AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Bogusława Fink
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Jakie tajemnice kryją w sobie planety? - scenariusz zajęć z wykorzystaniem technologii informacyjnej

- n +

Jakie tajemnice kryją w sobie planety?

Temat bloku: Ziemia częścią Wszechświata

Czas trwania:
1 dzień w kształceniu zintegrowanym

Typ szkoły:
szkoła podstawowa, klasa III, szkoła posiada pracownię informatyczną.

Przygotowanie uczniów:
Uczniowie posiadają umiejętności informatyczne pozwalające im na uruchomienie i korzystanie z programu Multimedialna Encyklopedia Wszechświata w wydanie na CD-ROM

Cele ogólne:
- kształtowanie umiejętności wyrażania się dłuższymi zdaniami
- wzbogacenie słownictwa związanego z wiedzą o kosmosie
- poszerzanie wiadomości o Wszechświecie
- rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
- doskonalenie umiejętności poprawnego śpiewania
- wdrażanie do umiejętności przedstawiania zjawisk i wydarzeń fantastycznych określonej w przestrzeni środkami plastycznymi

Cele szczegółowe:
Uczeń:
- będzie umiał podać cechy charakterystyczne planet
- wzbogaci słownictwo poprzez poznanie nowych zjawisk, pojęć przyrodniczych
- zastosuje wielką literę w pisowni nazw planet
- będzie czytał cicho ze zrozumieniem

Metody:
słowne: pogadanka, rozmowa kierowana
poglądowe: pokaz, obserwacja
praktyczne: ćwiczenia, gra dydaktyczna

Formy pracy:
zbiorowa jednolita i zróżnicowana, indywidualna, grupowa

Środki dydaktyczne:
plansze planet z nazwami, Optimus Pascal "Multimedialna Encyklopedia Wszechświata", tekst piosenki Cezarego Cesarza pt. "Kosmiczna wyliczanka", książka wydawnictwa RTW w serii Twój fascynujący mózg pt. "Układ Słoneczny", tekst z lukami, rozsypanka zdaniowa, gra dydaktyczna pt. "Odkrywcy Nowych Światów"

Przebieg zajęć.

1. Sprawdzenie pracy domowej - odczytanie ułożonych odpowiedzi na pytanie: "Jak wyobrażasz sobie tajemniczego przybysza z innej planety?"
2. Ocena odczytanych prac przez innych uczniów.
3. Wprowadzenie w tematykę lekcji:
- pokazanie ilustracji przedstawiających naszą planetę
- rozpoznanie jej przez uczniów
4. Zagadka: Widzisz je we dnie, nie widzisz w nocy. Zimą grzeje słabo, latem z całej mocy. Po odgadnięciu zagadki nauczyciel przywiesza ilustrację Słońca.
5. Rozmowa z dziećmi o Ziemi i jej miejscu z Układzie Słonecznym.
6. Przedstawienie planszy z planetami i ich nazwami.
- wielka litera w pisowni nazw planet
- umieszczenie rysunków planet na tablicy w odpowiedniej kolejności
7. Nauka piosenki pt. "Kosmiczna wyliczanka"

Kosmiczna wyliczanka,
Magiczna wyliczanka,
Zabawa wesoła,
Dziewięć planet dookoła.

W środku jest słońce
Ogromne, gorące,
Potem Merkury, Wenus i Ziemia,
Planeta Mars jest jak znany baton,
Największy Jowisz a potem Saturn

Kosmiczna wyliczanka,
Magiczna wyliczanka,
Zabawa wesoła,
Dziewięć planet dookoła.

Zostaje jeszcze dość duży Uran
I tak jak chłód morza
Niebieski Neptun,
I aby wymienić ten układ cały
Kończymy zimnym
Plutonem bardzo małym.

Kosmiczna wyliczanka,
Magiczna wyliczanka,
Zabawa wesoła,
Dziewięć planet dookoła.


8. Korzystając z książki oraz Multimedialnej Encyklopedii Wszechświata uczniowie kompletują informacje o planetach biorąc pod uwagę sugestie nauczyciela o tym, by skupiły się na ich średniej temperaturze, wielkości, kolorze powierzchni, ilości księżyców i innych podstawowych cechach charakterystycznych (np.: ilość pierścieni, prędkość wiatrów).
9. Sprawdzenie poziomu wiedzy o Układzie Słonecznym przy pomocy tekstu z lukami (dotyczy uczniów poziomu I) oraz rozsypanki zdaniowej (uczniowie poziomu II).

Tekst do wypełnienia:
"Jesteśmy mieszkańcami.................. (Ziemi). Jest to jedna z ................. (dziewięciu) planet Układu Słonecznego. Najbliżej Słońca leży ................. (Merkury). Druga planeta to Wenus i obiega ona Słońce tak blisko, że jej powierzchnia nagrzewa się do temperatury .................(480°C). Mars jest czwarty i z powodu koloru swojej powierzchni nazywany jest................. (Czerwoną) Planetą. Kolor ten zawdzięcza pokrywającym ją tlenkom żelaza. Lecąc dalej mijamy piąta planetę naszego układu. Jej nazwa to.................,(Jowisz) i jest ona największa planetą Układu. Szósta planeta, Saturn, jest najbardziej zadziwiająca planetą, a uroku dodają jej niespotykane nigdzie indziej................. (pierścienie). Zbudowane są one z................. (lodu i pyłu). Lądując w nocy na siódmej planecie, Uranie, niebo rozjaśniałoby nam nie jeden, a................. (15) księżyców. Ósma planeta nazywa się, podobnie jak bóg morza, Neptun. Nad morzem często puszczamy latawce, lecz na Neptunie z powodu straszliwych wichur zabawa ta nie jest możliwa. Prędkość tamtejszego wiatru równa jest prędkości szybkiego samolotu odrzutowego i osiąga................. (2200 km/h). Ostatnią, dziewiątą, planetą na drodze naszej podróży przez Układ Słoneczny jest Pluton. Posiada tylko jeden księżyc, a jego nazwa to................. (Charon). Jest on pokryty .................(lodem)."

10. Głośne czytanie uzupełnionych zdań.
11. Zabawa ruchowa, do poznanej piosenki pt. "Kosmiczna wyliczanka".
W czasie śpiewania zwrotek dzieci tańczą w dwóch kołach, natomiast podczas refrenu, dobierają się parami, klaszczą rytmicznie w ręce swoje i partnera. Na koniec wykonują młynki.
12. Przedstawienie środkami plastycznymi zjawisk fantastycznych:
- rysowanie krajobrazu wybranej planety (kredki świecowe)
ocena indywidualnych prac
 

Opracowanie: Bogusława Fink

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6324


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Oceń artukuł!



Ilość głosów: 0

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.