Katalog Mariola Kamińska, Agnieszka Tartanus Chemia, Prezentacje Scenariusz obchodów "Dnia Ziemi". Temat: "Blaski i cienie promieniotwórczości"Scenariusz obchodów "Dnia Ziemi" "- Blaski i cienie promieniotwórczości"1. Cel główny: rozwijanie zainteresowań młodzieży społecznymi aspektami nauk przyrodniczych.Prezentacja multimedialna Wprowadzenie - wypowiedziane przez narratora: Minęło już ponad 100 lat od odkrycia promieniowania jądrowego, emitowanego przez uran, pierwiastek, który jest jednym ze składników skorupy ziemskiej. Zapewne nie wszyscy zdajemy sobie sprawę z tego, w jakim stopniu odkrycie promieniotwórczości wpłynęło na naszą wiedzę o świecie. Bez przesady można powiedzieć, że poznanie przemian promieniotwórczych stało się niezbędne do zrozumienia budowy zarówno mikro, jak i makroświata. Dzięki niemu bowiem, gwałtownie rozwinęła się nie tylko wiedza o strukturze materii ziemskiej, ale również świadomość procesów zachodzących w gwiazdach. Był to więc jednocześnie krok w kierunku odsłonięcia tej wielkie tajemnicy natury, jaką jest ewolucja wszechświata. 100 lat minęło od odkrycia tego zjawiska, jednak wobec całej historii ludzkości z całą pewnością możemy powiedzieć, że jest to chwila bardzo ważna, nawet decydująca o dalszych losach naszego świata. Nikt nie potrafi przewidzieć przebieg dalszych wydarzeń ale w największym uproszczeniu przybliżymy Wam problem promieniotwórczości. 1. Prezentacja slajdu -Promieniotwórczość 2. Komentarz narratora A oto ta, od której wszystko się zaczęło 3. Prezentacja slajdów: a) M. Skłodowska - Curie - slajd tytułowy b) Informacje dotyczące urodzenia M. Skłodowskiej- Curie c) Informacje dotyczące pierwszej Nagrody Nobla d) Informacje dotyczące drugiej Nagrody Nobla e) Korzyści praktyczne płynące z wynalazków Marii f) Dziedziny życia, w których wykorzystane są wynalazki Marii g) Informacje dotyczące śmierci Marii h) Rodzaje promieniotwórczości i) Dziedziny, w których zjawisko promieniotwórczości znalazło zastosowanie: - Diagnostyka medyczna - Promieniowanie Rentgenowskie - Leczenie nowotworów - Defektoskopia - Określenie wieku wykopalisk archeologicznych - Elektrownie jądrowe - Reaktory jądrowe 4. Komentarz narratora Właściwie zbudowane i prawidłowo obsługiwane elektrownie atomowe są źródłem taniej i czystej energii. Emitują one do atmosfery znacznie mniej izotopów promieniotwórczych (znikome ilości) niż konwencjonalne elektrownie węglowe. W wielu krajach wytwarzają one znaczny procent globalnej energii. Energia jądrowa stosowana jest również w transporcie morskim. Pokojowe stosowanie energii jądrowej, przy prawidłowej eksploatacji daje ludzkości nieograniczone możliwości. 5. Prezentacja slajdu - Rozmieszczenie elektrowni atomowych na świecie. 6. Komentarz narratora Najwięcej działających elektrowni atomowych znajduje się w Europie Zachodniej, budowanych jest w Europie Wschodniej, a planowanych w Azji. Krajem o największej ich liczebności na świecie jest USA -109 reaktorów. 7. Prezentacja slajdu - Rozmieszczenie elektrowni atomowych w sąsiedztwie Polski 8. Komentarz narratora Polska jest jednym z niewielu europejskich krajów, które nie posiadają elektrowni atomowych. Wszystkie państwa ościenne Polski poza Białorusią korzystają z energii atomowej. Najwięcej reaktorów w Europie posiada Francja, bo aż 56. 9.Prezentacja slajdu a) Niewielka akceptacja społeczna elektrowni b) Korzyści i zagrożenia funkcjonowania elektrowni atomowych 10. Komentarz narratora Za chwilę przedstawimy cienie promieniotwórczości, a więc: 11. Prezentacja slajdów a) Szkodliwe oddziaływanie promieniotwórczych odpadów nuklearnych na organizm człowieka b) Skażenie radioaktywne terenu c) Ryzyko wypadków w elektrowniach jądrowych d) Śmiercionośna bomba atomowa 12. Komentarz narratora Coraz potężniejsze siły znajdują się w naszym władaniu, ale jednocześnie coraz większa odpowiedzialność za losy planety Ziemi spoczywa w naszych rękach. 13. Prezentacja slajdów a) Czarnobyl b) Rozchodzenie się radioaktywnej chmury (animacja) Pod koniec kwietnia 1986 roku została podana w Polsce informacja, że w jednej z elektrowni na Ukrainie - w Czarnobylu, miała miejsce awaria Prezentacja scenki teatralnej Obrazuje spokój i radość życia przed wybuchem bomby atomowej oraz pustkę, smutek i chaos po jej wybuchu. Miejscem, gdzie toczy się akcja jest park miejski. Podsumowanie - wypowiedziane przez narratora Należy wierzyć, że nie jest to przesądzone i że od mądrości każdego z nas w jakimś stopniu zależy, jak potoczą się losy świata. Ale właśnie dlatego nie możemy sobie pozwolić na luksus nieświadomości czy raczej ignorancji w sprawach, które mogą zaważyć na naszej egzystencji. Naiwnością byłoby nawoływanie do rezygnacji z osiągnięć nauki i techniki. Być może za kilkadziesiąt lat dzisiejsze protesty przeciwników energii jądrowej będą się wydawały tak śmieszne, jak śmieszne są dla nas protesty XIX- wiecznych przeciwników kolei żelaznej, która wzbudzała popłoch przekraczając szybkość 20 km / godzinę. Na razie jednak nie można wykluczyć, że ludzka pycha, brak rozwagi lub odpowiedzialności weźmie górę nad zdrowym rozsądkiem i instynktem samozachowawczym. Postępujmy więc tak, żeby jeszcze za kilkadziesiąt lat miał się kto z nas śmiać, czyli żeby nie sprawdziły się słowa piosenki: "... cisza dokoła, spokój odwieczny, trochę bakterii na dnie mórz, nie obliczy nikt, że już rok dwutysięczny...." Autorefleksja: Problematyka promieniowania radioaktywnego podjęta w tym scenariuszu nie jest obca nauczycielom przedmiotów przyrodniczych. Tematyka tego zagadnienia zawarta jest w treściach nauczania chemii, fizyki, geografii, i biologii. Promieniotwórczość jako zjawisko chemiczne i fizyczne w dobie dzisiejszej jest równie interesująca, jak sto lat temu, gdy je odkryto. Problemy z nim związane wzbudzają i w dniu dzisiejszym wiele emocji - od strachu, poprzez podziw, do entuzjazmu. Sukcesem tego spektaklu, było nie tylko zaangażowanie aktywne uczniów do realizacji przedsięwzięcia, ale także wywołanie oddźwięku w społeczności szkolnej. Ustawiczne poruszanie tych zagadnień służy uświadomieniu młodzieży, że promieniowanie jest wśród nas, a tylko od nas zależy czy wykorzystamy je z pożytkiem, czy też ze szkodą dla siebie.
Opracowanie:
Mariola Kamińska (nauczyciel chemii) i Agnieszka Tartanus (nauczyciel
geografii)
mgr Mariola Kamińska Wyświetleń: 2996
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |