Katalog

Mariola Wolanin
Lekcja wychowawcza, Konspekty

Czy jestem tolerancyjny? - Konspekt lekcji wychowawczej w kl. VI

- n +

Czy jestem tolerancyjny? - konspekt lekcji wychowawczej w klasie VI

Cele operacyjne:
1. Ogólne:
- wskazywanie społecznie wartościowych postaw i zachowań,
- rozwijanie wrażliwości na problemy tolerancji,
- zapoznanie z ideą i sensem tolerancji.
2. Szczegółowe:
Uczeń potrafi:
- rozróżnić postawę tolerancyjną i nietolerancyjną,
- poprawnie wyrażać się na forum grupy,
- aktywnie pracować w grupie,
- korzystać ze słownika języka polskiego.

Metody dydaktyczne:
- gwiazda skojarzeń
- rozmowa
- pogadanka

Formy:
-praca w grupach
-praca indywidualna

Środki dydaktyczne:
- słowniki
- test
- kartki papieru z wykreślanką

Przebieg zajęć:

1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności.
2.Wprowadzenie do tematu - nauczyciel pyta, co to jest wartość w życiu człowieka, jakie ma dla niego znaczenie, jakie pozytywne wartości możemy wyróżnić w życiu. Nawiązanie do sylwetki Jana Pawła II: jakie wartości przekazywał nam Papież?
3. Realizacja tematu: nauczyciel prowokuje sytuację - wskazując jednego ucznia mówi, że nie lubi go dzisiaj, ponieważ niewłaściwie się ubrał. Nauczyciel obserwuje reakcję uczniów, a potem pyta: Czy moje zachowanie było właściwe, kulturalne? Uczniowie odpowiadają.
4. Przeprowadzenie testu: Czy jestem osobą tolerancyjną? (prowadzący czyta pytania, uczniowie odpowiadają na kartkach TAK lub NIE). Po napisaniu odpowiedzi uczniowie podpisują kartki, podpisują je, następnie oddają je nauczycielowi.
5. Wybrani uczniowie szukają w słownikach j. polskiego słowa "tolerancja" i odczytują odnalezione definicje.
6. Nauczyciel uświadamia uczniom temat lekcji.
7. Co to jest tolerancja? - swobodne wypowiedzi uczniów.
8. Rozdanie wykreślanki: Z podanych wyrazów wyeliminować trzeba te, które nie mają związku ze słowem "tolerancja" (grupy pracują przez 5 min., po czym prezentują swoje wybory, jeden uczeń z grupy wpisuje jedno słowo-skojarzenie w gwiazdę narysowaną na tablicy, w ten sposób powstaje definicja słowa "tolerancja".
9. Nauczyciel oddaje uczniom kartki z wcześniej przeprowadzonym testem. Omówienie testu: jeśli uzyskałeś większość odpowiedzi TAK,
to jesteś osobą nietolerancyjną, lubisz posługiwać się stereotypami myślowymi - poglądami zasłyszanymi, opartymi na niepełnej i niesprawdzonej wiedzy. Rozmowa z uczniami o wynikach, wnioski.
10. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pisze na tablicy:
Toleruję:....................................................................................
Nie toleruję:................................................................................
(uczniowie wpisują swoje propozycje).
11. Zakończenie lekcji, podziękowanie.

Test: Czy jestem tolerancyjny?

1. Osoba, która ma inny styl ubierania ode mnie, wzbudza we mnie niechęć i zdarza mi się z niej zadrwić w gronie najbliższych kolegów i koleżanek.
2. Dosiadł się do ciebie nowy kolega, który pochodzi z biednej rodziny i jest ubogo ubrany. Na najbliższej przerwie prosisz
panią, by jak najszybciej was rozsadziła.
3. Do wasze klasy przyszedł kolega o innym kolorze skóry. Czujesz
się niezręcznie i wolałbyś, by chodził do innej klasy.
4. Studenci o innym kolorze skóry nie powinni uczyć się na polskich
uczelniach, tylko w swoich krajach.
5. Osoby o rudym kolorze włosów są obłudne i niesympatyczne.
6. Małżeństwa powinny dobierać się według zasady podobieństwa rasy, wyznania lub warstwy społecznej.
7. Do twojej klasy przyszła uczennica, która wyznaje inną religię
- na pewno nie będzie twoją przyjaciółką.
8. Niskie czoło świadczy o niskiej inteligencji człowieka.
9. W ramach jednego państwa powinni żyć ludzie jednej narodowości.
10. Blondynki są delikatniejsze od brunetek.
11. Kobiety są mniej inteligentne od mężczyzn.
12. Ludzie ogólnie są źli.
13. Ludzie mieszkający w mieście są mądrzejsi od tych, co mieszkają na wsi.
14. Wszyscy Cyganie kradną.
15. Wszyscy żebracy siedzący na ulicach to oszuści.
16. Uczniowie nie lubią się uczyć.

WYKREŚLANKA


Z podanych wyrazów wyeliminuj te, które nie mają związku ze słowem tolerancja, a pozostaw te, które wiążą się z tym słowem.
AKCEPTACJA RÓWNOUPRAWNIENIE
GNIEW IRONIA
NIECHĘĆ ZAWIŚĆ
OBIEKTYWIZM ZŁOŚĆ
POSZANOWANIE ZROZUMIENIE
WYROZUMIAŁOŚĆ UZNANIE
 

Opracowanie: Mariola Wolanin

Wyświetleń: 12141


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.