![]() |
![]() |
Katalog Mariola Bugaj Biologia, Program nauczania Autorski program Klubu Ekologa w gimnazjumAutorski program zajęć klubu ekologa w gimnazjumKLUB EKOLOGA ma być stowarzyszeniem jednoczącym młodzież, która ma wspólne poglądy i zainteresowania problemami środowiska naturalnego, które "nie dostajemy w spadku po naszych przodkach, lecz pożyczamy od naszych dzieci" , młodzież, do której będzie należał decydujący głos w sprawie ochrony systemów podtrzymujących życie na ZIEMI.Obarczanie winą rewolucję naukowo - techniczną za znaczne osłabienie więzi człowieka z PRZYRODĄ , który zaczął ją traktować jako niewyczerpane źródło surowców niezbędnych do wytwarzania dóbr konsumpcyjnych - to zbyt mało, należy wykształcić pokolenie ludzi wrażliwych, myślących proekologicznie i żyjących w zgodzie z naturą. ZADANIA KLUBU EKOLOGA: - priorytetowe zadanie to poznawanie wszystkich cykli i procesów, dzięki którym żyje nasza planeta Ziemia - kształtowanie nowego stylu życia opartego na harmonii ze środowiskiem naturalnym i rozwoju zrównoważonym CELE PRACY KLUBU EKOLOGA: - oddziaływanie na system wartości młodego pokolenia w celu zwiększenia świadomości ekologicznej - oddziaływani poprzez ucznia na środowisko domowe - lokalne, edukacja ekologiczna środowiskowa - uświadamianie konieczności podjęcia konkretnych działań zapobiegających degradacji środowiska - uświadamianie jak można żyć w harmonii ze środowiskiem naturalnym ZAMIERZENIA PEDAGOGICZNE: - Aby uczniowie byli w stanie podejmować działania na rzecz ochrony środowiska, muszą najpierw zrozumieć jago prawa i poczuć się odpowiedzialni za jego przyszłość. - Uczniowie powinni zrozumieć, że problemy związane ze środowiskiem naturalnym są bardzo złożone, i że nie da się ich łatwo i prosto rozwiązać. - Nauka o środowisku naturalnym wymaga zapoznania się z opiniami specjalistów z różnych dziedzin nauki i argumentami przedstawicieli różnych działów gospodarki. - Aby nauka była bardziej efektywna przyczyniają się do tego - doświadczenia, analiza sytuacji oraz co najważniejsze samodzielne działanie. - Chcemy podjąć odpowiedzialność za wykształcenie w młodym pokoleniu szacunku dla środowiska i zamierzamy ją rozbudzać i kształtować. REALIZACJA CELU: - poznawanie, pogłębianie, zrozumienie zasad ochrony przyrody - kształtowanie umiejętności obserwacji przyrody - kształtowanie wrażliwości na piękno przyrody - kształtowanie kultury obcowania z przyrodą - kształtowanie poczucia wartości etycznych - kształtowanie nowego stylu życia - uświadomienie nienaruszalności praw przyrody i konieczności racjonalnego korzystania z jej zasobów ZAGADNIENIA DO REALIZACJI NA ZAJĘCIACH KLUBU EKOLOGA I. Ekologia - dziedzina nauki. - ochrona środowiska - sozologia - ochrona środowiska w świetle prawa polskiego - formy ochrony przyrody w Polsce II. Analiza stanu lokalnego środowiska naturalnego. 1. Nasze środowisko - krajobraz antropogeniczny: - opis najbliższego otoczenia, - opis najbliższego środowiska, - jak wygląda twoje najbliższe otoczenie, co o nim wiesz? - jakie formy terenu występują w twojej okolicy? - jaka jest twoja szkoła? - jaka jest twoja miejscowość? 2. Badanie stanu czystości powietrza: - prognoza pogody, - mapa pogody, - badanie stanu czystości powietrza za pomocą bioindykatorów, - badanie ile pyłu jest w otaczającym Cię powietrzu, - sprawdzanie, gdzie jest najwięcej pyłów w powietrzu? - oglądamy zanieczyszczenia pyłowe powietrza, - wpływ siarki w powietrzu na rośliny, - wpływ siarki w powietrzu na stan budowli, 3. Badanie stanu czystości wody: - określanie klasy czystości wody za pomocą bioindykatorów, - jakie są korzyści z sieci wodociągowej? - jak sprawdzić, czy deszcz jest kwaśny? - czy śnieg jest czysty? - jaki ma odczyn woda ze stopniałego lodu, śniegu? - jak usuwać zanieczyszczenia wody olejami? - jak usuwać zanieczyszczenia wody paliwami? - filtrowanie wody, 4. Antropogeniczne zmiany na powierzchni Ziemi: - kamieniołom wapienia w najbliższej okolicy, - rekultywacja terenów pogórniczych - Rogożnik - Międzynarodowe Miasteczko Edukacji Ekologicznej III. Aktualne problemy ekologiczne. - gatunki roślin i zwierząt zagrożone wyginięciem, - lasy, stan lasów w najbliższej okolicy, - określanie wieku drzew różnymi metodami, - wpływ degradacji środowiska na stan zdrowia człowieka, - porządkujemy tereny zielone w naszej okolicy, - porządkujemy lasy w naszej okolicy, - przyczyny i skutki dziury ozonowej, - konsekwencje efektu cieplarnianego, - niekonwencjonalne źródła energii, IV. Ekoalarm. - "Sprzątanie Świata" - "Dzień Ziemi"
Opracowanie: Mariola Bugaj Wyświetleń: 2278
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |