Katalog Grażyna Kwapisz Różne, Scenariusze Stymulowanie zachowania i pobudzanie aktywności dzieci poprzez kontakt z żywiołami - materiały do pracy z dzieckiem niepełnosprawnymStymulowanie zachowania i pobudzanie aktywności dzieci poprzez kontakt z żywiołami - materiały do pracy z dzieckiem niepełnosprawnymŻywioły - woda, ogień, ziemia, powietrze najsilniej stymulują zachowania dzieci, pobudzają ich aktywność i ożywiają zmysły. Pracę z żywiołami można wykorzystywać zarówno podczas zajęć indywidualnych jak i w grupie. Można każdy rodzaj żywiołu przyporządkować określonej porze roku, jednak należy przede wszystkim kierować się zainteresowaniami i zapotrzebowaniem dzieci na pewien rodzaj stymulacji.Żywioły wyzwalają u dzieci zainteresowanie, wzbudzają emocje i dostarczają silnych wrażeń. Najbardziej rozluźniająco i stymulująco działa woda. Ułatwia ona samorzutną aktywność, umożliwia obserwowanie efektów swoich ruchów, daje dziecku poczucie bycia sprawcą, ponadto pobudza aktywność ruchową i lokalizacyjną. Ważne jest również, że daje miłe i delikatne wrażenia dotykowe i słuchowe; szumi i pluska. Wykorzystanie wody do pobudzania aktywności dzieci niepełnosprawnych odbywa się m.in. poprzez: - zanurzanie dłoni i nóg dziecka w misce z wodą - przelewanie do różnych pojemników i naczyń - spryskiwanie i polewanie dzieci wodą - przelewanie wody z rączki do rączki - dotykanie twarzy dziecka jego mokrymi rączkami - chlapanie - demonstrowanie pary i lodu, np.dotykanie lodem różnych części ciała dziecka, wodzenie palcem po zaparowanej szybie. W zabawach z wodą można używać pływających zabawek, które falują pod wpływem ruchów dziecka. Okazją do zabawy i wyrażania pozytywnych emocji jest wspólna kąpiel osoby dorosłej z dzieckiem czy spacer podczas padania ciepłego deszczu. Przeżycia dziecka zwielokrotniają się w kontakcie z tzw. wielką wodą, jaką są morza, jeziora i inne większe rozlewiska. W wodzie ożywiają się nawet najmniej aktywne dzieci. Przybliżenie dzieciom cech żywiołu ziemi polega m.in. na: - dotykaniu, rozgniataniu ziemi, wąchaniu jej, - chowaniu rączki dziecka w ziemi i zachęcaniu do samodzielnego wyciągnięcia jej przez dziecko - przesypywanie ziemi z rączki do rączki Aby zapoznać z żywiołem ognia można wykonać następujące czynności: - zapalić świeczkę i pokazywać dziecku ogień z bliska i z oddalenia - powoli i stopniowo przybliżać dłoń dziecka do ognia, aby zademonstrować rosnącą temperaturę - ogrzać łyżeczkę w ogniu i dotykać nią rączki i twarzy dziecka (łyżeczka nie może być za gorąca!) - dmuchać w płomień świeczki Do zapoznania dzieci z żywiołem powietrza wykorzystujemy głównie suszarkę do włosów. Kierujemy na przemian zimny i ciepły strumień powietrza - na twarz dziecka - na włosy dziecka - na ręce i nogi dziecka - na plecy i piersi - na dłonie i stopy. Wszystkie przedstawione zabawy związane z żywiołami można wykorzystywać do urozmaicenia innych form pracy. Poniżej przedstawiam przykład wykorzystania żywiołu wody na zajęciu rewalidacyjno - wychowawczym. Temat: Stymulowanie zachowania i pobudzanie aktywności poprzez zabawy z wodą. Cele operacyjne: Dzieci będą: - czuć się bezpiecznie - pluskać rączkami w basenie z wodą - czuć kropelki wody i powiew wiatru na twarzy - odbierać bodźce słuchowe w postaci odgłosów wody - odbierać bodźce termiczne w postaci lodu i ciepłej pary - skupiać wzrok na barwie niebieskiej - czuć w dłoniach piasek, muszle Metody pracy: stymulacji polisensorycznej, muzykoterapii, elementy metody Ruchu Rozwijającego W.Sherborne. Środki: basen z wodą, piasek, muszelki, suszarka, kasety z nagraniem, niebieskie prześcieradła i ręczniki, folia, lód, atrapy ryb Przebieg zajęć: Powitanie: "Witaj Aniu, witaj Aniu, jak się masz, jak się masz? Wszyscy cię kochamy, wszyscy cię kochamy, bądź wśród nas, bądź wśród nas." Zabawa paluszkowa: "Ten pierwszy to dziadziuś, a obok babunia, największy to tatuś, a przy nim mamunia, a to jest dziecinka mała, tra la, la la, la la." Zwrócenie uwagi na cechy wody: pluskanie rączkami w misce napełnionej wodą, dotykanie mokrymi rączkami twarzy Przelewanie wody w słoikach: wykonujemy tą czynność przy uszach dziecka, następnie przed oczami, odgłosy przelewania wzmacniamy odgłosami z taśmy. Zabawy w basenie z wodą: wywoływanie fal poprzez uderzanie w wodę nóżkami i rączkami, powodowanie poruszania się zabawek na powierzchni wody. Zaprezentowanie lodu i pary: wodzenie paluszkiem dziecka po zaparowanej powierzchni, dotykanie niektórych części ciała dziecka kawałkami lodu. Odpoczynek przy muzyce: dziecko leży w wygodnej pozycji, wsłuchuje się w odgłosy z taśmy. Zabawy torebkami foliowymi napełnionymi barwioną na niebiesko wodą: wkładanie torebek w dłonie dziecka, wspólne pocieranie torebek i potrząsanie nimi. Zabawa w deszczyk z użyciem spryskiwacza: delikatnie pryskamy na rączki i nóżki dziecka. Zabawa z rybkami: zaprezentowanie rybek, wkładanie ich w dłonie dziecka, ułożenie na folii, włączenie suszarki i zrobienie za jej pomocą fal z folii (rybki falują na folii). Kołysanie dziecka na prześcieradle: wykonujemy przy pomocy drugiej osoby. Jeśli nie ma kto pomóc to wykonujemy turlanie na prześcieradle. Zabawy z muszlami: zasypujemy muszle w piasku na dnie miski z wodą, kierujemy rączką dziecka w celu wyszukania i wyłowienia muszli. Relaksacja przy odgłosach fal morskich: dziecko w wygodnej pozycji wsłuchuje się w dźwięki. Zakończenie zajęć: pożegnanie, wykonanie gestu "pa, pa". Opracowanie: Grażyna Kwapisz Wyświetleń: 2615
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |