![]() |
![]() |
Katalog Dorota Resakowska Zajęcia zintegrowane, Artykuły Rozwijanie słuchuRozwijanie słuchu dzieci 6letnichW okresie przedszkolnym rozwijamy funkcje słuchu. Zabiegamy o to na różnych zajęciach, w trakcie zabaw i ćwiczeniach. Mają one wspomagać rozwój słuchu fonematycznego. Poprawne jego funkcjonowanie wpływa na szybkie opanowanie czytania u dzieci w wieku 6 lat.W artykule chciałabym przedstawić jak realizuję treści nauki czytania na zajęciach edukacyjnych. ODGŁOSY MIASTA: samogłoski a, e, i, o, u, y. Cele: - zna litery samogłosek; - wie, jak należy przechodzić przez ulicę; - umie wskazać miejsce samogłosek w wyrazach: ulica, sygnalizator, dom, zebra, znak; - czyta proste wyrazy; Przebieg zajęć: 1. Zabawa inscenizowana ruchem do piosenki: Uwaga - czerwone światło! W czasie śpiewania piosenki dzieci podzielone są na dwie grupy. Stoją naprzeciwko siebie. Pod koniec 3 zwrotki zamieniają się miejscami. Natomiast w czasie śpiewania refrenu przekręcają się do siebie na przemian raz w prawo, raz w lewo. Przestrzegają się, grożąc palcem raz prawej, raz lewej ręki. Łokieć ręki grożącej jest oparty na dłoni ręki przeciwnej. Przybylska K.: Wychowanie muzyczne w przedszkolu (s.366-367) 2. Na tablicy zamieszczony jest schemat miasta. A na jej dole w rzędzie zawieszone są różne elementy wzbogacające widok miasta: np. przejście dla pieszych (wyraz- zebra), domy (dom), samochody osobowe, specjalne (karetka pogotowia), znaki drogowe (znak), mieszkańcy miasta, itp. Zadaniem dzieci jest zawieszenie dodatkowych elementów i ich nazwanie. 3. Nauczycielka przed zawieszeniem litery-samogłoski, demonstruje je, a dzieci odczytują, przedłużając je. 4. Ustalenie przez dzieci dźwięku jaki może być słyszany kiedy mijamy dany fragment czy miejsce miasta. Np. i - klakson samochodu, e, o - sygnał karetki pogotowia, u - płacz dziecka w wózku, a - uspokajanie, usypianie dziecka, y - prędkość pojazdu; Jeżeli dzieci mają kłopot nauczycielka może podać przykład, kołysankę-usypiankę dziecka - a, aa. Zawiesza literę a na tablicy, na oknie domu. 5. Podzielenie się na grupy 3 osobowe. Każda grupa dostaje inną literę-samogłoskę. 6. Zabawa ortofoniczna: dzieci siedzą w kole, (w swoich grupach w różnych miejscach sali lub rozrzucone pojedynczo), jedno z dzieci spaceruje po mieście. Mijając dana grupę słyszy np. płacz dziecka lub szybko jadące pojazdy. Opowiada, co usłyszało w mieście. 7. Każde dziecko losuje wyraz: sygnalizator, znak, znaki, ulica itp. Ma wpisać (wkleić z alfabetu ruchomego) brakujące litery samogłoski. Na zakończenie dzieci proponujemy, narysowały wylosowany wyraz.
Opracowanie: Dorota Resakowska Wyświetleń: 537
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |