Katalog

Hanna Serkowska
Matematyka, Program nauczania

Indywidualny program nauczania matematyki dla ucznia klasy V i VI integracyjnej

- n +

Indywidualny program nauczania matematyki dla ucznia klasy V i VI integracyjnej

Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 2
Szkoła Podstawowa nr 5 w Kartuzach
im. dra Aleksandra Majkowskiego
83 300 Kartuzy, os. Wybickiego 33

Zatwierdzono uchwałą Rady Pedagogicznej z dnia 25 listopada 2003r. i umieszczono w szkolnym zestawie programowym pod nr SP 5 / 23 / 2003

SPIS TREŚCI

1. Wstęp

2. Cel programu

3. Adresat programu

4. Sposób, czas i miejsce realizacji

5. Założenia

6. Obszary działania

7. Metody i formy pracy

8. Współpraca

9. Przewidywane efekty po zrealizowaniu programu

Indywidualny programu edukacyjny z matematyki dla ucznia klasy integracyjnej powstał w oparciu o: Program Matematyka z plusem dla II etapu edukacyjnego dopuszczony przez MEN do użytku szkolnego. Numer dopuszczenia DKW-4014-138/99.

I WSTĘP

Program edukacyjny z matematyki kl. V i VI przygotowany został dla ucznia klasy integracyjnej. Naukę w szkole masowej uczeń rozpoczął w 1999r. Na podstawie specjalistycznych badań rozpoznano u dziecka encefalopatię pod postacią opóźnionego rozwoju intelektualnego i padaczki.

W momencie przyjęcia do szkoły uczeń realizował treści konieczne z podstaw programowych szkoły masowej, treści dostosowane do potrzeb i jego możliwości. Powyższy program nauczania matematyki w klasie V i VI jest adaptacją obowiązującego programu w klasie IV, V, VI (DKW 1049-138/99).

Przez okres nauki matematyki w klasie V i VI nastąpi przede wszystkim utrwalenie poznanych wiadomości, utrwalenie sposobu dodawania i odejmowania w zakresie 1000, nauka tabliczki mnożenia, poznanie prostych przykładów dzielenia liczb naturalnych, intuicyjne rozumienie ułamków zwykłych, umiejętność rozróżniania podstawowych figur geometrycznych, wykorzystanie wiedzy matematycznej w życiu codziennym, posługiwanie się językiem matematycznym w celu opisu prostych sytuacji, oraz rozwój ucznia we właściwym dla siebie tempie, atmosferze wzajemnej akceptacji, zrozumienia, bez lęku pokonywania kolejnych stopni trudności.

II CEL PROGRAMU

- ogólny rozwój dziecka,
- rozwijanie pamięci oraz umiejętności myślenia abstrakcyjnego,
- dostosowanie treści do możliwości ucznia,
- oddziaływanie rewalidacyjne wspierające rozwój ucznia,
- organizowanie matematycznej aktywności ucznia,
- przygotowanie dziecka do kontynuacji nauki matematyki na kolejnym etapie.

III ADRESAT PROGRAMU

Adresatem programu jest 12-letni uczeń klasy integracyjnej, u którego stwierdzono encefalopatię. Dziecko jest objęte nauczaniem specjalnym od 1999r. Dodatkowo rewalidacją indywidualną i terapią logopedyczną. Obecnie jest uczniem klasy V.

IV SPOSÓB, CZAS I MIEJSCE REALIZACJI

Program realizowany na terenie szkoły, w ramach godzin dydaktycznych, oraz rewalidacji indywidualnej. Zajęcia rozpoczynają się z dniem 1 września 2003 i trwać będą przez kolejne dwa lata tj.2003-2005.Program zostanie przedstawiony rodzicom dziecka, Radzie Pedagogicznej. Systematycznie dokonywana będzie ocena pracy dziecka i ewaluacja programu.

V ZAŁOŻENIA

- analiza dokumentacji dziecka /wskazań PPP/,
- ocenianie ucznia według możliwości i uzdolnień,
- oddziaływanie rewalidacyjne umożliwiające osobie niepełnosprawnej intelektualnie rozwój psychiczny i umysłowy,
- kształtowanie rozumienia podstawowych pojęć matematycznych,
- nagradzanie ucznia oceną lub pochwałą,
- współpraca z rodzicami dziecka, z pedagogiem, psychologiem, logopedą, poradnią PPP, wychowawcą świetlicy,
- stosowanie różnych metod i technik oraz środków dydaktycznych,
- przeprowadzenie obserwacji efektów nauczania.

VI OBSZARY DZIAŁANIA

Program zajęć z matematyki na II etapie edukacyjnym obejmuje kształtowanie podstawowych pojęć matematycznych:
- rozwijanie i rozumienie podstawowych pojęć arytmetyki i geometrii,
- rozwijanie pamięci, wyobraźni, myślenia abstrakcyjnego i logicznego rozumowania
- rozwijanie umiejętności czytania i tworzenia tekstów matematycznych.

ARYTMETYKA

- zna podstawowe pojecie liczby naturalnej w aspekcie kardynalnym, miarowym, porządkowym i algebraicznym,
- wykonuje działania w zbiorze liczb naturalnych (dodawanie, odejmowanie, mnożenie, dzielenie) różnymi sposobami,
- rozumie ułamek jako symbol, miarę wielkości, iloraz dwóch liczb naturalnych, stosunek dwóch wielkości,
- stosuje ułamki dziesiętne oraz wyrażenia dwumianowane do zapisu jednostek długości, masy i pieniędzy,
- rozumie pojęcie procentu, zapisuje ułamki w postaci procentu,
- liczy do miliona i zna zasadę czytania ułamków dziesiętnych.

GEOMETRIA

- rozróżnia, klasyfikuje, wykreśla figury geometryczne, proste, odcinki, proste i odcinki prostopadłe i równoległe, kąty, wielokąty, wybrane bryły,
- rozumie pojęcie osi symetrii figury,
- odróżnia pojęcia: obwód, pole powierzchni figury, objętość,
- rozumie pojęcie planu i skali,
- odczytuje i interpretuje proste wzory.

STOSUJE WIEDZĘ W ŻYCIU CODZIENNYM

- stosuje znaki rzymskie,
- odczytuje plany w skali 1:1, 2:1, 1:2,
- stosuje jednostki metryczne i posługuje się nimi,
- używa liczby dodatnie i ujemne, odczytuje temperaturę,
- oblicza procenty,
- zapisuje cyfry słowami,
- prawidłowo opisuje zapis liczbowy.

DOSTRZEGA PROSTE PROBLEMY I BADA JE NA MIARĘ SWOICH MOŻLIWOSCI

- bada własności liczb,
- bada własności figur,
- zauważa i analizuje zmiany sumy, różnicy, iloczynu i ilorazu w zależności od zmian składników, czynników, odjemnej i odjemnika, dzielnej i dzielnika,
- wykonuje proste wykresy i diagramy,
- rozwiązuje proste zadania tekstowe
- dokonuje prostych porównań różnicowych.

REWALIDACJA INDYWIDUALNA

1. Utrwalenie nabytych wiadomości,
2. Ćwiczenie pamięci mechanicznej i logicznej,
3. Rozwijanie sprawności manualnej,
4. Kształtowanie i rozwijanie różnych procesów poznawczych,
5. Rozwijanie procesów myślenia,
6. Wydłużanie czasu koncentracji uwagi,
7. Wspomaganie nauki czytania, pisania i liczenia.

VII METODY I FORMY PRACY

- ćwiczenia edukacyjne,
- zabawy,
- ćwiczenia relaksacyjne,
- rewalidacja,
- zindywidualizowane formy pracy.

VIII WSPÓŁPRACA

rodzice dziecka
poradnia psychologiczno-pedagogiczna
nauczyciele poszczególnych przedmiotów nauczania
pedagog specjalny

IX PRZEWIDYWANE EFEKTY

- uczeń zna pisemne algorytmy dodawania i odejmowania i wykorzystuje je w zakresie 1000,
- potrafi wykonać mnożenie w zakresie 100,
- rozwiązuje równania pierwszego stopnia z jedna niewiadomą,
- interpretuje procent i wykonuje proste obliczenia z jego zastosowaniem,
- zna rodzaje kątów i mierzy je za pomocą kątomierza,
- rozróżnia ułamki zwykłe i potrafi przy pomocy nauczyciela obliczyć ułamek z danej wielkości,
- rozpoznaje wielkości dwumianowane,
- rozwiązuje proste zadania jednodziałaniowe,
- zna łatwe przykłady ułamków dziesiętnych,
- prawidłowo posługuje się przyborami geometrycznymi,
- potrafi narysować okrąg za pomocą cyrkla,
- oblicza pole prostokąta i kwadratu,
- wyróżnia trójkąty, kwadraty, prostokąty, spośród innych wielokątów,
- potrafi opisać podstawowe własności sześcianu,
- umie powiększać i pomniejszać figury geometryczne w łatwych skalach,
- wskazuje zadania prawdziwe i fałszywe na podstawie zdobytych wiadomości.

 

Opracowanie: mgr Hanna Serkowska

Wyświetleń: 12664


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.