Zgodnie z założeniami reformy wprowadzamy ścieżki edukacyjne, których celem jest zintegrowanie wiedzy uczniów z różnych dziedzin nauki. Na lekcjach chemii realizujemy najczęściej ścieżkę ekologiczną, prozdrowotną, obronną i oczywiście czytelniczo-medialną. Ja proponuję scenariusz lekcji chemii w ramach realizacji edukacji filozoficznej. Ścieżka jest realizowana metodą projektu. Na wszystkich przedmiotach uczniowie omawiają zagadnienia związane z tematem projektu i przygotowują album, który prezentują na ogólnoszkolnej wystawie.
Temat projektu:
"Skutki rozwoju nauki".
Scenariusz lekcji chemii w I klasie gimnazjum.
TEMAT LEKCJI: Promieniotwórczość - korzyści czy zagrożenia?
Cele:
Uczeń:
- potrafi w dostępnych źródłach odszukać wiadomości na temat wielkich odkrywców.
- potrafi wyjaśnić na czym polega promieniotwórczość naturalna i sztuczna.
- potrafi podać przykłady praktycznego wykorzystania promieniotwórczości.
- potrafi odróżnić pozytywne i negatywne skutki spowodowane promieniowaniem.
Czas pracy:
45minut
Metoda pracy:
aktywna praca w grupach.
Środki dydaktyczne:
kartki papieru, flamastry, książki, wycinki z gazet, encyklopedie, słowniki.
Etapy lekcji |
Przebieg lekcji |
Umiejętności kluczowe |
Uwagi i czynności nauczyciela |
Zaangażowanie
5 min.
|
Przedstawienie problemu przez nauczyciela i sprecyzowanie celów.
Podział uczniów na 5 grup.
Każda grupa wybiera lidera, sekretarza i sprawozdawcę.
Grupy otrzymują kartki papieru, flamastry i instrukcje do zadań.
|
|
Nauczyciel przygotowuje materiały, pomoce, książki, encyklopedie, słowniki i instrukcje do zadań.
Dzieli klasę na grupy i przydziela zadania.
|
Badanie
15 min.
|
Uczniowie przystępują do pracy w grupach nad powierzonymi zadaniami. Korzystają z materiałów przygotowanych przez nauczyciela oraz własnych informacji odszukanych w domach. |
- planowanie,
- organizowanie własnego uczenia się,
- komunikowanie się,
- efektywna współpraca w grupie.
|
Nauczyciel obserwuje i kontroluje pracę uczniów, mobilizuje do pracy. |
Przekształcenie
10 min.
|
Uczniowie porządkują wiedzę, zapisują uwagi i spostrzeżenia oraz przygotowują pracę do prezentacji. |
- komunikowanie się w zespole,
- wspólne rozwiązywanie problemu,
- formułowanie notatki,
- selekcjonowanie wiedzy,
- umiejętność kompromisu.
|
Obserwuje pracę uczniów. |
Prezentacja
10 min.
|
Sprawozdawcy prezentują wyniki pracy grupy. |
- ocena własnej pracy,
- komunikowanie się,
- umiejętność podzielenia się swoją wiedzą z innymi,
- umiejętność poprawnego wysławiania się.
|
Ocenia merytorycznie pracę uczniów, dokonuje korekty wypowiedzi. |
Refleksja
5 min.
|
Wybrany uczeń podsumowuje przydatność zdobytej wiedzy (pozytywne i negatywne skutki promieniotwórczości).
Zadanie domowe:
Przygotuj stronę do albumu z zagadnień omawianych na lekcji.
|
- umiejętność praktycznego wykorzystania wiedzy.
|
Zachęca do refleksji.
Zadaje pracę domową
|
Propozycje zadań dla poszczególnych grup:
Grupa I
Na podstawie informacji z różnych źródeł przedstaw jak doszło do odkrycia promieniotwórczości i z czym kojarzą ci się następujące nazwiska:
1) Wilhelm Conrad Roentgen,
2) Antoine Henri Becquerel,
3) Maria Skłodowska Curie i Piotr Curie,
4) Irena Joliot Curie i Frederic Jean Joliot.
Grupa II
Przedstaw graficznie czym różni się promieniotwórczość naturalna od promieniotwórczości sztucznej.
Grupa III
Narysuj schemat reaktora jądrowego i przedstaw krótko jego działanie. Gdzie, kiedy i pod czyim kierunkiem został zbudowany pierwszy reaktor jądrowy?
Grupa IV
Promieniotwórczość znalazła bardzo szerokie zastosowanie w wielu dziedzinach. Przedstaw w formie plakatu zastosowanie izotopów promieniotwórczych:
- w medycynie,
- w energetyce,
- w archeologii
- w przemyśle,
- w rolnictwie i przemyśle spożywczym.
Grupa V
Jakie zagrożenia spowodowane wykorzystywaniem zjawiska promieniotwórczości istnieją dla człowieka i czy wynikają one tylko z działalności człowieka? Przedstaw problem w formie plakatu.
Proponowana literatura:
- Encyklopedia PWN.
- Ilustrowana Encyklopedia Chemii, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
- Ilustrowana Encyklopedia Fizyki, Wydawnictwa Naukowo-Techniczne.
- A. Mierzecka: Zdobywcy tajemnic atomu. Wydawnictwo WP.
- J. Kulawik, T. Kulawik, M. Litwin: Chemia dla gimnazjum Wydawnictwo Nowa Era.
- Olgierd Wołczek: Maria Skłodowska Curie. Wydawnictwo Interpress.
Czasopisma:
- Wiedza i Życie,
- EkoŚwiat,
- Internet
Opracowanie: Stanisława Dudek
Gimnazjum Nr 9
Wrocław