![]() |
![]() |
Katalog Aleksandra Ryszka Zajęcia zintegrowane, Artykuły Dziedziny i techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach plastycznychDziedziny i techniki plastyczne wykorzystywane na zajęciach plastycznych w klasach nauczania zintegrowanegoWśród dziedzin i technik plastycznych w nauczaniu zintegrowanym czyli w klasach I-III można wykorzystać:1. malarstwo- środkami plastycznego wyrazu jest tu barwa, barwna plama i linie umieszczone na płaszczyźnie poprzez zastosowanie farby klejowej, akwarelowej i gwaszu. Technikami malarstwa są: - rysunek - wykonanie za pomocą narzędzi rysujących (ołówka, kredki, węgla rysunkowego, kredy, piórka i tuszu) prac plastycznych; - wydrapywanka - polega na usuwaniu z białej lub kolorowej kartki pokrytej woskiem i tuszem warstwy tuszu w celu uzyskania na czarnej powierzchni kontrastowej linii lub plamy; - collage - technika plastyczna polegająca na montowaniu obrazu na płaszczyźnie z rożnych materiałów na przykład tkanin; - frottage - polega na malowaniu powierzchni przedmiotów np. liści i odciskaniu ich na kartce; - wydzieranka - technika polegająca na wykonaniu obrazu na płaszczyźnie z naklejonych, małych, wydartych kawałków papieru; - wycinanka - polega na montowaniu obrazu na płaszczyźnie z wyciętych elementów z papieru; - batik- technika plastyczna polegająca na wykonaniu rysunku tuszem i pokrycie go klejem roślinnym, - mozaika- technika dekoracyjna polegająca na układaniu wzorów z kawałków kolorowego szkła, kamieni lub kolorowego papieru, - technika mieszana - czyli wykorzystanie dla wykonania wytworu więcej niż jedna techniki plastycznej, np. farba plakatowa + wydzieranka + wycinanka itp. Innymi dziedzinami plastycznymi są rzeźba i grafika: 2. rzeźba - jej cechą charakterystyczną jest trójwymiarowość; do jej wykonania można użyć mydła, masy papierowej lub solnej; 3. grafika - to powielanie polegające na odbijaniu z płyt metalowych lub drewnianych (w tym wypadku pracy wykonanej w technice collage). Przykładowe konspekty zajęć plastycznych w klasie drugiej z wykorzystaniem technik plastycznych: malarstwa (wydrapywanki) i rzeźby. Scenariusz zajęć plastycznych w klasie drugiej: TEMAT LEKCJI: Zamek Czarnoksiężnika - wzbogacenie wyobraźni plastycznej poprzez utwór literacki. CELE DYDAKTYCZNE: - uczeń powinien umieć określić temperaturę barw dominujących w obrazie; - uczeń powinien umieć prawidłowo posługiwać się terminami: cieplejszy od..., zimniejszy od...; - uczeń powinien umieć prawidłowo posługiwać się dwoma technikami plastycznymi. TEMAT PRACY PLASTYCZNEJ: Zamek Czarnoksiężnika. METODY NAUCZANIA: problemowa, waloryzująca, praktyczna, słowna. FORMY PRACY: indywidualna, zbiorowa. TECHNIKA: wydzieranka, malarstwo. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - reprodukcje: 1. C. Monet "The Poppyfield", 2. A. Sołmatkin "Zabawa", 3. A. Renoire "La Balancoir", - wiersz: 1. Ch. Perrault "Kot w butach" MATERIAŁY: farba plakatowa, papier kolorowy, pędzle, klej, nożyczki. PRZEBIEG LEKCJI: 1. Przygotowanie materiałów, 2. Przypomnienie wiadomości o barwach ciepłych i zimnych, 3. Ćwiczenia plastyczne: mieszanie i nanoszenie na kartkę z bloku barw ciepłych, na drugą - barw zimnych, 4. Próba wprowadzenia do słownika uczniów wyrażeń: cieplejsza od żółtej jest..., zimniejsza od niebieskiej jest..., 5. Określenie barw dominujących w prezentowanych reprodukcjach, 6. Przypomnienie treści bajki "Kot w butach", omówionej na lekcji języka polskiego oraz odczytanie fragmentu, opisującego przybycie Kota do zamku Czarnoksiężnika; - Próby określenia nastroju panującego w zamku; sposoby jego wyrażenia za pomocą barw ciepłych i zimnych, 7. Podanie tematu pracy i sposobu realizacji; - Wybór kartek z naniesionymi plamami ciepłymi i zimnymi, będące tłem do przedstawienia zamku Czarnoksiężnika (samodzielne wybory uczniów), - Przypomnienie sposobu wykonania pracy techniką wydzieranki, 8. Samodzielna praca uczniów, 9. Omówienie prac. Scenariusz zajęć plastycznych w klasie drugiej: TEMAT: Moje zwierzątko - zastosowanie zróżnicowania faktury w rzeźbie. CELE DYDAKTYCZNE: - uczeń powinien umieć określić fakturę w rzeźbie, - uczeń powinien znać pojęcie słowa rzeźba, - uczeń powinien dostrzegać charakterystyczne cechy zwierząt. METODY PRACY: waloryzująca, praktyczna, słowna. FORMY PRACY: zbiorowa, indywidualna. TECHNIKA: rzeźba. ŚRODKI DYDAKTYCZNE: - ilustracje zwierząt hodowlanych, - zdjęcia rzeźb kultury Nazca: 1) waza z motywem ptaka, 2) antropomorficzne bóstwo kocie trzymające w rękach owoce. MATERIAŁY: mydło, nóż, rylec. PRZEBIEG ZAJĘĆ: 1. Przygotowanie pomocy naukowych. 2. Porównanie zdjęć rzeźb, wykonanych na wycieczce, ze zdjęciami kultury Nazca. 3. Przypomnienie znaczenia słów: rzeźba, faktura.; faktura w rzeźbie. 4. Omówienie charakterystycznych cech zwierząt w oparciu o wiadomości uzyskane na zajęciach edukacji przyrodniczej i własnych doświadczeń. 5. Podanie tematu zajęcia i sposobu realizacji tematu pracy plastycznej. 6. Przypomnienie zasad bezpiecznego posługiwania się ostrymi narzędziami. 7. Indywidualna praca uczniów. 8. Omówienie wykonanych prac, zorganizowanie wystawki.
Opracowanie: ALEKSANDRA RYSZKA, NAUCZYCIEL SZKOŁY Wyświetleń: 7488
Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione. |