AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Misztal
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasach łączonych

- n +

Las tętni życiem

Scenariusz zajęć zintegrowanych w klasach łączonych.
Klasa II-III.

TEMAT BLOKU: W lesie


ZAGADNIENIA DO REALIZACJI

1. Swobodne wypowiedzi uczniów na temat lasu.
2. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
3. Ilustrowanie ruchem tekstu piosenki.
4. Sporządzenie historyjki obrazkowej związanej z ochroną środowiska.

Cele operacyjne:


Uczeń:

- rozpoznaje zwierzęta i rośliny leśne za pomocą ilustracji i słuchu
- rozumie znaczenie lasu w przyrodzie i życiu człowieka
- wyszuka w tekście odpowiednie fragmenty
- wyraża własny sąd na temat zachowania innych
- rozróżnia części mowy
- zaśpiewa i zilustruje ruchem treść piosenki
- rozumie konieczność ochrony lasu
- rozumie i rozwiąże zadania tekstowe
- potrafi zredagować historyjkę obrazkową, stosuje odpowiednie barwy
- dba o ład i porządek w miejscu pracy
- potrafi pracować samodzielnie oraz współpracować w grupie

Metody:
słowne, oglądowe, działań praktycznych

Formy pracy:
zbiorowa, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:

krzyżówka, tekst opowiadania pt. "O tym nie pomyśleli", "Zawiniła butelka", kaseta magnetofonowa z piosenką, ilustracje do różnych zadań, zadania tekstowe, kartoniki z napisami, przybory plastyczne

Przewidywane osiągnięcia:

- rozwiąże krzyżówkę
- zna znaczenie ochrony środowiska
- pracuje z tekstem
- tworzy wypowiedzi pełne i zrozumiałe
- potrafi wyrażać swoje myśli i odczucia
- zgodnie współpracuje w zespole
- wykona i ułoży historyjkę obrazkową
- rozwiąże zadania tekstowe

Tok pracy:

I. Czynności organizacyjno - porządkowe

1. Powitanie gości i uczniów.

II. Nawiązanie do tematu zajęć:

1. Wspólne rozwiązanie i odczytanie hasła krzyżówki.

Krzyżówka:
  1. Żyją w niej dżdżownice
  2. Odpowiada na pytanie - co robi?
  3. Tam wrzucamy śmieci
  4. Oddychamy nim
  5. Żaba, jeż, wiewiórka, orzeł
  6. Wychodząc wieczorem z pokoju wyłącz
  7. Płochliwe zwierze
  8. Iglaste drzewo
  9. Jadowity wąż
  10. Pływa w wodzie
  11. Jego cechą jest odwaga
  12. Nauka, która uczy nas jak dbać o środowisko
  13. Nasza planeta
  14. Tworzy runo leśne
2. Podanie tematu zajęć.
3. Krótkie wyjaśnienie przez uczniów hasła.

III. Rozpoznawanie roślin i zwierząt leśnych

- umieszczenie ich na planszy
- wyróżnienie warstw lasu
- pogadanka na temat znaczenia lasu

IV. Ćwiczenia w mówieniu z wykorzystaniem tekstu

1.Nawiązanie rozmowy do tekstu opowiadania pt. "O tym nie
pomyśleli", "Zawiniła butelka".
2.Rozmowa na temat postępowania bohaterów
- Czy chłopcy zrozumieli swoje postępowanie?
- Czy zmienili stosunek do przyrody?
- Jakimi cechami powinien odznaczać się zuch?

V. Rozwiązywanie zadań tekstowych - mnożenie i dzielenie w zakresie1000.

Zadanie 1.
Borsuk jest bardzo pożyteczny, gdyż zjada wiele szkodników
leśnych: owadów i myszy. Dziennie zjada około 56 dag pokarmu.
Oblicz, ile pokarmu zjada borsuk przez 3 dni?

Zadanie 2.

Leśniczy wkłada codziennie 210 kg karmy.
Wiedząc, że sarna zjada dziennie 30 kg karmy, oblicz dla ilu saren wystarczy tej karmy?

Zadanie 3.

100 drzew boru świerkowego zatrzymuje 3 tony szkodliwych pyłów w ciągu roku, zaś 100 drzew lasu bukowego - 7 ton pyłów. Który z dwóch obszarów leśnych zatrzymuje większą ilość pyłów: 100 drzew boru świerkowego czy 50 drzew lasu bukowego?

Zadanie 4.

Pozostawiona w lesie butelka wywołała pożar.
Oblicz ile drzew zginie po upływie 2 godzin, jeśli w ciągu 10 minut płonie 9 drzew.

VI. Śpiewanie piosenki pt. "Muzykalny zastęp"
- połączenie śpiewu z maszerowaniem.

VII. Dobieranie słów.

1. Dobieranie przymiotników do rzeczownika
rzeczownik czasownik
lis sprytny
borsuk pożyteczny
przylaszczka chroniona
sosna wysoka
sarna płochliwa
borowik jadalny
borówka smaczna
zuch odważny
konwalia pachnąca
mrówka pracowita
VIII. Ćwiczenia w pisaniu.

1. Sformułowanie i zapis wypowiedzi w formie haseł (zdań wykrzyknikowych) - praca w grupach.
- I grupa układa hasła w imieniu roślin
- II grupa układa hasła w imieniu zwierząt

Przykłady:
Nie wyrzucaj śmieci!
Nie płosz zwierząt!

IX. Praca plastyczna związana z ułożonymi hasłami w poszczególnych grupach - technika: kredki ołówkowe.

1. N. CZY WIESZ, ŻE... Większość śmieci w środowisku przyrodniczym rozkłada się bardzo długo np.:
- rozkład skórki od pomarańczy lub banana trwa 2 lata
- rozklad plastikowych torebek trwa od 10 do 20 lat
- rozklad puszek aluminiowych (np. coca-coli) od 80 do 100lat.

Hasło: Jeśli sami nie posprzątamy po sobie, przyroda za nas tego nie zrobi!

2. N. CZY WIESZ, ŻE... Żadnych zwierząt i roślin nie należy zabijać i niszczyć, gdyż są one częścią naszego środowiska. Zwierzęta chronione to takie, które wymagają szczególnej opieki, gdyż są bardzo pożyteczne lub występują bardzo rzadko.

Hasło: Pamiętaj, nie krzywdź niczego, co żyje!

X. Podsumowanie zajęć.

1. Zawieszenie prac uczniów na tablicy.
2. O czym mówiliśmy na dzisiejszej lekcji?
3. Co możemy zrobić aby chronić naturalne środowisko - LAS?
4. Ocena aktywności uczniów.
5. Wypowiedzi uczniów na temat zajęć.
6. Zadanie pracy domowej.
- Klasa II -........................................
- Klasa III -.......................................

- Podręczniki i karty pracy: "Wesoła szkoła" wyd. WSiP.


 

Opracowanie: Anna Misztal

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 3257


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.