimy wyraz w postaci analitycznej, np. k o t; . Wyszukiwanie wyrazów z podaną głoską; . Różnicowanie słów i sylab o podobnym brzmieniu. -Ćwiczenia z zakresu różnicowania czasu trwania dźwięków mowy: . Zabawa "długie i krótkie dźwięki" -Ćwiczenia tempa wypowiedzi: . Zabawa "mówimy wolno, coraz szybciej"; . Zabawa "Klaszczę i mówię"; . Zabawa ruchowa: "Głowa, ramiona...". -Ćwiczenia doskonalące pamięć słuchową i słowną: . "Zgadnij, co słyszysz?" - dziecko zza parawanu słucha odtwarzanego przez nauczyciela dźwięku, następnie przyporządkowuje usłyszane dźwięki do przedmiotu bądź obrazka; . "Zgadnij, czyj to głos?"; . "Zgadnij, jakie były dźwięki?"; . Zapamiętywanka - zapamiętywanie kolejności powtarzanych wyrazów; . Słuchanie opowiadań, przypominanie przedstawionych zdarzeń. SCENARIUSZ ZAJĘCIA DYDAKTYCZNO-TERAPEUTYCZNEGO TEMAT: "Nowy kolega małego Burego Misia" Cele ogólne: - uświadomienie dzieciom trudności wynikających z zaburzeń słuchu; - rozwijanie u dzieci poczucia akceptacji, tolerancji w stosunku do innych dzieci i osób nie słyszących; - rozwijanie u dzieci świadomego słuchania. Cele operacyjne- dziecko potrafi: - wysłuchiwać i rozróżniać dźwięki z otocznia; - przedstawiać ruchem wybrane czynności; - dobrać właściwy obrazek do dźwięku słyszanego; - reagować na słyszane dźwięki muzyki. Metody: - elementy Metody Wspierania Rozwoju - "Terapia bajką", elementy Metody Pedagogika Zabawy, metody twórcze. Środki dydaktyczne: - bajka "W przedszkolu małego Burego Misia- nowy kolega" A. Franczyk; obrazki, napisy, litery z alfabetu ruchomego, nagrania magnetofonowe z odtwarzanymi dźwiękami. Przebieg: 1. Powitanie- "Iskierka". 2. "Wyprawa daleko, a może całkiem blisko" - słuchanie bajki: "W przedszkolu małego Burego Misia- nowy kolega". 3. Rozmowa nauczyciela z dziećmi na temat: "Czy wiecie, co oznacza, że Borsuk nie słyszy?" - swobodne wypowiedzi dzieci. 4. "Co jest nam potrzebne, aby słyszeć? Czym słyszymy?" - wyszukiwanie ilustracji właściwego narządu. 5. Zabawy uświadamiające różnorodność słyszanych dźwięków: a. "Słucham i czuję siebie" - słuchanie dźwięków własnego ciała (przełykanie, mlaskanie, zgrzytanie zębami). b. "Co się dzieje dookoła nas?" - zabawa słuchowa. Wysłuchiwanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia. 6. Zabawa słuchowa "Ty mówisz, ja słucham" - zabawa w parach z wykorzystaniem obrazków. Jedno dziecko ma zakryte uszy, a drugie dziecko siedząc naprzeciwko niego szeptem wypowiada wyraz - nazwę przedmiotu z obrazku. 7. "Rundka" - dzieci siedząc w kole kończą podane przez nauczyciela zdanie: Słyszę..... Słuch jest mi potrzebny.... 8. Zabawa pantomimiczna - "Pokaż, co widzisz". Wybrane dziecko otrzymuje kartę z czynnością typową, wykonywaną w przedszkolu. Zadanie polega na przedstawieniu tej czynności za pomocą ruchu, gestu, miny (mycie rąk, jedzenie, mycie zębów, rysowanie). 9. "Nowy kolega małego Burego Misia" - co wydarzyło się później, gdy zwierzęta dowiedziały się, że Borsuk nie odzywa się i nie reaguje na pytania, dlatego, że nie słyszy ich tak dobrze jak inne dzieci - zwierzęta? Wspólne dokończenie bajki przez dzieci. LITERATURA: Bogdanowicz M. Metoda Dobrego Startu, WSiP, Gdańsk 1985 Braun D., Greine R. Zabawy rozwijajace logiczne myślenie. Nowe propozycje dla przedszkoli, "Jedność", Kielce 2002 Dudzińska I., Fiutowska T. W co i jak się bawić? Didasko 1998 Franczyk A., Krajewska K. Zabawy i ćwiczenia na cały rok. Propozycje do pracy z dziećmi młodszymi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2003 Góralówna M., Hołyńska B. Rehabilitacja małych dzieci z wadą słuchu, PZWL, Warszawa 1984 Gruszczyk-Kolczyńska E. Dziecięca matematyka-program dla przedszkoli, klas zerowych i placówek integracyjnych, WSiP, Warszawa 1999 Sawa B. Jeżeli dziecko źle czyta i pisze, WSiP, Warszawa 1980 Słucham i mówię, D. Nawrocka, H. Rodak, "Emart" nagrania z ilustracjami Opracowanie: Renata Biały Wyświetleń: 28706
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |