Katalog

Ewa Słomińska
Różne, Scenariusze

Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego w zakresie analizy i syntezy sylabowej.

- n +

Usprawnianie funkcji analizatora słuchowego w zakresie analizy i syntezy sylabowej

Jest to scenariusz pierwszych zajęć z dziećmi z klasy "0" , z którymi pracowałam wg napisanego przez siebie programu profilaktyczno - terapeutycznego: "Terapia dzieci z zaburzeniami rozwoju psychoruchowego z wykorzystaniem ćwiczeń kinezjologii edukacyjnej" .

Grupa terapeutyczna wyłoniona została spośród wszystkich uczniów w klasie za pomocą Skali Ryzyka Dysleksji
prof. M. Bogdanowicz oraz innych sprawdzianów osiągnięć rozwojowych (test rysunku postaci ludzkiej, test do badania poziomu syntezy i analizy słuchowej wyrazów, test poziomu percepcji wzrokowej i sprawności manualnej).

Nadrzędnym celem zajęć było osiągnięcie przez uczniów stanu gotowości szkolnej i uniknięcie niepowodzeń w nauce wynikających z dysharmonii i opóźnień w rozwoju psychomotorycznym.

Po zakończeniu cyklu zajęć dzieci poddane zostały badaniom poziomu dojrzałości szkolnej.
Lp. Rodzaj ćwiczenia Cel ćwiczenia Przebieg ćwiczenia Pomoce
1 2 3 4 5
1. Powitanie Integracja grupy
- Stworzenie przyjemnego klimatu w grupie.
Uczniowie siedzą w kole. Każdy po kolei jest witany przez grupę słowami piosenki na melodię Panie Janie, np.: Witaj Kasiu, witaj Kasiu, jak się masz? Wszyscy Cię kochamy, wszyscy Cię kochamy, bądź wśród nas. Dzieci rozmawiają na temat swoich imion, czy im się podobają, czy nie i dlaczego. Piosenka M. Bogdanowicz (M. Bogdanowicz, D. Szlagowska, Piosenki do rysowania..., Gdańsk 1996).
2. Odtwarzanie rytmu. Usprawnianie percepcji słuchowej. Nauczyciel wystukuje różne rytmy (jak w próbach M. Stambak), uderzając ołówkiem o blat stołu (zasłania rękę, która tę czynność wykonuje). Dzieci po kolei odtwarzają usłyszane rytmy. ołówki
3. Zabawa "Gość z kosmosu" . Ćwiczenie analizy i syntezy sylabowej wyrazów Nauczycielka pokazuje uczniom Ufoludka. W jego imieniu wita dzieci, posługując się "kosmicznym" językiem (dzieli wyrazy na sylaby): Dzień dob-ry ko-cha-ne dzie-ci. Zachęca, aby uczniowie odpowiedzieli mu w ten sam sposób. Wyjaśnia, że Ufoludek mówi sylabami. Następnie zadaje dzieciom pytania: Jak masz na i-mię? I-le masz lat? Gdzie miesz-kasz? itp. Dzieci odpowiadają sylabami. Mogą pomagać sobie wystukiwaniem, wyklaskiwaniem. Ufoludek (rysunek, zabawka lub postać wykonana z kartonu)
4. Ruchy naprzemienne Poprawa koordynacji prawej i lewej strony ciała.
- Poprawa widzenia i słyszenia.
Dzieci jednocześnie odstawiają lewą nogę na palce i unoszą w górę prawą rękę. Następnie zmieniają strony, odwodząc w bok prawą nogę i unosząc lewą rękę. Wodzą oczami za ręką, która jest w danej chwili w górze. Ćwiczenie wykonywane jest płynnie, w wolnym tempie, w rytm muzyki. Płyta CD Kinezjologiczne nutki
5. "Gość z kosmosu" - ciąg dalszy. Kształtowanie świadomości schematu swego ciała.
- Ćwiczenia analizy sylabowej.
Nauczyciel zachęca dzieci, żeby opowiedziały Ufoludkowi, jak nazywają się części ich ciała. Kładzie nacisk na to, aby poprawnie nazywały parzyste części ciała, rozróżniając prawą i lewa stronę, np. prawa noga, lewe ucho itd. Dzieci opowiadają, posługując się "kosmicznym" językiem.  
6. Rysowanie pojazdu, którym przyleciał Ufoludek. Usprawnianie drobnych ruchów ręki w pozycji pisarskiej.
- Usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowej.
Dzieci wykonują rysunek pojazdu według własnego pomysłu. Nauczyciel zwraca uwagę na prawidłowy chwyt, staranność wykonania. papier, ołówki, kredki.


 

Opracowanie: Ewa Słomińska
nauczyciel terapii pedagogicznej
SP nr 340 w Warszawie

Wyświetleń: 3218


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.