Katalog Małgorzata Szymke-Skrzat Matematyka, Scenariusze Scenariusz lekcji matematyki w klasie IVRozkład liczby na czynniki pierwszeScenariusz lekcji matematyki w klasie IV.Cele: Podczas lekcji uczeń: - rozróżnia liczby pierwsze i złożone, - zapisuje liczby złożone w postaci iloczynu liczb pierwszych lub z wykorzystaniem potęg, - poznaje sposoby rozkładu liczby na czynniki pierwsze, Po lekcji uczeń: - rozkłada liczbę na czynniki pierwsze wybranym przez siebie sposobem, - podaje przykłady liczb pierwszych i złożonych. Metody: - pogadanka, - ćwiczenia, - praca z podręcznikiem. Formy pracy: - praca zbiorowa, - praca grupowa, - praca indywidualna. Środki dydaktyczne: - rozsypanka, - zeszyty ćwiczeń "Matematyka z plusem", - podręczniki "Matematyka z plusem", - tablice liczb pierwszych. Przebieg lekcji: I Faza wprowadzająca. 1. Uczniowie w dwuosobowych grupach porządkują liczby na kartonikach (załącznik 1) na dwie grupy (liczby pierwsze i złożone) i uzasadniają swój wybór. 2. Przypomnienie przez uczniów cech podzielności liczb przez 2, 3, 5. 3. Zapisanie tematu lekcji i określenie celów. II Faza realizacji. 1. Przedstawienie w postaci różnych iloczynów liczby 12. 2. Rozłożenie w podobny sposób na czynniki pierwsze liczby 20. 3. Poznanie drugiego sposobu rozkładu - uzupełnianie drzewka (rozkład liczby 36). 4. Ćwiczenia z wykorzystaniem drzewka (załącznik 2). 5. Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania. 6. Poznanie innego sposobu zapisu - tabelka (rozkład liczby 63). 7. Praca samodzielna uczniów - wykonanie ćwiczenia 2a, str.62 (zeszyt ćwiczeń). 8. Sprawdzenie poprawności wykonanego zadania na tablicy. III Podsumowanie: Uczniowie odpowiadają na pytania: 1. Co to znaczy rozłożyć liczbę na czynniki pierwsze? 2. Ile sposobów rozkładu liczby na czynniki pierwsze poznaliśmy? 3. Który sposób najbardziej wam się podoba i dlaczego? 4. Oblicz liczbę, której rozkład na czynniki pierwsze jest następujący:2*3*5, 22 * 5, 2 5. Ocena aktywności uczniów na lekcji. 6. Omówienie pracy domowej - podręcznik zad. 1, str. 74. Opracowanie scenariusza - mgr Małgorzata Szymke - Skrzat Załącznik 1.(Kartoniki z liczbami pierwszymi i złożonymi) Instrukcja dla ucznia: 1. Podane liczby podziel na dwie grupy: liczby pierwsze i złożone. 2. Uzasadnij swój podział.
Uzupełnij podane drzewka. Opracowanie: Małgorzata Szymke-Skrzat Wyświetleń: 3740
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |