![]() |
![]() |
Katalog Hanna Serkowska Matematyka, Program nauczania Indywidualny program nauczania matematyki dla ucznia klasy V i VI integracyjnejIndywidualny program nauczania matematyki dla ucznia klasy V i VI integracyjnejZespół Szkół Ogólnokształcących nr 2Szkoła Podstawowa nr 5 w Kartuzach im. dra Aleksandra Majkowskiego 83 300 Kartuzy, os. Wybickiego 33 Zatwierdzono uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 25 listopada 2003r. i umieszczono w szkolnym zestawie programowym pod nr SP 5 / 23 / 2003 SPIS TREŚCI 1. Wstęp 2. Cel programu 3. Adresat programu 4. Sposób, czas i miejsce realizacji 5. Założenia 6. Obszary działania 7. Metody i formy pracy 8. Współpraca 9. Przewidywane efekty po zrealizowaniu programu Indywidualny programu edukacyjny z matematyki dla ucznia klasy integracyjnej powstał w oparciu o: Program Matematyka z plusem dla II etapu edukacyjnego dopuszczony przez MEN do użytku szkolnego. Numer dopuszczenia DKW-4014-138/99. I WSTĘP Program edukacyjny z matematyki kl. V i VI przygotowany został dla ucznia klasy integracyjnej. Naukę w szkole masowej uczeń rozpoczął w 1999r. Na podstawie specjalistycznych badań rozpoznano u dziecka encefalopatię pod postacią opóźnionego rozwoju intelektualnego i padaczki. W momencie przyjęcia do szkoły uczeń realizował treści konieczne z podstaw programowych szkoły masowej, treści dostosowane do potrzeb i jego możliwości. Powyższy program nauczania matematyki w klasie V i VI jest adaptacją obowiązującego programu w klasie IV, V, VI (DKW 1049-138/99). Przez okres nauki matematyki w klasie V i VI nastąpi przede wszystkim utrwalenie poznanych wiadomości, utrwalenie sposobu dodawania i odejmowania w zakresie 1000, nauka tabliczki mnożenia, poznanie prostych przykładów dzielenia liczb naturalnych, intuicyjne rozumienie ułamków zwykłych, umiejętność rozróżniania podstawowych figur geometrycznych, wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym, posługiwanie się językiem matematycznym w celu opisu prostych sytuacji, oraz rozwój ucznia we właściwym dla siebie tempie, atmosferze wzajemnej akceptacji, zrozumienia, bez lęku pokonywania kolejnych stopni trudności. II CEL PROGRAMU - ogólny rozwój dziecka, - rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego, - dostosowanie treści do możliwości ucznia, - oddziaływanie rewalidacyjne wspierające rozwój ucznia, - organizowanie matematycznej aktywności ucznia, - przygotowanie dziecka do kontynuacji nauki matematyki na kolejnym etapie. III ADRESAT PROGRAMU Adresatem programu jest 12-letni uczeń klasy integracyjnej, u którego stwierdzono encefalopatię. Dziecko jest objęte nauczaniem specjalnym od 1999r. Dodatkowo rewalidacją indywidualną i terapią logopedyczną. Obecnie jest uczniem klasy V. IV SPOSÓB, CZAS I MIEJSCE REALIZACJI Program realizowany na terenie szkoły, w ramach godzin dydaktycznych, oraz rewalidacji indywidualnej. Zajęcia rozpoczynają się z dniem 1 września 2003 i trwać będą przez kolejne dwa lata tj.2003-2005.Program zostanie przedstawiony rodzicom dziecka, Radzie Pedagogicznej. Systematycznie dokonywana będzie ocena pracy dziecka i ewaluacja programu. V ZAŁOŻENIA - analiza dokumentacji dziecka /wskazań PPP/, - ocenianie ucznia według możliwości i uzdolnień, - oddziaływanie rewalidacyjne umożliwiające osobie niepełnosprawnej intelektualnie rozwój psychiczny i umysłowy, - kształtowanie rozumienia podstawowych pojęć matematycznych, - nagradzanie ucznia oceną lub pochwałą, - współpraca z rodzicami dziecka, z pedagogiem, psychologiem, logopedą, poradnią PPP, wychowawcą świetlicy, - stosowanie różnych metod i technik oraz środków dydaktycznych, - przeprowadzenie obserwacji efektów nauczania. VI OBSZARY DZIAŁANIA