AWANS INFORMACJE FORUM Dla nauczyciela Dla ucznia LOGOWANIE


Katalog

Anna Rola
Zajęcia zintegrowane, Scenariusze

Scenariusze zajęć integrujących muzykę z plastyką w grupie dzieci 6 letnich

- n +

Scenariusze zajęć integrujących muzykę z plastyką w grupie dzieci 6 letnich

Temat: Inscenizacja plastyczna muzyki Edwarda Griega "W grocie króla gór" jako dopełnienie tła baśni J. Ch. Anrersena "Królowa Śniegu".

Cele zajęć:
rozwijanie wyobraźni twórczej, poszerzanie wiedzy z zakresu literatury, muzyki, plastyki, uważne i umiejętne słuchanie utworów muzycznych, rozwijanie zmysłu estetycznego, rozwijanie umiejętności wyrażania za pomocą plamy nastroju, dynamiki, charakteru słuchanej muzyki, rozbudzanie wrażliwości muzycznej i rozwoju ekspresji plastycznej, przełamanie wewnętrznej niepewności i lęku.
Forma zajęć: z całą grupą.
Metoda zajęć: słowna, twórczej ekspresji.
Środki dydaktyczne: magnetofon, kaseta, farby plakatowe, pędzle, kartki, kubki z wodą.
Technika plastyczna: malowanie plamą, farba plakatowa.

Przebieg zajęć:
1. Muzyczne powitanie: dzieci maszerują po sali przy akompaniamencie muzyki, na przerwę w muzyce witają się z jak największą liczbą dzieci; jest to powitanie najpierw rękami, potem ramionami, kolanami, głowami.
2. Przygotowanie dzieci do odbioru muzyki, zajęcia wygodnej pozycji na dywanie, zamknięcia oczu i wsłuchania się w dźwięki muzyki.
3. Prezentacja utworu, określenie jego charakteru; nastrój ponury, tajemniczy, pełen grozy i niepokoju.
4. Ruchowa i mimiczna inscenizacja wysłuchanego utworu; dzieci za pomocą odpowiednich instrumentów, ruchu i mimiki próbują oddać nastrój, dynamicznych instrumentów pełen grozy, zimna i niepokoju, niepewności.
5. Pogadanka na temat zimnych i niepokojących barw. Określenie ich kolorów, ciemne zimne tj.: zielony, niebieski, barwy kojarzące się z niebezpieczeństwem, z grozą tj.: czerwony.
6. Zachęcenie do malowania, przełożenia na język plastyczny słuchanej muzyki.
7. Wykonanie inscenizacji plastycznej do słuchanego utworu.
8. Wystawka prac, próba omówienia swojego dzieła plastycznego, nadanie mu tytułu
9. Podziękowanie za aktywny udział w zajęciach. Zabawa kołowa "Pingwin"

Temat: Słuchanie miniatury fortepianowej "Śnieżynka" w opracowaniu J. Garści; malowanie technika 5 palców obrazu do wysłuchanego utworu.

Cel zajęć:
rozwijanie wyobraźni twórczej, doskonalenie umiejętności przekładu muzyki na język plastyczny, rozwijanie umiejętności celowego i twórczego działania, rozwijanie aktywności i swobody działania, przełamanie zahamowań i nieśmiałości, stworzenie miłej i przyjaznej atmosfery, pobudzanie wyobraźni muzycznej, wrażliwości słuchowej.
Forma zajęć: zespołowa, z całą grupą.
Metoda zajęć: czynna, słowna, twórczej ekspresji.
Środki dydaktyczne: kaseta magnetofonowa, magnetofon, kartki, farby, płyta adapterowa.

Przebieg zajęć:

1. Powitanie muzyczne z dziećmi
2. Zaproszenie do zabawy przy akompaniamencie muzyki z płyty; Dzieci maszerują i biegają przy muzyce reagują na zmianę tempa. Na sygnał muzyczny (np.: uderzenie w bębenek) podbiegają do nauczycielki i siadają wokół niej. Nauczycielka prosi dzieci o zamknięcie oczu i wsłuchanie się w muzyczne dźwięki.
3. Prezentacja utworu fortepianowego J. Garści "Śnieżynka".
4. Rozmowa na temat odczuć podczas słuchanego utworu. Co słychać było podczas słuchania utworu?
5. Podanie tytułu utworu - zwrócenie uwagi na dźwięki naśladujące delikatnie spadając płatki śniegu.
6. Zabawa ruchowo- oddechowa: przy dźwiękach pianina dzieci biegają po sali naśladując wirujące płatki śniegu, na przerwę w muzyce dmuchają w kulki z waty zawieszone na nitce "kto dmuchnie mocniej"
7. Malowanie techniką "5 palców" obrazu do słuchanego ponownie utworu, zachęcanie do rozplanowania pracy na całej powierzchni kartki.
8. Analiza prac, rozmowa na temat własnych emocjonalnych przeżyć podczas słuchania i malowania.
9. Pożegnanie się z dziećmi piosenką "Jestem mała śnieżka", taniec do słów piosenką:
Jestem mała śnieżka i ty też, Błyszczę do słoneczka i ty też,
Więc się bawmy póki czas, Wiosną już nie będzie nas,
Już nie będzie nas
Dzieci mnie kochają, ciebie też, Do rączek chwytają, ciebie też,
Więc się bawmy póki czas

