AUTOR: mgr Stanisława Kłos, nauczycielka w Zespole Szkół Nr 1 w Legnicy
PRZEDMIOT: fizyka
KLASA: I gimnazjum
DZIAŁ PROGRAMOWY: właściwości i budowa materii
HASŁO PROGRAMOWE: masa i jej wyznaczanie; gęstość i jej jednostki
ILOŚĆ UCZNIÓW: 20
METODA: praktyczna, laboratoryjna.
FORMA: praca w grupach 5 osobowych po otrzymaniu instrukcji zadania,
TEMAT: wyznaczanie gęstości ciał stałych
CEL OGÓLNY: wyznaczenie gęstości ciała stałego przy użyciu wagi laboratoryjnej
CELE SZCZEGÓŁOWE:
KSZTAŁCĄCY:
1. poznawczy (intelektualny): powtórzenie wiadomości o masie i jej jednostkach, poznanie definicji gęstości i jej jednostek
2. psychomotoryczny (praktyczny): umiejętność posługiwania się wagą, wyznaczenia objętości ciała (o regularnych i nieregularnych kształtach)
3. wychowawczy (motywacyjny): umiejętność skutecznego porozumiewania się w grupie
ŚRODKI DYDAKTYCZNE:
waga i odważniki, sztabki do wyznaczania gęstości, kostki o krawędzi 1 cm, kalkulator, linijka, instrukcja zadania, tabela pomiarowa, cylinder miarowy, bryła plasteliny.
Etapy lekcji |
Przebieg lekcji |
Czynności ucznia |
Czynności nauczyciela |
Skuteczność działania |
Umiejętności kluczowe |
Cele operacyjne |
wstępna |
Ćwiczenia powtórzeniowe wprowadzające do tematu lekcji. Sprecyzowanie tematu lekcji.
Omówienie zadania dla grupy.
Przypomnienie zasad pracy w grupie.
|
Komunikacja nauczyciel-klasa |
Uczeń wie, że masa jest niezmienną cechą ciała (ilością substancji z jakiej ciało jest zbudowane). Wie, że do wyznaczenia masy może służyć waga laboratoryjna. Zna jej budowę i zasady jej obsługi. Zna jednostki masy w układzie SI. Wie, z jaką dokładnością zważy ciało (błąd bezwzględny |
Nauczyciel kieruje dyskusją, podczas której uczniowie przypominają co to jest masa, jakie są jej jednostki miary. Jak zbudowana jest waga. Jakie są zasady jej używania. Ocenia aktywność i wiedzę. Dzieli klasę na 4 grupy. Każdej przekazuje zadanie. | |
główna | Uczniowie czytają instrukcję. Wykonują zadanie wg instrukcji. | Skuteczne porozumiewanie się w grupie (mówienie i słuchanie), planowanie i organizowanie, wewnętrzna samodzielna organizacja grupy, praca w grupie, komunikacja, wzajemne uczenie się, rozwiązywanie problemów, wykorzystanie doświadczeń, wyciąganie wniosków, organizacja pracy, wypełnianie powierzonych ról. | Uczeń czyta instrukcję zadania, dzieli się pracą w grupie, umie z tej instrukcji skorzystać, wykonuje zadania. Potrafi wyznaczyć objętość ciała o regularnych i nieregularnych kształtach, zna jednostki objętości, potrafi je przeliczać, wyznacza gęstość ciała i jej jednostkę, przelicza jednostki gęstości. Potrafi skorzystać z tablic fizycznych | Wyznacza kolejność, wg której dwie grupy będą korzystały z wagi, pozostałe dwie w tym czasie będą wyznaczać objętość ciała (w drugiej kolejności zamiana ról). Wyjaśnia wątpliwości, przyjmuje stanowisko obserwatora, przysłuchuje się rozmowom, udziela wskazówek, odpowiada na pytania uczniów, pomaga rozwiązać zaistniałe problemy. | |
Końcowa (prezentacja, ewaluacja) | Wytypowane przez grupę osoby przedstawiają wyniki pracy grupy, definiują pojęcie gęstości, wyciągają wnioski. Wspólne rozwiązanie problemu - wykonanie ćwiczeń 154, str. 65 i 159 str. 66 z zeszytu ćwiczeń. | Komunikacja grupa-uczeń-klasa-nauczyciel. Ewaluacja uczenia się, pogłębianie świadomości procesu uczenia się. | Słucha, uważa , prostuje ewentualne błędy, potrafi oszacować błędy pomiarowe (niepewność pomiaru), wie co to jest gęstość i jakie są jej jednostki miary w układzie SI. Potrafi zastosować wzór gęstość=m/v do rozwiązywania zadań rachunkowych. Przelicza jednostki miary. | Kieruje prezentacją, ocenia wyniki pracy grupy, oceni umiejętność zastosowania zdobytej wiedzy | |
refleksja | Samoocena dzieci dotycząca ich udziału w pracy grupy przez podniesienie palców w skali 1-5 | Ocena postaw i własnego postępowania zgodnie z przyjętymi normami. | | Ocenia zaangażowanie poszczególnych uczniów | |
Opracowanie: mgr Stanisława Kłos
nauczycielka w Zespole Szkół Nr 1 w Legnicy