Katalog Małgorzata Konopka Matematyka, Scenariusze Funkcja liniowa rosnąca, malejąca, stała - scenariusz lekcji matematyki w klasie I gimnazjum na podstawie programu "Matematyka wokół nas"Funkcja liniowa rosnąca, malejąca, stałaMałgorzata KonopkaSCENARIUSZ LEKCJI MATEMATYKI W KLASIE I GIMNAZJUM (Według programu "Matematyka wokół nas") Cele: Umiejętność: - interpretacji rezultatów, - wyciągania wniosków i uogólniania ich, - rozpoznawania na wykresie funkcji rosnących, malejących, stałych, - rozpoznawanie monotoniczności funkcji liniowych na podstawie wzorów tych funkcji. Przygotowanie edukacyjne ucznia: Uczeń: - umie rozpoznać funkcję liniową przedstawioną na wykresie, - zna określenia funkcji rosnącej, malejącej, stałej, - zna wzór ogólny funkcji liniowej y = ax + b i rolę, jaką spełnia współczynnik kierunkowy. Środki dydaktyczne: - komputery, - karty przygotowane przez nauczyciela dla uczniów. Formy pracy: - zbiorowa, - indywidualna. Metody pracy: - praca z tekstem, - ćwiczenia, - objaśnienie, - elementy dyskusji i formułowania ogólnych wniosków. PRZEBIEG LEKCJI 1. Wprowadzenie: - Podanie i zapisanie tematu lekcji (przez nauczyciela). - Wyjaśnienie sposobu pracy lekcyjnej uczniów (przez nauczyciela). - Przypomnienie podstawowych wiadomości dotyczących funkcji rosnących, malejących, stałych oraz ogólnego wzoru funkcji liniowej. 2. Rozwinięcie lekcji: - Rozdanie kart zawierających opis ćwiczenia 1. (Załącznik 1). W wyniku analizy otrzymanych wykresów i dyskusji uczniowie odkrywają, że istnieje zależność między współczynnikiem kierunkowym funkcji liniowej i monotonicznością funkcji. Dodatkowo uczniowie mogą zauważyć, że przy stałym współczynniku b wykresy funkcji liniowych przecinają oś OY w punkcie (0,b). Nauczyciel kieruje jednak uwagę uczniów przede wszystkim na zagadnienia związane z tematem lekcji - Zapisanie spostrzeżeń na tablicy: Dana jest funkcja liniowa y = ax + b. Jeżeli a > 0, to funkcja y = ax + b jest rosnąca. Jeżeli a < 0, to funkcja y = ax + b jest malejąca. Jeżeli a = 0, to funkcja y = ax + b jest stała. - Po zapisaniu twierdzeń na tablicy i w zeszycie nauczyciel prosi o samodzielne zapisanie trzech przykładów wzorów funkcji liniowych rosnących, trzech przykładów funkcji liniowych malejących i trzech przykładów funkcji stałych. - W czasie, gdy uczniowie pracują samodzielnie, nauczyciel rozdaje karty pracy zawierające ćwiczenie 2. (Załącznik 2). Po przeczytaniu kilku przykładów funkcji rosnących, malejących, stałych i ocenieniu ich poprawności przez kolegów, uczniowie przystępują do wykonania ćwiczenia 2 3. Podsumowanie lekcji: - Uczniowie jeszcze raz powtarzają zauważone w czasie wykonywania ćwiczenia 1 twierdzenia. Przeprowadzają krótką dyskusję na temat ostatniego przykładu zamieszczonego w tabeli. Ostatecznie dochodzą do wniosku, że omawiane twierdzenia nie dotyczą tego przykładu, gdyż nie jest to wzór funkcji liniowej. - Nauczyciel udziela pochwał za sumienną pracę i zaangażowanie. 4. Zadanie domowe: - Nauczyciel rozdaje karty z zadaniem domowym (Załącznik 3). - Uczniowie czytają treść zadania, nauczyciel upewnia się, czy wszyscy uczniowie rozumieją treść zadania i czy wiedzą jak je rozwiązać. 5. Pożegnanie. ZAŁĄCZNIK 1 Ćwiczenie 1. Zbadaj, jaka jest zależność między współczynnikiem kierunkowym a funkcji liniowej y = ax + b a monotonicznością funkcji. - Uruchom przeglądarkę internetową. - W adresie wpisz: www.wsip.pl - Wybierz przedmiot: "Matematyka", poniżej "Obudowa internetowa podręczników". - Wybierz: "Matematyka wokół nas" kl.2. - Wybierz: "Uczeń". - Wybierz: "Galeria multimedialna" a w niej "Funkcje". - Wybierz: "Wykres funkcji". W tym momencie nauczyciel objaśnia krótko sposoby pracy z programem i prosi o odczytanie pierwszego problemu. Problem 1. Zmieniaj współczynnik kierunkowy a, przy czym wybieraj zawsze a < 0, b pozostaw stałe. Obserwuj wykresy otrzymanych funkcji. Co zauważyłeś? Uczniowie zapisują spostrzeżenia na kartkach, nauczyciel sprawdza, czy wszyscy uczniowie mają "wyczyszczony układ współrzędnych" i prosi o wykonanie zadań z następnych poleceń. Podczas pracy nad następnymi problemami nauczyciel stara się nie ingerować w pracę uczniów. Przypomina tylko (w razie potrzeby) o konieczności zapisywania spostrzeżeń. Problem 2. Zmieniaj współczynnik kierunkowy a, przy czym wybieraj teraz a < 0; b pozostaw stałe. Obserwuj wykresy otrzymanych funkcji. Co zauważyłeś? Problem 3. Ustal a = 0, zmieniaj współczynnik b. Obserwuj wykresy otrzymanych funkcji. Co zauważyłeś? Problem 4. Zmieniaj współczynnik kierunkowy a (raz niech to będzie liczba dodatnia, następnie liczba ujemna); Współczynnik b pozostaw stały. Czy spostrzeżenia z poprzednich ćwiczeń potwierdzają się? Problem 5. Ustal a (dowolna liczba różna od zera). Zmieniaj współczynnik b. Obserwuj otrzymane wykresy. Czy monotoniczność funkcji liniowej zależy od współczynnika b? ZAŁĄCZNIK 2 Ćwiczenie 2 Wypełnij poniższą tabelę, wykorzystując wiadomości zdobyte w ćwiczeniu 1.
ZAŁĄCZNIK 3 Zadanie domowe Wykorzystując przykłady funkcji rosnących, malejących, stałych zapisanych na lekcji, wybierz jeden wzór funkcji liniowej. Narysuj jej wykres i sprawdź na wykresie czy dobrze określiłeś na lekcji monotoniczność wybranej funkcji. Opracowanie: Małgorzata Konopka Wyświetleń: 8098
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |