![]() | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
![]() |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Katalog Aleksandra Sałaj Język polski, Tematy maturalne Przykład realizacji tematu maturalnego (Arkusz II) Jaka ocena człowieka i cywilizacji XX wieku została zawarta w wierszu Cz. Miłosza "Wieść"?Przykład realizacji tematu maturalnegoArkusz II, Temat I. Poziom rozszerzonyJaka ocena człowieka i cywilizacji XX wieku została zawarta w wierszu Czesława Miłosza "Wieść"? Przeprowadź analizę i interpretację wiersza. Czesław Miłosz "Wieść" O ziemskiej cywilizacji co powiemy? Że był to system kolorowych kul, z zadymionego szkła, W którym zwijała się i rozwijała nitka świetlnych płynów. Albo że było to zbiorowisko pałaców promieniopodobnych Wystrzelonych z kopuły o zamczystych wrotach Za którymi chodziła potworność bez twarzy. I że co dzień miotano losy, a komu wypadło nisko, Prowadzony był tam na ofiarę: starcy, dzieci, chłopcy i dziewczęta. Inaczej też może powiemy: że mieszkaliśmy w złotym runie, W tęczowej sieci, w obłocznym kokonie Zawieszonym na gałęzi galaktycznego drzewa. A była ta nasza sieć utkana ze znaków: Hieroglifów dla oka i ucha, miłosnych pierścieni. I dźwięk rozlegał się w środku, rzeźbiący nam czas, Migotanie, trzepotanie, świergot naszej mowy. Bo z czego upleść mogliśmy granicę Między wewnątrz i zewnątrz, światłem i otchłanią, Jeżeli nie z siebie samych, z ciepłego oddechu, Z fabryki na ustach, gazy i muślinu, Z tętna co kiedy milknie, świat umiera? Albo może o ziemskiej cywilizacji nic nie powiemy. Bo nikt naprawdę nie wie co to było. Berkeley, 1973 Model odpowiedzi i schemat oceniania arkusza egzaminacyjnego II Poziom rozszerzony 1. Analiza i interpretacja (można przyznać maksymalnie 22 punkty)
II. Kompozycja (3 punkty) III. Styl (3 punkty) IV. Język (12 punktów) V. Szczególne walory pracy (4 punkty) Kryteria wymagań wg Informatora. Punktacja: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
1. Formułuje hipotezę: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) próba oceny cywilizacji XX wieku, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) wyjaśnienie tytułu, określenie adresata (przesłanie do następnych pokoleń lub pozaziemskich cywilizacji). | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
2. Określa sytuację liryczną: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) pozorność dialogu (pytanie retoryczne, które staje się motywem przewodnim) | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) związek sytuacji mówienia z charakterem refleksji poetyckiej na temat tego, co powiemy o naszej cywilizacji potomnym, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) zaproszenie do dyskursu filozoficznego. | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
3. Rozpoznaje podmiot liryczny: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) "my" - przedstawiciel ludzkości jako wartości globalnej, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) współczesny człowiek, który czuje się odpowiedzialny za wizerunek cywilizacji. | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
4. Dostrzega swoistość i oryginalność języka poetyckiego, posługuje się podstawową terminologią z zakresu poetyki. | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
5. Omawia obrazy będące źródłem refleksji podmiotu lirycznego o cywilizacji: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) system kolorowych kul...- topos Arkadii, mit szklanych domów, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) promienistość i potworność - paradoks ludzkiej rzeczywistości (pragnienie wolności a żądza dyktatorskiej władzy); wojny i totalitaryzm, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
d) ludzie prowadzeni na ofiarę od czasów Piramid, epoki Inkwizycji, wojny po masowe rzezie (holokaust) | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
e) galaktyczne drzewo - odnalezienie sensu istnienia we wspólnocie kulturowej; przekonanie o sile stwórczej słowa. | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
f) granica człowieczeństwa np. "między światłem i otchłanią". | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
6. Określa nastrój wiersza: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) nostalgiczna zaduma nad miejscem człowieka w cywilizacji, egzystencjalna niepewność, niepokój, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) chłód intelektualnego opanowania, rezygnacja (dekadentyzm) | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
7. Buduje refleksje o charakterze uogólniającym: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) poezja pytań (w formie hipotez i dialogu) zamiast odpowiedzi, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
b) puenta jako wyraz przekonania o bezradności człowieka lub dojrzałej pokory artysty: "Bo nikt... nie wie co to było". | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) czynniki determinujące człowieczeństwo, próba dania świadectwa o samym sobie | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
8. Wyprowadza wnioski: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
a) weryfikuje hipotezy interpretacyjne, | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) wykorzystuje różnorodne konteksty interpretacyjne (biograficzny, filozoficzny,literacki, itp.) | 1 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
c) formułuje sądy na temat rozpoznanych wartości, poszukuje odniesień do życia i człowieka, ocenia. | 1 |
_____________________________________________________________________
II. Kompozycja (3 punkty)
III. Styl (3 punkty)
IV. Język (12 punktów)
V. Szczególne walory pracy (4 punkty)
Kryteria wymagań wg Informatora.