Temat: Malowanie patyczkiem na podmalówce ilustracji do piosenki "Wróbelki zima".
Cele zajęć:
reagowanie ruchem na zmiany wysokości dźwięków, rozwijanie wrażliwości słuchowej, pobudzanie inwencji twórczej, przekładanie języka muzyki na język plastyczny, rozwijanie umiejętności celowego i twórczego działania, ćwiczenie koncentracji uwagi, przełamywanie nieśmiałości, utwierdzanie dzieci we własne możliwości i umiejętności, wyzwalanie spontaniczności.
Forma zajęć: z cała grupą, w małych zespołach.
Metoda zajęć: czynna, słowna, ekspresji twórczej.
Środki dydaktyczne: kaseta, magnetofon, kartki, farba klejówka, patyczki, ściereczki.

Przebieg zajęć:
1. Powitanie z grupą, zaproszenie do zabawy "W zimowej galerii rzeźbiarza", dzieci dobierają się w pary, jedno jest rzeźbiarzem drugie "gliną". Przy dźwiękach muzyki rzeźbiarz rzeźbi w "glinie" a na przerwę w muzyce prezentują swoje zimowe rzeźby. Następnie zmiana ról.
2. Zapoznanie dzieci z przebiegiem zajęcia.
3. Przygotowanie do odbioru piosenki - gromadzę dzieci wokół magnetofonu zapraszam do wysłuchania piosenki
4. Omówienie wysłuchanego utworu, omówienie treści piosenki, określenie tempa, charakteru słuchanej piosenki.
5. Zabawa ruchowa: "Bal ptaków". Dzielę dzieci na 4 grupy, każda grupa to inny gatunek ptaków: wróbelki, wrony, bociany, kaczki. Każda grupa uważnie słucha, a kiedy usłyszy fragment piosenki ze swoją nazwą ptaka, naśladują "tańcząc" charakterystyczne dla siebie ruchy, (wykorzystane zmiksowane piosenki: "Ćwierkają wróbelki", "Czarne wrony", "Kle, kle, kle", "Ścieżyną drużyną").
6. Określenie charakteru wróbelków: skoczne, ćwierkające, małe, delikatne...
7. Wykonywanie prac plastycznych do słuchanej piosenki, zapoznanie z techniką plastyczną.
8. Ocena prac, wystawka.
9. Omówienie swojej pracy- ułożenie krótkiego opowiadania do przedstawionej na obrazku sytuacji.
10. Pożegnanie się z grupą piosenką zasłyszaną podczas zajęć prowadzonych metodą C. Orffa: Zajęcia skończone i jeść nam się chcę, Do domu idziemy, baj, baj, Czuwaj, cześć.
 

Opracowanie: Anna Rola

Zgłoś błąd    Wyświetleń: 6369


Uwaga! Wszystkie materiały opublikowane na stronach Profesor.pl są chronione prawem autorskim, publikowanie bez pisemnej zgody firmy Edgard zabronione.


BAROMETR


1 2 3 4 5 6  
Średnia ocena: 3.5



Ilość głosów: 2

Serwis internetowy, z którego korzystasz, używa plików cookies. Są to pliki instalowane w urządzeniach końcowych osób korzystających z serwisu, w celu administrowania serwisem, poprawy jakości świadczonych usług w tym dostosowania treści serwisu do preferencji użytkownika, utrzymania sesji użytkownika oraz dla celów statystycznych i targetowania behawioralnego reklamy (dostosowania treści reklamy do Twoich indywidualnych potrzeb). Informujemy, że istnieje możliwość określenia przez użytkownika serwisu warunków przechowywania lub uzyskiwania dostępu do informacji zawartych w plikach cookies za pomocą ustawień przeglądarki lub konfiguracji usługi. Szczegółowe informacje na ten temat dostępne są u producenta przeglądarki, u dostawcy usługi dostępu do Internetu oraz w Polityce prywatności plików cookies.
Dowiedz się więcej.