Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego w zakresie analizy i syntezy
sylabowej
Jest to scenariusz pierwszych zajęć z dziećmi z klasy "0" , z którymi pracowałam
wg napisanego przez siebie programu profilaktyczno - terapeutycznego: "Terapia
dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego z wykorzystaniem ćwiczeń
kinezjologii edukacyjnej" .
Grupa terapeutyczna wyłoniona została spośród wszystkich uczniów w klasie za
pomocą Skali Ryzyka Dysleksji
prof. M. Bogdanowicz oraz innych sprawdzianów osiągnięć rozwojowych (test
rysunku postaci ludzkiej, test do badania poziomu syntezy i analizy słuchowej
wyrazów, test poziomu percepcji wzrokowej i sprawności manualnej).
Nadrzędnym celem zajęć było osiągnięcie przez uczniów stanu gotowości szkolnej i
uniknięcie niepowodzeń w nauce wynikających z dysharmonii i opóźnień w rozwoju
psychomotorycznym.
Po zakończeniu cyklu zajęć dzieci poddane zostały badaniom poziomu dojrzałości
szkolnej.
Lp. |
Rodzaj ćwiczenia |
Cel ćwiczenia |
Przebieg ćwiczenia |
Pomoce |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
1. |
Powitanie |
Integracja grupy - Stworzenie przyjemnego klimatu w grupie. |
Uczniowie siedzą w kole. Każdy po kolei jest witany przez grupę słowami
piosenki na melodię Panie Janie, np.: Witaj Kasiu, witaj Kasiu, jak się
masz? Wszyscy Cię kochamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas. Dzieci
rozmawiają na temat swoich imion, czy im się podobają, czy nie i dlaczego.
|
Piosenka M. Bogdanowicz (M. Bogdanowicz, D. Szlagowska, Piosenki do
rysowania..., Gdańsk 1996). |
2. |
Odtwarzanie rytmu. |
Usprawnianie percepcji słuchowej. |
Nauczyciel wystukuje różne rytmy (jak w próbach M. Stambak), uderzając
ołówkiem o blat stołu (zasłania rękę, która tę czynność wykonuje). Dzieci po
kolei odtwarzają usłyszane rytmy. |
ołówki |
3. |
Zabawa "Gość z kosmosu" . |
Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów |
Nauczycielka pokazuje uczniom Ufoludka. W jego imieniu wita dzieci,
posługując się "kosmicznym" językiem (dzieli wyrazy na sylaby): Dzień dob-ry
ko-cha-ne dzie-ci. Zachęca, aby uczniowie odpowiedzieli mu w ten sam sposób.
Wyjaśnia, że Ufoludek mówi sylabami. Następnie zadaje dzieciom pytania: Jak
masz na i-mię? I-le masz lat? Gdzie miesz-kasz? itp. Dzieci odpowiadają
sylabami. Mogą pomagać sobie wystukiwaniem, wyklaskiwaniem. |
Ufoludek (rysunek, zabawka lub postać wykonana z kartonu) |
4. |
Ruchy naprzemienne |
Poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała. - Poprawa widzenia i
słyszenia. |
Dzieci jednocześnie odstawiają lewą nogę na palce i unoszą w górę prawą
rękę. Następnie zmieniają strony, odwodząc w bok prawą nogę i unosząc lewą
rękę. Wodzą oczami za ręką, która jest w danej chwili w górze. Ćwiczenie
wykonywane jest płynnie, w wolnym tempie, w rytm muzyki. |
Płyta CD Kinezjologiczne nutki |
5. |
"Gość z kosmosu" - ciąg dalszy. |
Kształtowanie świadomości schematu swego ciała. - Ćwiczenia analizy
sylabowej. |
Nauczyciel zachęca dzieci, żeby opowiedziały Ufoludkowi, jak nazywają
się części ich ciała. Kładzie nacisk na to, aby poprawnie nazywały parzyste
części ciała, rozróżniając prawą i lewa stronę, np. prawa noga, lewe ucho
itd. Dzieci opowiadają, posługując się "kosmicznym" językiem. |
|
6. |
Rysowanie pojazdu, którym przyleciał Ufoludek. |
Usprawnianie drobnych ruchów ręki w pozycji pisarskiej. - Usprawnianie
koordynacji wzrokowo-ruchowej. |
Dzieci wykonują rysunek pojazdu według własnego pomysłu. Nauczyciel
zwraca uwagę na prawidłowy chwyt, staranność wykonania. |
papier, ołówki, kredki. |
Opracowanie: Ewa Słomińska
nauczyciel terapii pedagogicznej
SP nr 340 w Warszawie