Katalog

Dorota Resakowska
Zajęcia zintegrowane, Artykuły

Rozwijanie słuchu

- n +

Rozwijanie słuchu dzieci 6letnich

W okresie przedszkolnym rozwijamy funkcje słuchu. Zabiegamy o to na różnych zajęciach, w trakcie zabaw i ćwiczeniach. Mają one wspomagać rozwój słuchu fonematycznego. Poprawne jego funkcjonowanie wpływa na szybkie opanowanie czytania u dzieci w wieku 6 lat.

W artykule chciałabym przedstawić jak realizuję treści nauki czytania na zajęciach edukacyjnych.

ODGŁOSY MIASTA: samogłoski a, e, i, o, u, y.
Cele:
- zna litery samogłosek;
- wie, jak należy przechodzić przez ulicę;
- umie wskazać miejsce samogłosek w wyrazach: ulica, sygnalizator, dom, zebra, znak;
- czyta proste wyrazy;

Przebieg zajęć:
1. Zabawa inscenizowana ruchem do piosenki: Uwaga - czerwone światło!
W czasie śpiewania piosenki dzieci podzielone są na dwie grupy. Stoją naprzeciwko siebie. Pod koniec 3 zwrotki zamieniają się miejscami. Natomiast w czasie śpiewania refrenu przekręcają się do siebie na przemian raz w prawo, raz w lewo. Przestrzegają się, grożąc palcem raz prawej, raz lewej ręki. Łokieć ręki grożącej jest oparty na dłoni ręki przeciwnej.
Przybylska K.: Wychowanie muzyczne w przedszkolu (s.366-367)

2. Na tablicy zamieszczony jest schemat miasta. A na jej dole w rzędzie zawieszone są różne elementy wzbogacające widok miasta: np. przejście dla pieszych (wyraz- zebra), domy (dom), samochody osobowe, specjalne (karetka pogotowia), znaki drogowe (znak), mieszkańcy miasta, itp. Zadaniem dzieci jest zawieszenie dodatkowych elementów i ich nazwanie.

3. Nauczycielka przed zawieszeniem litery-samogłoski, demonstruje je, a dzieci odczytują, przedłużając je.

4. Ustalenie przez dzieci dźwięku jaki może być słyszany kiedy mijamy dany fragment czy miejsce miasta.
Np.
i - klakson samochodu,
e, o - sygnał karetki pogotowia,
u - płacz dziecka w wózku,
a - uspokajanie, usypianie dziecka,
y - prędkość pojazdu;
Jeżeli dzieci mają kłopot nauczycielka może podać przykład, kołysankę-usypiankę dziecka - a, aa. Zawiesza literę a na tablicy, na oknie domu.

5. Podzielenie się na grupy 3 osobowe. Każda grupa dostaje inną literę-samogłoskę.

6. Zabawa ortofoniczna: dzieci siedzą w kole, (w swoich grupach w różnych miejscach sali lub rozrzucone pojedynczo), jedno z dzieci spaceruje po mieście. Mijając dana grupę słyszy np. płacz dziecka lub szybko jadące pojazdy. Opowiada, co usłyszało w mieście.

7. Każde dziecko losuje wyraz: sygnalizator, znak, znaki, ulica itp. Ma wpisać (wkleić z alfabetu ruchomego) brakujące litery samogłoski.
Na zakończenie dzieci proponujemy, narysowały wylosowany wyraz.
 

Opracowanie: Dorota Resakowska

Wyświetleń: 537


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.