Katalog Mariola Wolanin Lekcja wychowawcza, Konspekty Czy jestem tolerancyjny? - Konspekt lekcji wychowawczej w kl. VICzy jestem tolerancyjny? - konspekt lekcji wychowawczej w klasie VICele operacyjne:1. Ogólne: - wskazywanie społecznie wartościowych postaw i zachowań, - rozwijanie wrażliwości na problemy tolerancji, - zapoznanie z ideą i sensem tolerancji. 2. Szczegółowe: Uczeń potrafi: - rozróżnić postawę tolerancyjną i nietolerancyjną, - poprawnie wyrażać się na forum grupy, - aktywnie pracować w grupie, - korzystać ze słownika języka polskiego. Metody dydaktyczne: - gwiazda skojarzeń - rozmowa - pogadanka Formy: -praca w grupach -praca indywidualna Środki dydaktyczne: - słowniki - test - kartki papieru z wykreślanką Przebieg zajęć: 1. Powitanie, sprawdzenie listy obecności. 2.Wprowadzenie do tematu - nauczyciel pyta, co to jest wartość w życiu człowieka, jakie ma dla niego znaczenie, jakie pozytywne wartości możemy wyróżnić w życiu. Nawiązanie do sylwetki Jana Pawła II: jakie wartości przekazywał nam Papież? 3. Realizacja tematu: nauczyciel prowokuje sytuację - wskazując jednego ucznia mówi, że nie lubi go dzisiaj, ponieważ niewłaściwie się ubrał. Nauczyciel obserwuje reakcję uczniów, a potem pyta: Czy moje zachowanie było właściwe, kulturalne? Uczniowie odpowiadają. 4. Przeprowadzenie testu: Czy jestem osobą tolerancyjną? (prowadzący czyta pytania, uczniowie odpowiadają na kartkach TAK lub NIE). Po napisaniu odpowiedzi uczniowie podpisują kartki, podpisują je, następnie oddają je nauczycielowi. 5. Wybrani uczniowie szukają w słownikach j. polskiego słowa "tolerancja" i odczytują odnalezione definicje. 6. Nauczyciel uświadamia uczniom temat lekcji. 7. Co to jest tolerancja? - swobodne wypowiedzi uczniów. 8. Rozdanie wykreślanki: Z podanych wyrazów wyeliminować trzeba te, które nie mają związku ze słowem "tolerancja" (grupy pracują przez 5 min., po czym prezentują swoje wybory, jeden uczeń z grupy wpisuje jedno słowo-skojarzenie w gwiazdę narysowaną na tablicy, w ten sposób powstaje definicja słowa "tolerancja". 9. Nauczyciel oddaje uczniom kartki z wcześniej przeprowadzonym testem. Omówienie testu: jeśli uzyskałeś większość odpowiedzi TAK, to jesteś osobą nietolerancyjną, lubisz posługiwać się stereotypami myślowymi - poglądami zasłyszanymi, opartymi na niepełnej i niesprawdzonej wiedzy. Rozmowa z uczniami o wynikach, wnioski. 10. Podsumowanie lekcji. Nauczyciel pisze na tablicy: Toleruję:.................................................................................... Nie toleruję:................................................................................ (uczniowie wpisują swoje propozycje). 11. Zakończenie lekcji, podziękowanie. Test: Czy jestem tolerancyjny? 1. Osoba, która ma inny styl ubierania ode mnie, wzbudza we mnie niechęć i zdarza mi się z niej zadrwić w gronie najbliższych kolegów i koleżanek. 2. Dosiadł się do ciebie nowy kolega, który pochodzi z biednej rodziny i jest ubogo ubrany. Na najbliższej przerwie prosisz panią, by jak najszybciej was rozsadziła. 3. Do wasze klasy przyszedł kolega o innym kolorze skóry. Czujesz się niezręcznie i wolałbyś, by chodził do innej klasy. 4. Studenci o innym kolorze skóry nie powinni uczyć się na polskich uczelniach, tylko w swoich krajach. 5. Osoby o rudym kolorze włosów są obłudne i niesympatyczne. 6. Małżeństwa powinny dobierać się według zasady podobieństwa rasy, wyznania lub warstwy społecznej. 7. Do twojej klasy przyszła uczennica, która wyznaje inną religię - na pewno nie będzie twoją przyjaciółką. 8. Niskie czoło świadczy o niskiej inteligencji człowieka. 9. W ramach jednego państwa powinni żyć ludzie jednej narodowości. 10. Blondynki są delikatniejsze od brunetek. 11. Kobiety są mniej inteligentne od mężczyzn. 12. Ludzie ogólnie są źli. 13. Ludzie mieszkający w mieście są mądrzejsi od tych, co mieszkają na wsi. 14. Wszyscy Cyganie kradną. 15. Wszyscy żebracy siedzący na ulicach to oszuści. 16. Uczniowie nie lubią się uczyć. WYKREŚLANKA Z podanych wyrazów wyeliminuj te, które nie mają związku ze słowem tolerancja, a pozostaw te, które wiążą się z tym słowem.
Opracowanie: Mariola Wolanin Wyświetleń: 12141
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |