Katalog

Stanisława Dudek
Różne, Scenariusze

Scenariusz - "Promieniotwórczość - korzyści czy zagrożenia?"

- n +

Zgodnie z założeniami reformy wprowadzamy ścieżki edukacyjne, których celem jest zintegrowanie wiedzy uczniów z różnych dziedzin nauki. Na lekcjach chemii realizujemy najczęściej ścieżkę ekologiczną, prozdrowotną, obronną i oczywiście czytelniczo-medialną. Ja proponuję scenariusz lekcji chemii w ramach realizacji edukacji filozoficznej. Ścieżka jest realizowana metodą projektu. Na wszystkich przedmiotach uczniowie omawiają zagadnienia związane z tematem projektu i przygotowują album, który prezentują na ogólnoszkolnej wystawie.

Temat projektu: "Skutki rozwoju nauki".






Scenariusz lekcji chemii w I klasie gimnazjum.


TEMAT LEKCJI: Promieniotwórczość - korzyści czy zagrożenia?



Cele:


Uczeń:

  • potrafi w dostępnych źródłach odszukać wiadomości na temat wielkich odkrywców.
  • potrafi wyjaśnić na czym polega promieniotwórczość naturalna i sztuczna.
  • potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania promieniotwórczości.
  • potrafi odróżnić pozytywne i negatywne skutki spowodowane promieniowaniem.

Czas pracy:

45minut

Metoda pracy:

aktywna praca w grupach.



Środki dydaktyczne:

kartki papieru, flamastry, książki, wycinki z gazet, encyklopedie, słowniki.


Etapy lekcji Przebieg lekcji Umiejętności kluczowe Uwagi i czynności nauczyciela
Zaangażowanie 5 min. Przedstawienie problemu przez nauczyciela i sprecyzowanie celów. Podział uczniów na 5 grup. Każda grupa wybiera lidera, sekretarza i sprawozdawcę. Grupy otrzymują kartki papieru, flamastry i instrukcje do zadań.
  • komunikowanie się.
Nauczyciel przygotowuje materiały, pomoce, książki, encyklopedie, słowniki i instrukcje do zadań. Dzieli klasę na grupy i przydziela zadania.
Badanie 15 min. Uczniowie przystępują do pracy w grupach nad powierzonymi zadaniami. Korzystają z materiałów przygotowanych przez nauczyciela oraz własnych informacji odszukanych w domach.
  • planowanie,
  • organizowanie własnego uczenia się,
  • komunikowanie się,
  • efektywna współpraca w grupie.
Nauczyciel obserwuje i kontroluje pracę uczniów, mobilizuje do pracy.
Przekształcenie 10 min. Uczniowie porządkują wiedzę, zapisują uwagi i spostrzeżenia oraz przygotowują pracę do prezentacji.
  • komunikowanie się w zespole,
  • wspólne rozwiązywanie problemu,
  • formułowanie notatki,
  • selekcjonowanie wiedzy,
  • umiejętność kompromisu.
Obserwuje pracę uczniów.
Prezentacja 10 min. Sprawozdawcy prezentują wyniki pracy grupy.
  • ocena własnej pracy,
  • komunikowanie się,
  • umiejętność podzielenia się swoją wiedzą z innymi,
  • umiejętność poprawnego wysławiania się.
Ocenia merytorycznie pracę uczniów, dokonuje korekty wypowiedzi.
Refleksja 5 min. Wybrany uczeń podsumowuje przydatność zdobytej wiedzy (pozytywne i negatywne skutki promieniotwórczości). Zadanie domowe: Przygotuj stronę do albumu z zagadnień omawianych na lekcji.
  • umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy.
Zachęca do refleksji. Zadaje pracę domową


Propozycje zadań dla poszczególnych grup:


Grupa I

Na podstawie informacji z różnych źródeł przedstaw jak doszło do odkrycia promieniotwórczości i z czym kojarzą ci się następujące nazwiska:

1) Wilhelm Conrad Roentgen,
2) Antoine Henri Becquerel,
3) Maria Skłodowska Curie i Piotr Curie,
4) Irena Joliot Curie i Frederic Jean Joliot.

Grupa II

Przedstaw graficznie czym różni się promieniotwórczość naturalna od promieniotwórczości sztucznej.

Grupa III

Narysuj schemat reaktora jądrowego i przedstaw krótko jego działanie. Gdzie, kiedy i pod czyim kierunkiem został zbudowany pierwszy reaktor jądrowy?

Grupa IV

Promieniotwórczość znalazła bardzo szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach. Przedstaw w formie plakatu zastosowanie izotopów promieniotwórczych:
  • w medycynie,
  • w energetyce,
  • w archeologii
  • w przemyśle,
  • w rolnictwie i przemyśle spożywczym.


Grupa V

Jakie zagrożenia spowodowane wykorzystywaniem zjawiska promieniotwórczości istnieją dla człowieka i czy wynikają one tylko z działalności człowieka? Przedstaw problem w formie plakatu.


Proponowana literatura:
  • Encyklopedia PWN.
  • Ilustrowana Encyklopedia Chemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  • Ilustrowana Encyklopedia Fizyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
  • A. Mierzecka: Zdobywcy tajemnic atomu. Wydawnictwo WP.
  • J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin: Chemia dla gimnazjum Wydawnictwo Nowa Era.
  • Olgierd Wołczek: Maria Skłodowska Curie. Wydawnictwo Interpress.
Czasopisma:
  • Wiedza i Życie,
  • EkoŚwiat,
  • Internet

Opracowanie: Stanisława Dudek
Gimnazjum Nr 9
Wrocław

Wyświetleń: 4511


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.