Czas: 2 godziny lekcyjne
Cele:
kształcące:
- utrwalenie nazw emocji
- rozwijanie umiejętności budowania zdań opisujących własne przeżycia
operacyjne:
- uczeń potrafi rozpoznać i nazwać emocje własne i innych
- uczeń rozpoznaje trudne emocje i umie określić swoje na nie reakcje
- uczeń zna różne sposoby radzenia sobie z trudnymi emocjami przez innych ludzi
wychowawcze:
- kształtowanie umiejętności, samoreflekcji nad własnymi przeżyciami emocjonalnymi
- wdrażanie do komunikowania o swoich emocjach, jako wartościowy sposób radzenia sobie z trudnymi sytuacjami
rewalidacyjne:
- wdrażanie do różnorodnego komunikowania się celem wymian y informacji
- kształtowanie dbałości o precyzję i dokładność różnych form wypowiedzi
Środki dydaktyczne:
- etykietki
- ilustracje przedstawiające różne stany emocjonalne
- karty zdań niedokończonych
Planowany przebieg zajęć
Czynności nauczyciela i uczniów |
Uwagi |
I. CZĘŚĆ WSTĘPNA
- Przywitanie się z dziećmi, powitanie gości.
- Nawiązanie do poprzednich zajęć, zapoznanie z tematyką i celem lekcji.
- Przypomnienie o ustalonych zasadach zachowania.
|
Wyjaśnienie uczniom obecności rodziców |
II. CZĘŚĆ WŁAŚCIWA
1. Ćwiczenia utrwalające nazwy emocji:
- uczniowie dobierają etykietki z nazwami do przypiętych ilustracji przedstawiających stany emocjonalne,
- wspólne odczytanie nazw emocji,
- każde dziecko samodzielnie nazywa wszystkie przedstawione na obrazkach emocje
2. Dokonanie podziału na emocje przyjemne i trudne.
Zapis na tablicy przez uczniów w dwóch grupach wyrazów.
3. Rozmowa na temat trudnych emocji. Uzupełnianie karty zdań niedokończonych; nauczyciel omawia poszczególne punkty, podaje przykłady, a następnie uczniowie samodzielnie odczytują i zapisują zdanie.
Chętni uczniowie odczytują swoje zdania.
4. Omówienie sposobów reagowania na trudne emocje.
Dzieci zastanawiają się nad pytaniem: Co w tedy robiłeś? Czy powiedziałeś o swoich emocjach? Komu?
5. Podsumowanie, podanie przez nauczyciela ogólnych sposobów radzenia sobie z trudnymi emocjami:
- mówienie o emocjach,
- przekazywanie emocji "nie wprost",
- okazywanie emocji "prywatnie",
- chronienie emocji.
|
Każdy uczeń sam wybiera jeden przykład i odczytuje nazwę. Ćwiczenia dotyczące następujących emocji: strach, złość, wstyd, zdziwienie, radość, smutek, niesmak, zachwyt, spokój.
Ćwiczenia prowadzone przy tablicy
Zwrócenie uwagi na możliwość różnego zabarwienia emocjonalnego zdarzenia
Zdania do uzupełnienia:
- Rozłościłem się kiedy ... .
- Poczułem się smutny gdy ... .
- Bałem się kiedy ... .
Sprawdzenie poprawności wszystkich zapisów.
Odczytywanie zdań i rozmowa o reakcjach odbywa się w kręgu.
Zapis przygotowanego wcześniej tekstu z tablicy.
|
III. ZAKOŃCZENIE
1. Nawiązanie do tematu kolejnych zajęć, jako kontynuacja tematyki.
2. Podziękowanie za pracę uczniów na lekcji.
3. Pożegnanie dzieci z nauczycielem i rodzicami.
|
|
Opracowanie: mgr Anna Wołczyk
nauczyciel w SOSW Nr 2 im. dra Janusza Korczaka
w Przemyślu