Program zajęć z matematyki na II etapie edukacyjnym obejmuje kształtowanie podstawowych pojęć matematycznych: - rozwijanie i rozumienie podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii, - rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania - rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów matematycznych. ARYTMETYKA - zna podstawowe pojecie liczby naturalnej w aspekcie kardynalnym, miarowym, porządkowym i algebraicznym, - wykonuje działania w zbiorze liczb naturalnych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) różnymi sposobami, - rozumie ułamek jako symbol, miarę wielkości, iloraz dwóch liczb naturalnych, stosunek dwóch wielkości, - stosuje ułamki dziesiętne oraz wyrażenia dwumianowane do zapisu jednostek długości, masy i pieniędzy, - rozumie pojęcie procentu, zapisuje ułamki w postaci procentu, - liczy do miliona i zna zasadę czytania ułamków dziesiętnych. GEOMETRIA - rozróżnia, klasyfikuje, wykreśla figury geometryczne, proste, odcinki, proste i odcinki prostopadłe i równoległe, kąty, wielokąty, wybrane bryły, - rozumie pojęcie osi symetrii figury, - odróżnia pojęcia: obwód, pole powierzchni figury, objętość, - rozumie pojęcie planu i skali, - odczytuje i interpretuje proste wzory. STOSUJE WIEDZĘ W ŻYCIU CODZIENNYM - stosuje znaki rzymskie, - odczytuje plany w skali 1:1, 2:1, 1:2, - stosuje jednostki metryczne i posługuje się nimi, - używa liczby dodatnie i ujemne, odczytuje temperaturę, - oblicza procenty, - zapisuje cyfry słowami, - prawidłowo opisuje zapis liczbowy. DOSTRZEGA PROSTE PROBLEMY I BADA JE NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOSCI - bada własności liczb, - bada własności figur, - zauważa i analizuje zmiany sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu w zależności od zmian składników, czynników, odjemnej i odjemnika, dzielnej i dzielnika, - wykonuje proste wykresy i diagramy, - rozwiązuje proste zadania tekstowe - dokonuje prostych porównań różnicowych. REWALIDACJA INDYWIDUALNA 1. Utrwalenie nabytych wiadomości, 2. Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej, 3. Rozwijanie sprawności manualnej, 4. Kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych, 5. Rozwijanie procesów myślenia, 6. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi, 7. Wspomaganie nauki czytania, pisania i liczenia. VII METODY I FORMY PRACY - ćwiczenia edukacyjne, - zabawy, - ćwiczenia relaksacyjne, - rewalidacja, - zindywidualizowane formy pracy. VIII WSPÓŁPRACA rodzice dziecka poradnia psychologiczno-pedagogiczna nauczyciele poszczególnych przedmiotów nauczania pedagog specjalny IX PRZEWIDYWANE EFEKTY - uczeń zna pisemne algorytmy dodawania i odejmowania i wykorzystuje je w zakresie 1000, - potrafi wykonać mnożenie w zakresie 100, - rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedna niewiadomą, - interpretuje procent i wykonuje proste obliczenia z jego zastosowaniem, - zna rodzaje kątów i mierzy je za pomocą kątomierza, - rozróżnia ułamki zwykłe i potrafi przy pomocy nauczyciela obliczyć ułamek z danej wielkości, - rozpoznaje wielkości dwumianowane, - rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe, - zna łatwe przykłady ułamków dziesiętnych, - prawidłowo posługuje się przyborami geometrycznymi, - potrafi narysować okrąg za pomocą cyrkla, - oblicza pole prostokąta i kwadratu, - wyróżnia trójkąty, kwadraty, prostokąty, spośród innych wielokątów, - potrafi opisać podstawowe własności sześcianu, - umie powiększać i pomniejszać figury geometryczne w łatwych skalach, - wskazuje zadania prawdziwe i fałszywe na podstawie zdobytych wiadomości.
Opracowanie: mgr Hanna Serkowska Wyświetleń: 12664
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |